Ο τρόπος με τον οποίο θα γίνονται οι τελικές αιτήσεις για την επιδότηση παγίων δαπανών στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ από τους περίπου 30.000 δικαιούχους που μετείχαν στον 1ο κύκλο, περιγράφει η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.
Η προθεσμία λήγει στις 4 Αυγούστου και ορίζεται ο μαθηματικός τύπος υπολογισμού του πιστωτικού για φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις που θα προκύψουν έως το τέλος του έτους, ενώ υπάρχει υποχρέωση διατήρησης των θέσεων εργασίας έως το τέλος του 2021.
Αναλυτικά, στην απόφαση προβλέπεται ότι:
* Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υποβάλλουν αίτηση για την ενίσχυση με τη μορφή επιδότησης παγίων δαπανών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» η οποία αποτελεί εφαρμογή του Ο.Π.Σ. TAXISnet της ΑΑΔΕ.
* Οι αιτήσεις υποβάλλονται έως την 4η Αυγούστου 2021.
* Η ενίσχυση χορηγείται με τη μορφή δικαιώματος έκπτωσης από τρέχουσες οφειλές έτους 2021 στη φορολογική αρχή που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2021 ή/και με τη μορφή πιστωτικού για την αποπληρωμή τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών έτους 2021 που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2021.
* Η ενίσχυση μπορεί να χρησιμοποιηθεί το αργότερο ως 31.12.2021. Τυχόν υπόλοιπο της ενίσχυσης που παραμένει μετά την 31.12.2021 δεν δύναται να χρησιμοποιηθεί, ακυρώνεται αυτόματα μετά την πάροδο της ως άνω προθεσμίας και το χορηγηθέν ύψος ενίσχυσης προσαρμόζεται αναλόγως.
* Η ενίσχυση κατά το μέρος που αφορά δικαίωμα έκπτωσης από φορολογικές οφειλές, εφαρμόζεται ως έκπτωση από φορολογικές υποχρεώσεις του έτους 2021, που καθίσταται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 έως την 31 Δεκεμβρίου 2021, με την ακόλουθη σειρά:
α) από φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων ή από φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων/νομικών οντοτήτων,
β) από ΕΝΦΙΑ,
γ) από ΦΠΑ,
δ) από κάθε άλλο φόρο, τέλος, εισφορά ή χρηματική κύρωση που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
* Η ενίσχυση κατά το μέρος που αφορά πιστωτικό για ασφαλιστικές υποχρεώσεις, εφαρμόζεται ως εξής:
α) Η ΑΑΔΕ μετά το τέλος της επεξεργασίας στοιχείων χορηγεί στον e-ΕΦΚΑ αρχεία δικαιούχων επιχειρήσεων ανά ΑΦΜ, με τα ποσά ενίσχυσης κάθε επιχείρησης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κάλυψη τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών. Τα ποσά εντάσσονται ως πιστωτικά υπόλοιπα στις μερίδες των δικαιούχων επιχειρήσεων και συμψηφίζονται με τις τρέχουσες ασφαλιστικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από τις Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις των μισθολογικών περιόδων Ιουνίου 2021 έως και Νοεμβρίου 2021.
β) Τα ποσά που συμψηφίζονται με τις τρέχουσες ασφαλιστικές υποχρεώσεις των δικαιούχων επιχειρήσεων, καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι σχετικές πιστώσεις εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ως επιχορήγηση προς τον e-ΕΦΚΑ για λοιπούς σκοπούς.
γ) Ο e-ΕΦΚΑ συγκεντρώνει και αποστέλλει στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων τα μηνιαία στοιχεία των απαιτητών ασφαλιστικών εισφορών που συμψηφίζονται και που βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι επιχορηγήσεις που μεταβιβάζονται στον e-ΕΦΚΑ και αφορούν την κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών υπέρ e-ΕΦΚΑ, καταχωρούνται ως έσοδο στους οικείους λογαριασμούς ασφαλιστικών εισφορών του φορέα. Τα υπολειπόμενα ποσά που αφορούν την κάλυψη συνεισπραττόμενων ασφαλιστικών εισφορών υπέρ τρίτων φορέων, καταχωρούνται στους οικείους λογαριασμούς υποχρεώσεων του φορέα.
* Το ύψος της ενίσχυσης που αφορά πιστωτικό για αποπληρωμή φορολογικών οφειλών με τη μορφή έκπτωσης καταγράφεται ως αφαιρετικό των εσόδων. Το ύψος της ενίσχυσης που αφορά πιστωτικό για αποπληρωμή ασφαλιστικών οφειλών καταγράφεται ως δαπάνη στον Κρατικό Προϋπολογισμό και ως έσοδο στον eEOKA. Πιστώσεις ύψους ίσου με το συνολικό ύψος της ενίσχυσης που αφορά πιστωτικό για αποπληρωμή ασφαλιστικών οφειλών μεταφέρεται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας στον eEOKA, μετά από ισόποση μεταφορά πιστώσεων από τον ΑΛΕ 2910601058 «Πιστώσεις για δράσεις που σχετίζονται με την υλοποίηση μέτρων αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών του κορωνοϊού» του Ειδικού Φορέα 1023-711-0000000 «Γενικές Κρατικές Δαπάνες» του Υπουργείου Οικονομικών. Για τυχόν ύψος ενίσχυσης με τη μορφή πιστωτικού για ασφαλιστικές οφειλές το οποίο δεν θα χρησιμοποιηθεί από τους δικαιούχους έως 31 Δεκεμβρίου 2021, μειώνεται ισόποσα η προβλεπόμενη επιχορήγηση του eEOKA για το οικονομικό έτος 2022.
* Η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Μαΐου 2021 έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαΐου 2021, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ. Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Μαΐου 2021 είναι χαμηλότερο από αυτό που είχε κατά την 1η Αυγούστου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Αυγούστου 2020 για τουλάχιστον τρεις (3) μήνες εντός του 2021. Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Μαΐου 2021 και κατά την 1η Αυγούστου χαμηλότερο από αυτό που είχε κατά την 28η Οκτωβρίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 28η Οκτωβρίου για τουλάχιστον δύο (2) μήνες εντός του 2021. Για τον έλεγχο, από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Μαΐου 2021 ή κατά την 1η Αυγούστου 2020 ή κατά την 28η Οκτωβρίου, κατά περίπτωση, εξαιρούνται οι λύσεις συμβάσεων ένεκα συνταξιοδότησης ή θανάτου, οι λύσεις συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου και οι οικειοθελείς αποχωρήσεις.
* Η επιχείρηση οφείλει να υποβάλει, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «myBusinessSupport», μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2021 τα δικαιολογητικά που προβλέπονται.
* Κατά την αίτηση, οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υποβάλλουν επιπλέον στην πλατφόρμα «myBusinessSupport» τα κατωτέρω στοιχεία:
α) το ποσό της ενίσχυσης που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν για δικαίωμα έκπτωσης από τρέχουσες φορολογικές οφειλές έτους 2021 που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2021,
β) το ποσό της ενίσχυσης που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν για αποπληρωμή τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών έτους 2021 που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2021.
* Το ύψος της ενίσχυσης προσδιορίζεται τυποποιημένα, ως ακολούθως: Ενίσχυση = 20% * {(9/12) * Πάγιες δαπάνες - [(1/2) * ποσά που έλαβε η επιχείρηση από Επιστρεπτέες προκαταβολές 1,2,3,4] [ποσά που έλαβε η επιχείρηση ως αποζημιώσεις ειδικού σκοπού (534,00 ή 300,00 ευρώ) για τους μήνες Μάιο έως και Αύγουστο του 2020]}.
* Η ενίσχυση δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη του 70% της ζημίας προ φόρων της επιχείρησης και στην περίπτωση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων του 90% της ζημίας προ φόρων, με την εξαίρεση των εταιρειών Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. και Κ.Τ.Ε.Λ. για τις οποίες δεν εφαρμόζεται το όριο αυτό. Συνυπολογίζονται τα προσωρινά μέτρα ενίσχυσης από τα οποία έχει επωφεληθεί η επιχείρηση.
* Η ενίσχυση δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό των ενός εκατομμυρίου πεντακοσίων χιλιάδων (1.500.000) ευρώ.
Εκδόθηκε η ΚΥΑ
Ενεργοποιείται η Β΄ φάση του μέτρου ενίσχυσης με τη μορφή επιδότησης παγίων δαπανών για την υποβολή αίτησης από τις επιχειρήσεις, μετά τη δημοσίευση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης ΓΔΟΥ808/23-07-2021 (ΦΕΚ 3354/Β΄/26-07-2021) «Διαδικασία και προϋποθέσεις χορήγησης ενίσχυσης με τη μορφή επιδότησης παγίων δαπανών για την περίοδο Απριλίου-Δεκεμβρίου 2020 σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορονοϊού COVID-19».
Αίτηση μπορούν να υποβάλουν οι επιχειρήσεις που είχαν υποβάλει εκδήλωση ενδιαφέροντος κατά την Α΄ φάση του μέτρου και πληρούν τις προϋποθέσεις που τίθενται στη σχετική ΚΥΑ. Σκοπός του καθεστώτος είναι η επιδότηση επιχειρήσεων, μέσω πιστωτικού, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί έως το τέλος του έτους, για την αποπληρωμή τρεχουσών φορολογικών οφειλών ή και ασφαλιστικών εισφορών που καθίστανται πληρωτέες από 1.7.2021 έως 31.12.2021. Κατά την αίτηση οι επιχειρήσεις δηλώνουν το ποσό της ενίσχυσης που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν για δικαίωμα έκπτωσης από τρέχουσες φορολογικές οφειλές και το ποσό της ενίσχυσης που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν για αποπληρωμή τρεχουσών ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
Επισημαίνεται ότι η ενίσχυση δύναται να χορηγηθεί είτε βάσει του σημείου 3.12, είτε βάσει του σημείου 3.1 του Προσωρινού Πλαισίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στην περίπτωση χορήγησης με το 3.1, το ανώτατο όριο σώρευσης όλων των ενισχύσεων που έχουν χορηγηθεί με βάση το 3.1 ανέρχεται σε 1,8 εκατ. ευρώ ή 270.000 ευρώ για τους τομείς της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας ή 225.000 για τον πρωτογενή γεωργικό τομέα.
Υπενθυμίζεται ότι το καθεστώς αφορά ζημιογόνες επιχειρήσεις που παρουσιάζουν πτώση τζίρου τουλάχιστον 30% το 2020, σε σχέση με το 2019, και για τις υποκείμενες σε ΦΠΑ την περίοδο Απριλίου-Δεκεμβρίου 2020, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Ειδική πρόβλεψη, ωστόσο, υπάρχει για τις νέες επιχειρήσεις (έναρξη εργασιών μετά την 1η.1.2019) και τις επιχειρήσεις που απέκτησαν πρόσφατα υποκατάστημα (από 1.4.2019 έως 31.12.2020), καθώς και για τα ΚΤΕΛ, οι οποίες μπορούν να ενταχθούν στο μέτρο σύμφωνα με το τμήμα 3.1. του Προσωρινού Πλαισίου, εφόσον τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του έτους 2020 είναι μικρότερα κατά τουλάχιστον 30% από το σύνολο εξόδων, συμπεριλαμβανομένου του κόστους πωληθέντων, ανεξαρτήτως της μείωσης του κύκλου εργασιών τους ή των εσόδων τους.
Το ποσό της στήριξης προσδιορίζεται ως ποσοστό 20% επί της διαφοράς των παγίων δαπανών που κατέβαλε η επιχείρηση και των ενισχύσεων που έχει λάβει κατά την περίοδο αναφοράς. Ειδικότερα, ως πάγιες δαπάνες υπολογίζονται οι δαπάνες που κατέβαλε η επιχείρηση για συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών, όπως παροχές σε εργαζόμενους, ασφαλιστικές εισφορές, ενέργεια, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες, ενοίκια, λοιπά λειτουργικά έξοδα, χρεωστικοί τόκοι και συναφή έξοδα.
Για τις επιχειρήσεις που υποβάλλουν αίτημα με βάση το Τμήμα 3.1 του Προσωρινού Πλαισίου, το ύψος της ενίσχυσης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 70% της ζημίας προ φόρων της επιχείρησης και στην περίπτωση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων το 90% της ζημίας προ φόρων, με την εξαίρεση των εταιρειών ΚΤΕΛ Α.Ε. και ΚΤΕΛ, για τις οποίες δεν εφαρμόζεται το όριο αυτό.
Για τις επιχειρήσεις που υποβάλλουν αίτημα με βάση το Τμήμα 3.12 του Προσωρινού Πλαισίου, η ενίσχυση δεν μπορεί να υπερβαίνει το 70%, και στην περίπτωση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων το 90%, της ζημίας προ φόρων της περιόδου Απριλίου ως Δεκεμβρίου 2020, συνυπολογιζόμενων των προσωρινών μέτρων ενίσχυσης από τα οποία έχει επωφεληθεί η επιχείρηση δυνάμει του Προσωρινού Πλαισίου. Για τον σκοπό αυτό, σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι επιχειρήσεις που αιτούνται να λάβουν την ενίσχυση με βάση το Τμήμα 3.12 του Προσωρινού Πλαισίου, υποβάλλουν, έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2021, βεβαίωση λογιστή και νόμιμου εκπρόσωπου της επιχείρησης, και στην περίπτωση που υπόκεινται σε υποχρέωση ελέγχου οικονομικών καταστάσεων βεβαίωση του ορκωτού ελεγκτή στη βάση των τελευταίων ελεγμένων οικονομικών καταστάσεων που καλύπτουν την περίοδο ενίσχυσης, όπου βεβαιώνεται η ζημία προ φόρων της επιχείρησης για την περίοδο Απριλίου έως Δεκεμβρίου 2020, συνυπολογιζόμενων των προσωρινών μέτρων ενίσχυσης από τα οποία έχει επωφεληθεί η επιχείρηση δυνάμει του Προσωρινού Πλαισίου.
Όπως είχε ήδη σημειωθεί από την αρχική ανακοίνωση του μέτρου, οι δικαιούχοι υποχρεούνται να διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό του προσωπικού που απασχολούν, έως την 31η Δεκεμβρίου 2021.
Οι αιτήσεις υποβάλλονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα “myBusinessSupport” της ΑΑΔΕ (https://www.aade.gr/mybusinesssupport) έως τις 4 Αυγούστου 2021. Η σχετική εφαρμογή τέθηκε σήμερα σε λειτουργία.