Ως σύμβαση… «με το κλειδί στο χέρι» θα προχωρήσει η διαδικασία για τον μεγάλο διαγωνισμό που προωθεί ο φορέας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣΥ.) σχετικά με το επικείμενο «λίφτινγκ» στη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ, δηλαδή τον Ηλεκτρικό, ύψους 86,8 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ στα 70 εκατ. ευρώ). Το insider.gr προ ολίγων μόλις ημερών αποκάλυψε την πρόθεση της ΣΤΑ.ΣΥ. να προχωρήσει σε αναβάθμιση των συρμών της γραμμής 1 αλλά και σε προμήθεια ανταλλακτικών, σε μια προσπάθεια να βελτιώσει την «εικόνα» του Ηλεκτρικού αλλά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες και τους χρήστες του μέσου.
Μάλιστα, όπως αναφέρεται στο τεύχος της διακήρυξης του διαγωνισμού η δημοπρατούμενη σύμβαση, για λόγους καλύτερου λειτουργικού αποτελέσματος, είναι και δημοπρατείται ως σύμβαση «με το κλειδί στο χέρι» (turn-key project). Δηλαδή, ο ανάδοχος αναλαμβάνει στο πλαίσιο των αναλυτικών προδιαγραφών και λειτουργικών απαιτήσεων που ορίζονται στο τεύχος του διαγωνισμού να παραδώσει τους 14 συρμούς των 5 οχημάτων της Γραμμής 1, ήτοι 70 συνολικά οχήματα, πλήρως αναβαθμισμένους και ικανούς για παραγωγική λειτουργία για τα επόμενα 25 χρόνια από την ολοκλήρωση της σύμβασης.
Συνοπτικά το αντικείμενο περιλαμβάνει: αντικατάσταση παραθύρων, καθισμάτων, συντήρηση του συστήματος κλιματισμού, νέο δάπεδο και πλευρικά τοιχώματα, θα εγκατασταθεί φωτισμός LED και νέο κλειστό κύκλωμα καμερών, οθόνες πληροφόρησης κοινού. Οι συρμοί θα είναι προσβάσιμοι στα ΑΜΕΑ ενώ προβλέπεται και η τοποθέτηση ζωνών ασφαλείας για τα αμαξίδια.
Πρόκειται για μια προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλά και του φορέα «Σταθερές Συγκοινωνίες» να εκσυγχρονίσουν το κάπως… πεπαλαιωμένο δίκτυο συρμών του Ηλεκτρικού, φέροντας το εν λόγω μέσο πιο κοντά στο σαφώς πιο σύγχρονο προφίλ του Μετρό, αλλά και φέρνοντας προσεχώς τον Πειραιά πιο κοντά με την Κηφισιά, τις δύο δηλαδή μέχρι τώρα «άκρες» του Ηλεκτρικού. Προφανώς δε, για τον διαγωνισμό αυτό θα δείξουν ενδιαφέρον και μεγάλα διεθνή ονόματα-προμηθευτές βαγονιών, όπως η Alstom, η Siemens κ.α.
Υπενθυμίζεται ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει την αναβάθμιση (συμπεριλαμβανομένης και της σχετικής μελέτης, προμήθειας/κατασκευής, εγκατάστασης εξοπλισμού, συντήρησης, επισκευής εκπαίδευσης προσωπικού κ.α.) των 14 συρμών (συνολικό κόστος 68 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ), καθώς και την προμήθεια ανταλλακτικών συρμών αρχικής υποστήριξης (2 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Ο συνολικός χρόνος παράδοσης του συμβατικού αντικειμένου υπολογίζεται σε 1.020 ημερολογιακές ημέρες. Η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Η παράδοση του πρώτου συρμού, που θα γίνει το «πραγματικής κλίμακας ομοίωμα» και για τους υπόλοιπους, υπολογίζεται σε 300 ημέρες. Εν συνεχεία, ο πρώτος ανακαινισμένος λειτουργικός συρμός θα παραδοθεί σε χρόνο 19 μηνών (570 ημερών) από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, άλλοι τέσσερις στους 25 μήνες, και άλλοι πέντε στους 30 μήνες.
Η καταληκτική ημερομηνία παραλαβής των προσφορών είναι η 01.11.2021 και ώρα 12:00. Η ηλεκτρονική αποσφράγιση του (υπό)φακέλου «Δικαιολογητικά Συμμετοχής- Τεχνική Προσφορά» & Οικονομική προσφορά θα γίνει την 05.11.2021 και ώρα 12.00. Η αρχική διάρκεια της σύμβασης, που θα υπογραφεί μεταξύ της ΣΤΑΣΥ και του Αναδόχου θα είναι για διάστημα τριάντα τεσσάρων (34) ετών, και μέχρι την ολοσχερή εκπλήρωση των αμοιβαίων παρεπόμενων συμβατικών υποχρεώσεων.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν, κατόπιν ραντεβού, τις εγκαταστάσεις της Γραμμής 1 της ΣΤΑ.ΣΥ., προκειμένου να επιθεωρήσουν μακροσκοπικά τους συρμούς και να αντλήσουν τα απαραίτητα στοιχεία, ώστε να διαπιστώσουν την υφιστάμενη κατάσταση των 14 τρένων κι εν συνεχεία να διαμορφώσουν αρτιότερα την προσφορά τους.
Ωστόσο, αναμένεται προσεχώς και αναμόρφωση του Μετρό. Όπως σημείωσε μόλις πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, «για τις Γραμμές 2 και 3 έχουμε ήδη ανατάξει πλήρως 13 συρμούς από τους 29 που ήταν ακινητοποιημένοι, ενώ είναι σε εξέλιξη το πρόγραμμα ανάταξης που θα θέσει άλλους 6 σε κυκλοφορία μέσα στον επόμενο χρόνο. Κι επιπλέον, αναμένεται να δημοπρατηθεί από την Αττικό Μετρό, το πρώτο εξάμηνο του 2022, η αγορά 7 νέων διρευματικών συρμών για την εξυπηρέτηση του Αεροδρομίου στη Γραμμή 3. Όσο για τη Γραμμή 1, θα ενισχυθεί άμεσα με 2 τραίνα του Μετρό που ανακατασκευάστηκαν και θα μπορέσουν να λειτουργήσουν με την ολοκλήρωση του συστήματος ATP στη γραμμή, ενώ τις επόμενες ημέρες θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ανακατασκευή 14 Συρμών 8ης σειράς και ετοιμάζονται οι προδιαγραφές για την ανακατασκευή 10 Συρμών 10ης σειράς.
Τέλος, στο ΤΡΑΜ έχουν παραληφθεί ήδη 25 νέοι υπερσύγχρονοι συρμοί αυξάνοντας το στόλο στα 60 οχήματα, που είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν άριστα την επέκταση στο Πειραιά, και να πυκνώσουν περαιτέρω τα δρομολόγια με βάση το νέο σχεδιασμό».
Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι διρευματικοί είναι οι συρμοί που κινούνται με ηλεκτρισμό, τόσο στο δίκτυο του μετρό που τραβούν ρεύμα από το έδαφος (από την τρίτη ράγα που είναι τοποθετημένη κατά μήκος των γραμμών) αλλά και από το σιδηροδρομικό δίκτυο (από τον παντογράφο που τραβά ρεύμα από τις εναέριες γραμμές).