Περίοπτη θέση στη λίστα και την ατζέντα του υπουργείου Υποδομώ και Μεταφορών αλλά και της κατασκευαστικής αγοράς έχουν τα έργα που προωθούνται μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), όπως το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη του ΒΟΑΚ, το Flyover της Θεσσαλονίκης, το Καλαμάτα–Μεθώνη, κτιριακά και αντιπλημμυρικά projects, έργα του σιδηρόδρομου, φράγματα και άλλες υποδομές.
Προχτές το απόγευμα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, κατά την παρουσίαση της μελέτης του ΙΟΒΕ για τη βιομηχανία των κατασκευών, ανέφερε ότι μέσα στο 2021 θα βρίσκονται συνολικά σε εξέλιξη 20 έργα ΣΔΙΤ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 5 δισ. ευρώ.
Όπως δε έχει αναφέρει κατά καιρούς η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, στα οφέλη των ΣΔΙΤ περιλαμβάνονται η μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων, οι υψηλές προδιαγραφές κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης βάσει των οποίων γίνεται η αποπληρωμή και η συνακόλουθη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Κατά τον κ. Καραμανλή, τα ΣΔΙΤ σημαντικός τομέας και αποτελούν συνειδητή πολιτική επιλογή ως προς την υλοποίηση μεγάλων έργων.
Ποια είναι όμως τα μεγάλα projects που προχωρούν μέσω ΣΔΙΤ ή και αυτά που έρχονται προσεχώς;
Αναμφίβολα ξεχωρίζουν τα οδικά ΣΔΙΤ, σχεδόν 1,5 δις ευρώ συνολικά, όπου κυρίαρχη θέση έχουν το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη του ΒΟΑΚ (σχεδόν 350 εκατ. ευρώ), το Flyover της Θεσσαλονίκης (σχεδόν 370 εκατ. ευρώ), το Καλαμάτα–Μεθώνη (περίπου 310 εκατ. ευρώ), ή και μικρότερα όπως οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκη- Έδεσσα και Δράμα- Αμφίπολη, η παράκαμψη Χαλκίδας κ.α. Χτες μάλιστα, ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, ανέφερε ότι το Flyover είναι ένας σύγχρονος δρόμος χωρίς διόδια. «Πρόκειται για έναν δρόμο – κόσμημα ο οποίος θα λύσει το μεγάλο κυκλοφορικό πρόβλημα που έχει η Θεσσαλονίκη», είπε ο κ. Καραγιάννης επισημαίνοντας ότι γίνεται ένας αγώνας, ώστε να τηρηθούν οι χρόνοι. «Προσπαθούμε εντός δύο ετών να κλείσουμε όλες τις διαδικασίες γιατί πραγματικά το έργο έχει πολύ μεγάλη συνθετότητα. Η εκτίμησή μας είναι ότι μέχρι τέλη του 2021 να έχουμε προσωρινό ανάδοχο, ώστε προς τα τέλη του 2022, να ξεκινήσουμε τις κατασκευαστικές εργασίες». Τέλος, όπως είπε προχωράει ο σχεδιασμός για τους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκη- Έδεσσα και Δράμα- Αμφίπολη, ενώ υλοποιούνται παρεμβάσεις προς την Χαλκιδική προς δύο κατευθύνσεις. «Η πρώτη εκτίμηση που έχουμε είναι ότι εντός φθινοπώρου θα παραδοθούν τα πρώτα 3 χιλιόμετρα για το έργο Θέρμη – Γαλάτιστα. Ενώ, το λεγόμενο «ορφανό χιλιόμετρο της Ποτίδαιας» προχωράει και εκτιμούμε ότι τον Μάιο ή αρχές Ιουνίου θα έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία, ώστε ουσιαστικά να αποφεύγουμε όλοι οι Θεσσαλονικείς αυτό που γίνεται σήμερα στην Ποτίδαια».
Σημαντική θέση στη λίστα καταλαμβάνουν τα κτιριακά ΣΔΙΤ που ξεπερνούν σε συνολικό προϋπολογισμό το 1 δις ευρώ. Ξεχωρίζουν έργα και διαγωνισμοί όπως η νέα «στέγη» της Γενικής Γραμματείας Υποδομών (περίπου 113 εκατ. ευρώ), οι 17 σχολικές μονάδες της Κεντρικής Μακεδονίας, τα 12 Δικαστικά Μέγαρα σε Κεντρική Μακεδονία, Κεντρική Ελλάδα και Κρήτη κ.α. Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε και στην ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης, αλλά στα νέα Δικαστικά Μέγαρα των Σερρών, της Έδεσσας και του Κιλκίς καθώς και στις νέες σχολικές μονάδες, που θα κατασκευαστούν ιδιαίτερα στη δυτική Θεσσαλονίκη. «Ήδη έχει ξεκινήσει η πρώτη φάση του διαγωνισμού και μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχουμε τους ενδιαφερόμενους, ώστε να μπούμε και στη β’ φάση του διαγωνισμού», είπε για τα δικαστήρια, επισημαίνοντας ότι τα Δικαστικά Μέγαρα είναι ουσιαστικά ένα δείγμα πολιτισμού. Όσον αφορά τα σχολεία είπε, ότι μέχρι αρχές του 2022 θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές και στο τέλος του 2022 θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες.
Ωστόσο, η λίστα περιλαμβάνει και αποχετευτικά, αντιπλημμυρικά έργα, φράγματα (π.χ. Χαβρία ύψους 86 εκατ. ευρώ) και άλλους είδους ανάλογα projects συνολικού ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Μόνο για τα αντιπλημμυρικά το υπουργείο προωθεί έργα σχεδόν 1,5 δις ευρώ, αρκετά εκ των οποίων θα γίνουν μέσω ΣΔΙΤ. Επίσης, σε εξέλιξη είναι και οι διεργασίες για τον διαγωνισμό για τη συντήρηση του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος της Αττικής, άνω των 200 εκατ. ευρώ.
Τέλος, ένα άλλο σημαντικό «κεφάλαιο» αποτελούν τα έργα ανάταξης και αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ, μέσω 3 διαφορετικών «πακέτων», συνολικού ύψους περίπου 1,2 δις ευρώ. Οι διαγωνισμοί θα αφορούν σε τρεις γραμμές: Αθήνα – Ειδομένη και Προμαχώνα, Φλώρινα – Ορμένιο και Αεροδρόμιο Αθηνών – Πάτρα.