Σε στάδιο γνωμοδοτήσεων της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, και σε επόμενη και βασικότερη φάση αυτή της έγκρισης γενικότερα της περιβαλλοντικής μελέτης του έργου από το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ), βρίσκεται το σημαντικό project της υποθαλάσσιας οδικής σήραγγας (ζεύξη) Σαλαμίνας-Περάματος. Με τον διαγωνισμό αρχικά να είχε εκτιμηθεί κάπου στα 300-350 εκατ. ευρώ αλλά στη συνέχεια να ακούγονται νούμερα ακόμα και της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ.
Για σήμερα Τετάρτη 20 Οκτωβρίου είχε οριστεί η 23η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, με θέμα, μεταξύ άλλων, και τη γνωμοδότηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το έργο «Μελέτη – Κατασκευή - Χρηματοδότηση - Λειτουργία - Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Έργου Μόνιμης Υποθαλάσσιας Οδικής Ζεύξης Νήσου Σαλαμίνας». Επί της ουσίας η Περιφέρεια Αττικής καλείται και αυτή με τη σειρά της, μετά από άλλους φορείς και εμπλεκόμενους τοπικούς Δήμους, να δώσει τον δικό της χρησμό επί του έργου, δίχως βέβαια και σε αυτήν την περίπτωση η γνωμοδότηση να είναι δεσμευτική αν και σαφώς θα έχει τη βαρύτητά της.
Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος που στην… τελευταία του εκδοχή μετράει ήδη μια πενταετία, καθώς οι διαδικασίες ξεκίνησαν το 2016, ακόμα χρειάζεται τις τελικές περιβαλλοντικές γνωμοδοτήσεις και αδειοδοτήσεις, όπου βέβαια θα ξεκαθαρίσουν σε έναν βαθμό και τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, όπως η χάραξη, το ύψος του προϋπολογισμού κ.α.
Σημειώνεται ότι ήδη έχει λήξει η δημόσια διαβούλευση και οι γνωμοδοτήσεις Δήμων, ενώ φέρεται να έχουν τεθεί ζητήματα για τις υποδομές, το κυκλοφοριακό σχεδιασμό, για ανταποδοτικά οφέλη κ.α.
Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιθυμεί να «ανοίξει το βήμα» των εξελίξεων ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες, οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές να υποβληθούν το 2022 και εν συνεχεία να προκύψει ανάδοχος, ωστόσο, πρέπει πρώτα να ληφθεί και το «πράσινο φως» ως προς την ΑΕΠΟ (περιβαλλοντική αδειοδότηση) από το ΥΠΕΝ. Στο υπουργείο θεωρούν ότι το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί θα αναβαθμίσει όλη τη Δυτική Αττική και κυρίως, την ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αλλά και της Σαλαμίνας. Από τη μία πλευρά θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση σε μεγάλο βαθμό του Περάματος και από την άλλη θα αναβαθμίσει την ίδια τη νήσο της Σαλαμίνας, καλύπτοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τις χιλιάδες καθημερινές μετακινήσεις από και προς αυτήν.
Πρόκειται για έργο που προωθείται με τη μέθοδο της παραχώρησης για 25 έτη, με τις ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος και το γκρουπ της γαλλικής VINCI μαζί με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ομίλου Ελλάκτωρ) να έχουν περάσει στη Β` φάση του διαγωνισμού.
Σύμφωνα με την Μ.Π.Ε. το συνολικό μήκος του έργου ξεπερνά τα 11 χιλιόμετρα (μεταξύ των οποίων η υποθαλάσσια ζεύξη με Οδική Σήραγγα μήκους 1 χλμ. από το Πέραμα έως το νησί του Αγίου Γεωργίου) Ξεκινά από την Λεωφόρο Φανερωμένης του δήμου Σαλαμίνας και οδεύει βόρεια του οικιστικού ιστού, λειτουργώντας ουσιαστικά ως περιφερειακή οδός και καταλήγει στο ναύσταθμο Σαλαμίνας, όπου μέσω του ανισόπεδου κυκλικού κόμβου Παλουκίων συνεχίζει την χερσαία όδευση σε επίχωμα μέχρι και τη νήσο Αγίου Γεωργίου. Στη συνέχεια το έργο συνεχίζει μέσω της υποθαλάσσιας σήραγγας, μήκους περίπου ενός χιλιομέτρου, με έξοδο στην περιοχή του Περάματος. Από αυτό το σημείο, η χάραξη κινείται από τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Περάματος εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά μέχρι την υφιστάμενη λεωφόρο Σχιστού Σκαραμαγκά με την οποία συνδέεται με Α/Κ.
Βάσει ερευνών, η πορθμειακή σύνδεση Σαλαμίνας-Περάματος (δρομολόγια ferry-boat ανά 15 λεπτά, 24 ώρες/μέρα, 12 μήνες/έτος) είναι η δεύτερη πιο πολυσύχναστη μετά το Dover-Calais που ενώνει τη Βρετανία με τη Γαλλία. Σήμερα η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας διαρκεί 15 με 20 λεπτά. Όταν θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας θα πραγματοποιείται σε λιγότερο από 5 λεπτά. Η πορθμειακή γραμμή θα παραμείνει ως εναλλακτική οικονομικότερη επιλογή.