Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται 4 σημαντικοί κτιριακοί διαγωνισμοί, συνολικού ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ, που προωθούνται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με μοντέλο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Πρόκειται για εμβληματικά projects, που προχωρούν μέσω ΣΔΙΤ, για τα περισσότερα από τα οποία, όπως πρόσφατα ανέδειξε το insider.gr, γίνονται προσπάθειες από το υπουργείο να προκύψουν ανάδοχοι έως το καλοκαίρι, ει δυνατόν εντός του ά εξαμήνου.
Το «καρέ» των διαγωνισμών απαρτίζουν η κατασκευή της: νέας βιοκλιματικής «στέγης» της Γενικής Γραμματείας Υποδομών (στα 140 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ), των 13 μοντέρνων και λειτουργικών Περιφερειακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας (ύψους 163 εκατ. ευρώ, έχουν μάλιστα ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης), των 17 νέων σύγχρονων σχολείων σε Θεσσαλονίκη και Κεντρική Μακεδονία ευρύτερα (ύψους περίπου 160 εκατ. ευρώ), αλλά και των Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας (άνω των 120 εκατ. ευρώ). Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στόχος είναι «μέσα στο προσεχές διάστημα για τα projects να έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες ώστε έως ο καλοκαίρι να έχουμε αναδόχους, ακόμα και μέσα στο πρώτο εξάμηνο, στα περισσότερα από αυτά».
Σύμφωνα με πληροφορίες, όσον αφορά στο νέο Κτίριο Γενικής Γραμματείας Υποδομών, σύντομα ολοκληρώνεται η Α' Φάση (Προεπιλογής Συμμετεχόντων) ώστε ακολούθως να υποβληθούν οι προσφορές, ενώ αναμένεται να έχουμε προσωρινό ανάδοχο για το έργο εντός του Β' Τριμήνου 2022.
Για τα Δικαστικά Μέγαρα Κεντρικής Μακεδονίας, η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται στην ολοκλήρωση της Α' Φάσης (Προεπιλογής Συμμετεχόντων) και αναμένεται να έχουμε προσωρινό ανάδοχο για το έργο εντός του Β’ Τριμήνου 2022. Πρόσφατα πάντως, κάνοντας μνεία και στα κτηριακά έργα που υλοποιούνται στη Θεσσαλονίκη, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Γ. Καραγιάννης, σημείωνε ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 ο διαγωνισμός για το cluster των Δικαστικών Μεγάρων της Κεντρικής Μακεδονίας θα περάσει στη Β’ Φάση, ενώ έως το τέλος του χρόνου θα έχουν αρχίσει οι εργασίες.
Για τις 17 Σχολικές Μονάδες Κεντρικής Μακεδονίας, επίσης η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται στην ολοκλήρωση της Α' Φάσης (Προεπιλογής Συμμετεχόντων) και αναμένεται να έχουμε προσωρινό ανάδοχο για το έργο εντός του Β’ Τριμήνου 2022. «Τα περισσότερα σχολικά συγκροτήματα βρίσκονται στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Σε λίγες ημέρες αρχίζει η Β’ Φάση του διαγωνισμού, ενώ έως το τέλος του χρόνου αναμένεται να αρχίσει η κατασκευή τους», σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.
Σχετικά με τα 13 ΠΕΚΕΠΠ (Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, χωρίζονται σε 2 clusters), σύμφωνα με πληροφορίες έχει ολοκληρωθεί η Β.Ι Φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας και εκτιμάται ότι μπορούμε να έχουμε προσωρινό ανάδοχο για το έργο εντός του Β’ τριμήνου 2022.
Ειδικότερα, όσον αφορά στο πακέτο των κτιριακών ΣΔΙΤ, το πρώτο αφορά στο νέο σύγχρονο και «πράσινο» κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, ένας διαγωνισμός (ΣΔΙΤ) ύψους σχεδόν 113 εκατ. ευρώ (κοντά στα 140 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ), για την κατασκευή του οποίου είχαν πέρυσι εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον η ΑΒΑΞ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Μυτιληναίου - Dimand (η γνωστή εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων του κ. Ανδριόπουλου), το σχήμα Intrakat - Redex (του ομίλου Κοπελούζου), η κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ - JCC SAL (λιβανέζικων συμφερόντων) και η Μηχανική. Κατά πληροφορίες, η τελευταία τέθηκε εκτός της συνέχειας της διαδικασίας. Το νέο κτίριο θα στεγάσει όλες τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, στο πλαίσιο της μετεγκατάστασης των υπηρεσιών της στο κτίριο της Οδού Πειραιώς 166, όταν σήμερα στεγάζονται σε 13 διάσπαρτα, μισθωμένα κτίρια, συμβάλλοντας σημαντικά και στη μείωση των λειτουργικών εξόδων και στην απαλλαγή εξόδων για μισθώσεις κτιρίων, εξασφαλίζοντας οικονομικό όφελος για το Δημόσιο από τα μισθώματα της τάξεως των 3 εκατ. ευρώ ετησίως, ή αλλιώς των 90 εκατ. ευρώ στα 30 έτη.
Αναφορικά με τα Δικαστικά Μέγαρα, υπενθυμίζεται ότι ανάμεσα στους μεγάλους «κτιριακούς διαγωνισμούς» που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με το μοντέλο ΣΔΙΤ είναι και τα clusters των 12 δικαστικών μεγάρων ανά τη χώρα, συνολικού ενδεικτικού προϋπολογισμού περίπου 310 εκατ. ευρώ. Το ένα από αυτά τα «πακέτα» σχετίζεται με την ανέγερση των Δικαστικών Μεγάρων στην Κεντρική Μακεδονία, δηλαδή σε Έδεσσα, Σέρρες, Κιλκίς αλλά και η ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης, που δείχνει ωριμότερο, ύψους 120 εκατ. ευρώ. Η χρονική διάρκεια της σύμβασης του έργου, που αναμένεται να υπογραφεί εντός του 2022, προβλέπει τριετή κατασκευαστική περίοδο και για 27 χρόνια τη λειτουργία και συντήρηση των Δικαστικών Μεγάρων από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης. Στην α’ φάση, δηλαδή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, έδωσαν το «παρών» η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Μυτιληναίος-ΑΤΕΣΕ, το κοινό σχήμα INTRAKAT-REDEX, η Μηχανική και η ένωση εταιρειών ΤΕΚΑΛ-JCC (η λιβανέζικη ALJIHAD for Commerce and Contracting S.A.L.- JCC). Ειδικότερα, στο αντικείμενο της Σύμβασης Σύμπραξης (ΣΔΙΤ) περιλαμβάνεται η λειτουργική ανακατασκευή του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης και η ανέγερση τριών (3) μεγάρων στο Κιλκίς, την Έδεσσα και τις Σέρρες, που περιλαμβάνει τα νέα κτίρια με τον απαραίτητο εξοπλισμό τους καθώς και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου τριών νέων κτιριακών εγκαταστάσεων.
Το τρίτο σχετίζεται με την κατασκευή 17 νέων, σύγχρονων σχολικών μονάδων σε περιοχές της Θεσσαλονίκης (ύψους περίπου 160 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ) που προωθείται από τον φορέα «Κτιριακές Υποδομές» που εποπτεύεται βέβαια από το αρμόδιο υπουργείο. Τα σχολεία που θα κατασκευαστούν μέσω ΣΔΙΤ, βρίσκονται στους Δήμους Νεάπολης Συκεών, Παύλου Μελά, Λαγκαδά, Ωραιοκάστρου, Θέρμης, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Καλαμαριάς, Πυλαίας, Χορτιάτη και Κατερίνης. Ο ανάδοχος με την ολοκλήρωση του κατασκευαστικού αντικειμένου θα αναλάβει, πέραν της κατασκευής, την λειτουργία-συντήρηση και φύλαξη των σχολείων. Η διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε 324 μήνες, δηλαδή 27 έτη. Τα δύο πρώτα χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης θα αφορούν την κατασκευή των σχολικών συγκροτημάτων. Σημειώνεται ότι για το project «Σχεδιασμός, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Συντήρηση και Λειτουργία 17 Σχολικών Μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω ΣΔΙΤ», είχαν δείξει ενδιαφέρον όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας καθώς είχαν δώσει το «παρών» στο διαγωνισμό οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, ΕΚΤΕΡ - ΕΡΕΤΒΟ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, REDEX (όμιλος Κοπελούζου)- Intrakat, Μυτιληναίος - Α.Τ.Ε.Σ.Ε, TEKΑΛ και Μηχανική αν και στην πορεία συνήθως μειώνονται οι τελικοί «μνηστήρες».
Το τέταρτο project σχετίζεται με τον μεγάλο «διπλό» διαγωνισμό για την μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή και τεχνική διαχείριση 13 Περιφερειακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας, συνολικού ύψους 131,5 εκατ. ευρώ (περίπου 163 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Αυτά τα 13 κτίρια θα καλύψουν κάθε μία από τις 13 Περιφέρειες της χώρας. Στο ένα «πακέτο» περιλαμβάνονται 7 ΠΕΚΕΠΠ κόστους 70,8 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και αφορά τα κτήρια σε Ανατολική Μακεδονία & Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία, Θεσσαλία, Ηπείρου, Βορείου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων. Στο δεύτερο πακέτο περιλαμβάνονται 6 κτήρια, κόστους 60,7 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για τις Περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας, Αττικής, Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας, Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου. Το έργο διεκδικών οι ισχυροί του χώροι, δηλαδή τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος - ΑΤΕΣΕ ΑΕ, INTRAKAT. Αναθέτουσα αρχή είναι η ΚΤΥΠ ΑΕ, εποπτευόμενος φορέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει ενταχθεί στο χρηματοδοτικό πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ πρόσφατα αποφασίστηκε ότι η δημόσια δαπάνη του έργου που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το πρώτο cluster (7 κτίρια) ανέρχεται σε ποσό ύψους 12.686.570,19 ευρώ, ενώ για το δεύτερο τμήμα (6 κτίρια) ανέρχεται σε ποσό ύψους 10.873.429,81 ευρώ. Βάσει χρονοδιαγράμματος τα κτήρια θα πρέπει να αποπερατωθούν το 2024.