Τη χρονική μετάθεση των μέτρων περιορισμού χρήσης των οχημάτων εσωτερικής καύσης καθώς και των καυστήρων πετρελαίου, σε σχέση με τις ημερομηνίες που προβλέπονται στον Κλιματικό Νόμο όπως είχε τεθεί αυτός σε δημόσια διαβούλευση, εξετάζει σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Οι εν λόγω περιορισμοί περιλαμβάνονται στα άρθρα 12 του Κλιματικού Νόμου («Μέτρα προώθησης των οχημάτων μηδενικών εκπομπών») και 14 («Μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα κτίρια»), ενώ συγκαταλέγονται στις ρυθμίσεις για τις οποίες έχουν υποβληθεί τα περισσότερα σχόλια.
Κοινός παρονομαστής αρκετών τοποθετήσεων στα δύο άρθρα είναι πως τα σχετικά χρονικά περιθώρια είναι αρκετά πιεστικά, με συνέπεια να μην είναι απολύτως διασφαλισμένη η ομαλή μετάβαση στις πιο φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις τόσο για τις μετακινήσεις, όσο και για την κάλυψη των αναγκών θέρμανσης των κτιρίων. Οι παρατηρήσεις αυτές φαίνεται πως βρήκαν ευήκοα ώτα στο ΥΠΕΝ, το οποίο διερευνά την προοπτική έναρξης των εν λόγω μέτρων λίγα έτη αργότερα, σε σχέση με τα χρονικά ορόσημα που προβλέπονταν στον Κλιματικό Νόμο, όπως αυτός τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης
Έτσι, στην περίπτωση των καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, προβλέπεται η διετής μετάθεση των σχετικών ημερομηνιών. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως μελετά να μην τεθεί σε ισχύ από το 2023 η απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης όπου υπάρχει επαρκώς διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου, αλλά από το 2025.
Στο ίδιο μήκος κύματος, εξετάζεται να απαγορευτεί από την 1η.1.2027 η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, αντί για την 1η.1.2025 που προβλεπόταν στον Κλιματικό Νόμο.
Μετάθεση κατά δύο χρόνια μελετάται και για την απαγόρευση χρήσης των καυστήρων πετρελαίου. Επομένως, η ημερομηνία αυτή πιθανότατα θα μεταφερθεί στην 1η.1.2032, από την 1η.1.2030 που αναφερόταν στο υπό διαβούλευση κείμενο.
Οχήματα εσωτερικής καύσης
Όσον αφορά τα οχήματα εσωτερικής καύσης, μία υπό εξέταση σημαντική αλλαγή αφορά την πρόβλεψη για πώληση αποκλειστικά μοντέλων μηδενικών εκπομπών από την 1η.1.2030, για τα καινούρια επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Αυτό που διερευνάται είναι η ημερομηνία αυτή να εναρμονιστεί με το χρονικό ορόσημο που θα αποφασισθεί σε πανευρωπαϊκή κλίμακα από την Κομισιόν. Στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι οι πωλήσεις αποκλειστικά οχημάτων μηδενικών εκπομπών να ξεκινήσουν από το 2035.
Διετής μετάθεση εξετάζεται επίσης και στην πρόβλεψη ότι από την 1η.1.2025, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών τα νέα Eπιβατηγά Δημόσιας Χρήσης (Ε.Δ.Χ.) αυτοκίνητα (ΤΑΞΙ) με άδεια κυκλοφορίας, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς μίσθωσης και εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Επομένως, η σχετική ημερομηνία είναι πιθανό να «μεταφερθεί» στις 1.1.2027.
Το ίδιο διερευνάται να γίνει και στην υποχρέωση τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται να είναι κατ’ ελάχιστον το ένα τέταρτο (1/4) αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως πενήντα (50) γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ). Έτσι, αντί η υποχρέωση αυτή να τεθεί σε ισχύ από την 1η.1.2023, είναι πιθανόν να ξεκινήσει να εφαρμόζεται από την 1η.1.2025.
Οι ενστάσεις
Στο πλαίσιο της διαβούλευσης, ερωτηματικά για την απαγόρευση χρήσης των καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης από το 2030 θέτει το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ), το οποίο επισημαίνει ότι το μέτρο ενδεχομένως να αποτυγχάνει να λάβει υπόψιν την κατάσταση παλαιότητας στην οποία βρίσκονται και θα βρίσκονται ως τότε πολλά κτίρια, καθώς και τον παράγοντα της ενεργειακής φτώχειας.
Από την άλλη πλευρά, ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) υπογραμμίζει πως η απαγόρευση χρήσης κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση, αναφέροντας μεταξύ άλλων πως θα οδηγήσει τους ασθενέστερους οικονομικά σε χειρότερες λύσεις θέρμανσης, όπως η συστηματική καύση ξύλων οποιασδήποτε προέλευσης και επεξεργασίας, με σοβαρές συνέπειες στην υγεία των πολιτών. Παράλληλα, θα ενταθεί η ενεργειακή φτώχεια.
Ο ΣΕΕΠΕ υπογραμμίζει επίσης πως είναι πολύ πρώιμη η απαγόρευση πώλησης οχημάτων εσωτερικής καύσης το 2030, τονίζοντας ότι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση του Κανονισμού εκπομπών οχημάτων στα πλαίσια της δέσμης μέτρων Fit for 55 το προβλέπει για το έτος 2035, ενώ παράλληλα είναι σε εξέλιξη διαβουλεύσεις για την αναθεώρηση της πρότασης του κανονισμού εκπομπών οχημάτων, ώστε να λαμβάνεται υπόψη η συνεισφορά των υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα στη μείωση των εκπομπών κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Επίσης, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία υποστηρίζει ότι είναι ήδη πολύ φιλόδοξος ο ενδιάμεσος στόχος-πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% το 2030, λόγω ανεπαρκών υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προτείνει να επανεξεταστούν το 2028 οι στόχοι μείωσης εκπομπών που αφορούν τα έτη μετά το 2030.
Όπως προσθέτει, ιδιαίτερα στη χώρα μας θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πως ο στόλος οχημάτων είναι πιο γερασμένος από αυτόν άλλων ευρωπαϊκών χωρών, λόγω οικονομικής κρίσης και χαμηλότερων εισοδημάτων. Επομένως, η υποχρέωση οι νέες ταξινομήσεις να γίνονται με ακριβότερα νέας τεχνολογίας οχήματα, θα οδηγήσει σε αδυναμία των καταναλωτών να αλλάξουν τα παλιά αυτοκίνητα. Επομένως, με βάση των ΣΕΕΠΕ, η χώρα μας δεν θα πρέπει να θέτει πιο αυστηρούς στόχους από τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά να υιοθετήσει τους στόχους του Κανονισμού Εκπομπών Οχημάτων όπως αυτός θα οριστικοποιηθεί.