Μια ηχηρή απουσία – ανατροπή και μια πρόσθετη «είσοδο» σε ένα από τα σχήματα που από μέρες είχαν «κλειδώσει» φέρεται να καταγράφηκε στον διαγωνισμό για τη «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη», μέσω ΣΔΙΤ, στην Κρήτη, δηλαδή αυτού που στην αγορά ονομάζουν ως «το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ», ύψους 360 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (αλλιώς 300 εκατ.).
Κατ’ αρχάς, κόντρα στις μέχρι τώρα εκτιμήσεις το σχήμα ΑΒΑΞ – Μυτιληναίος (που κατέβηκε ως κοινοπραξία σε Fly Over Θεσσαλονίκης και «Καλαμάτα – Ριζόμυλο –Πύλο») φέρεται να μην υπέβαλε προσφορά για το οδικό ΣΔΙΤ της Κρήτης, προτιμώντας να μείνει εκτός της διαδικασίας. Ετσι, εάν αυτό ισχύει, η εξέλιξη αφήνει «ανοιχτό τον δρόμο» για την έτερη κοινοπραξία, των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (που αποκάλυψε το πρωί το insider), στην οποία όμως εισήλθε και νέος «παίκτης», η Intrakat (προβλέπεται από τους όρους του διαγωνισμού). Επί της ουσίας, η τελική φάση του διαγωνισμού είχε μόνο μία παρουσία, αυτή των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat που «εγκαινίασε» ένα νέο «τρίγωνο» συνεργασίας στον μέχρι τώρα τομέα των οδικών ΣΔΙΤ. Ωστόσο, αναμένονται επίσημες ανακοινώσεις από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το τμήμα του ΒΟΑΚ που θα κατασκευαστεί μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, δηλαδή το «Χερσόνησος - Νεάπολη», είναι μήκους 22,5 χιλιομέτρων. Η σύμβαση ΣΔΙΤ θα έχει διάρκεια 30 χρόνια και τα τέσσερα εξ αυτών θα αφορούν την περίοδο κατασκευής του έργου (προβλέπονταν 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 12 γέφυρες μονού κλάδου 1,7 χλμ., 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ., 1 cut & cover διπλού κλάδου, 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους). Ο βασικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει τις αναγκαίες εργασίες κατασκευής για τη βελτίωση και λειτουργική αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (22,5 Km. περίπου), με διαπλάτυνση αυτής (προσθήκη νέου κλάδου) καθώς και νέες χαράξεις (στις περιοχές με μορφολογικές δυσχέρειες), ώστε ακολούθως η οδός να αποκτήσει και να λειτουργήσει με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου. Υπενθυμίζεται ότι το έργο ΣΔΙΤ σχετικά πρόσφατα εντάχθηκε και τυπικά στο «πακέτο» των projects που έλαβαν το «πράσινο φως» για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης με ποσό 90 εκατ. ευρώ.
Όπως ανέφερε προ εβδομάδων το insider, το μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο, μήκους 157 χλμ. υλοποιείται με σύμβαση παραχώρησης (ύψους 1,1 δις ευρώ) και τον διαγωνισμό να είναι σε εξέλιξη όπου αναμένεται από το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών μέσα στους προσεχείς μήνες, ενδεχομένως έως τον Μάρτιο, αν όχι νωρίτερα, η απαιτούμενη έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την οποία έχει υποβάλει εδώ και μήνες. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος για να περάσει ο διαγωνισμός για το τμήμα «Χανιά – Χερσόνησος (Ηράκλειο)» στην επόμενη φάση με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να «βλέπουν» αυτές τις εξελίξεις το καλοκαίρι του 2022, ώστε να έχουμε υπογραφές στο επόμενο χρονικό στάδιο και έως τις αρχές του 2023. Υπενθυμίζεται ότι τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, VINCI, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL. Στόχος του υπουργείου, όπως έχει αναφέρει παλιότερα και ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, είναι η ανάδειξη αναδόχου μέσα στο 2022 και να πέσουν υπογραφές μέχρι τις αρχές του 2023.
Επίσης, μέσα στον Φεβρουάριο (22/02) θα υποβληθούν προσφορές για το κομμάτι που προχωρά, με κλασσικό δημόσιο μοντέλο, δηλαδή το τρίτο τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος μήκους 14,5 χλμ., με εκτιμώμενο κόστος 185 εκατ. ευρώ περίπου.