Η «ατμομηχανή» της Γερμανίας «φρενάρει» μπροστά στην εφοδιαστική κρίση

Newsroom
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Η «ατμομηχανή» της Γερμανίας «φρενάρει» μπροστά στην εφοδιαστική κρίση
Η πανδημία που χτυπά παντού τις οικονομίες πλήττει και τις εταιρείες της Γερμανίας που βασίζονται στην αποτελεσματικότητα και στη φήμη της ακρίβειας και της ανθεκτικότητας. Τα προβλήματα εφοδιασμού προκαλούν όλεθρο στις εταιρείες από τη Siemens έως τη BMW και θα μπορούσαν να επιμείνουν το επόμενο έτος ή και περισσότερο.

Ο κινητήρας της γερμανικής οικονομίας «φρενάρει» μπροστά στην παγκόσμια εφοδιαστική κρίση, απειλώντας να εκτροχιάσει την ανάκαμψη της χώρας.

Ενώ ο προσανατολισμός της στον τομέα της μεταποίησης βοήθησε τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης να είναι σε καλύτερη θέση από ό, τι οι σύμμαχοι της στην περιοχή κατά τη διάρκεια του lockdown, η ανάκαμψη της Γερμανίας κινδυνεύει τώρα καθώς οι εταιρείες αναφέρουν ελλείψεις υλικών που κυμαίνονται από τσιπ έως εξαρτήματα χαμηλότερης τεχνολογίας, ακόμη και πολύ βασικά, όπως ξύλινες παλέτες.

Η πανδημία που χτυπά παντού τις οικονομίες πλήττει και τις εταιρείες της Γερμανίας που βασίζονται στην αποτελεσματικότητα και στη φήμη της ακρίβειας και της ανθεκτικότητας. Τα προβλήματα εφοδιασμού προκαλούν όλεθρο στις εταιρείες από τη Siemens έως τη BMW και θα μπορούσαν να επιμείνουν το επόμενο έτος ή και περισσότερο.

«Στην καριέρα μου δεν είχαμε μια κατάσταση με τόσα πολλά εμπορεύματα να είναι σε έλλειψη ταυτόχρονα και ασχολούμαι με τα ίδια υλικά από το 1996», δήλωσε ο Thomas Nuernberger, διευθυντής πωλήσεων στη EBM Papst, εταιρεία κατασκευής βιομηχανικών εξαερισμών. «Αυτή είναι η πιο δύσκολη κατάσταση στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού που έχω δει».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Siemens, Roland Busch, προειδοποίησε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι οι κίνδυνοι, συμπεριλαμβανομένης της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών, μαζί με το αυξανόμενο κόστος πρώτων υλών και φορτίων, δημιουργούν αντίθετες δυναμικές που «πιθανόν να επικρατήσουν το οικονομικό έτος 2022».

Ο Nuernberger προβλέπει τα προβλήματα να παρατείνονται επίσης. «Υπολογίζω ότι η ανάπτυξη θα καθυστερήσει μέχρι το 2023, γιατί ακόμη και το 2022 θα έχουμε ακόμη προβλήματα με τους ημιαγωγούς» και η αναταραχή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων «θα διαρκέσει επίσης πολύ έως το 2022», είπε σε συνέντευξή του.

Χαμηλότερες προβλέψεις

Στις ανησυχίες προστίθεται μια προειδοποίηση από την κεντρική τράπεζα της Γερμανίας, η οποία δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η ανάπτυξη φέτος μπορεί να υπολείπεται του 3,7% που είχε προβλέψει τον Ιούνιο, εν μέρει λόγω των προβλημάτων εφοδιασμού.

Σύμφωνα με το Bloomberg, τα γερμανικά εργοστάσια εξακολουθούσαν να λειτουργούν περίπου 7% κάτω από το προ πανδημικό επίπεδο από τον Ιούνιο, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους κατασκευαστές μηχανημάτων να υστερούν ιδιαίτερα.
«Τα πράγματα στην πραγματικότητα γίνονται χειρότερα παρά καλύτερα», δήλωσε ο Clemens Fuest, πρόεδρος του ινστιτούτου Ifo με έδρα το Μόναχο.

Ο δείκτης επιχειρηματικής εμπιστοσύνης του ινστιτούτου μειώθηκε περισσότερο από ό, τι προέβλεπαν οι οικονομολόγοι τον Αύγουστο και ο Fuest αναμένει ότι η ανάπτυξη φέτος θα είναι ασθενέστερη από ό, τι αναμενόταν προηγουμένως.

Υπάρχει ένα πολιτικό παρασκήνιο πέρα από τις οικονομικές συνέπειες. Η Γερμανία ετοιμάζεται για εκλογές σε λιγότερο από ένα μήνα, όπου ο νικητής θα διαδεχθεί την καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ μετά από 16 χρόνια στην εξουσία.

Το κλειδί για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα είναι η κυρίαρχη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία έχει δεχτεί πλήγμα από την παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών.

Αφού διατηρήθηκε σχετικά καλά στο πρώτο εξάμηνο, ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen AG, Χέρμπερτ Ντις, δήλωσε πρόσφατα στο Bloomberg, ότι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης «επρόκειτο να δει κάποιες επιτυχίες το τρίτο τρίμηνο, επειδή η παραγωγή είναι τώρα πολύ περιορισμένη». Οι παγκόσμιες παραδόσεις οχημάτων της εταιρείας έπεσαν κατά 19% τον Ιούλιο, η πρώτη σημαντική μηνιαία πτώση για φέτος.

Το εργοστάσιο της VW στο Βόλφσμπουργκ - το μεγαλύτερο στον κόσμο, όπου απασχολούνται περίπου 60.000 άτομα - επανήλθε από τη συνήθη καλοκαιρινή του διακοπή, λειτουργώντας μόνο σε μία βάρδια. Η Audi, η μεγαλύτερη πηγή κερδών για τον όμιλο, επέκτεινε επίσης τη θερινή διακοπή στα δύο εργοστάσια της στη Γερμανία κατά μία εβδομάδα.

Υπήρξαν επίσης προειδοποιήσεις από την Daimler και τη BMW, με αμφότερες να αναφέρουν την έλλειψη ημιαγωγών.

Ωστόσο, τα προβλήματα εφοδιασμού δεν περιορίζονται μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία. Έρευνα του Συνδέσμου Γερμανικών Βιομηχανικών και Εμπορικών Επιμελητηρίων, μεταξύ περίπου 3.000 επιχειρήσεων σε διάφορους τομείς, έδειξε ότι το 83% εξ αυτών ταλαιπωρήθηκε από την αύξηση των τιμών ή την έλλειψη εξαρτημάτων και πρώτων υλών. Η πλειοψηφία δεν περιμένει ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν φέτος.

Η Adidas και η Puma, για παράδειγμα, έχουν πληγεί από το κλείσιμο εργοστασίων στο Βιετνάμ μετά από εμφάνιση εστιών Covid-19 εκεί. Τα λιμάνια, εν τω μεταξύ, υποχωρούν, από τη Σαγκάη μέχρι το Αμβούργο. Οι εκδοτικοί οίκοι αναφέρουν ότι δεν έχουν χαρτί και άλλα υλικά που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή βιβλίων.

Eξειδικευμένοι παραγωγοί

Και με πολλές μικρές και μεσαίες εταιρείες στη Γερμανία να επικεντρώνονται σε εξειδικευμένες αγορές, είναι δύσκολο για αυτούς να βρουν γρήγορα εναλλακτικές λύσεις εάν οι συνηθισμένες διαδρομές εφοδιασμού τους παραμείνουν στάσιμες.

«Είμαστε κυρίως εξειδικευμένοι», δήλωσε ο Ralph Wiechers, επικεφαλής οικονομολόγος στη Γερμανική Εμπορική Ένωση Βιομηχανίας Μηχανημάτων. Πολλές εταιρείες παράγουν μικρές σειρές ή ακόμα και κατά παραγγελία μηχανές σε στενή συνεργασία με τους προμηθευτές τους, μια διαδικασία που μπορεί να «πάρει χρόνια για να προσαρμοστεί», ανέφερε.

Εκτός από την καθυστέρηση της ανάκαμψης, οι ελλείψεις έχουν ενέχουν επίσης τον κίνδυνο να τροφοδοτήσουν τον πληθωρισμό. Με τις εταιρείες να υπογραμμίζουν σε έρευνες ότι μεταφέρουν το αυξανόμενο κόστος στους πελάτες, η άνοδος των τιμών φέτος θα μπορούσε να ξεθωριάσει λιγότερο γρήγορα από ό, τι αναμενόταν έως σήμερα.

Τον Ιούλιο, η Γερμανία σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο στον πληθωρισμό εισαγόμενων αγαθών από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, με τα εμπορεύματα να φτάνουν στη χώρα 15% πιο ακριβά από ό, τι πριν από ένα χρόνο.

Το κλειδί είναι ότι επειδή οι ελλείψεις στην προσφορά είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα, οι επιχειρήσεις δεν υπολείπονται απαραίτητα του ανταγωνισμού και η γερμανική ανάκαμψη μπορεί να αποδειχθεί απλώς καθυστερημένη.

«Μόλις φτάσουν οι ημιαγωγοί στην αυτοκινητοβιομηχανία, θα υπάρξει μια δυναμική αύξηση στην παραγωγή και πιθανώς εκπληκτικά ισχυρή ανάπτυξη το επόμενο έτος», δήλωσε ο Holger Schmieding, επικεφαλής οικονομολόγος στο Berenberg στο Λονδίνο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Νέα αύξηση στον πληθωρισμό της Γερμανίας για τον Αύγουστο - Σε υψηλό 13 ετών

Γερμανία: Μείωση της ανεργίας τον Αύγουστο - Ξεπεράστηκαν οι προβλέψεις

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider