Λίγες εβδομάδες μετά την ολοκλήρωση του «παζλ» στο μέτωπο των 3 οδικών ΣΔΙΤ (τέλη Ιανουαρίου, συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ), χτες ολοκληρώθηκε, τουλάχιστον σε επίπεδο ανακήρυξης προσωρινού μειοδότη, και το αντίστοιχο «ψηφιδωτό» των 4 οδικών έργων που προχώρησαν αυτή τη φορά με κλασσικό δημόσιο μοντέλο, ύψους επίσης 1,1 δισ. ευρώ.
Μετά την προ εβδομάδας δημοπρασία για το τμήμα «Μπράλος – Άμφισσα» (285 εκατ. ευρώ), όπου είχαμε την έκπληξη της επικράτησης, τουλάχιστον σε αρχικό στάδιο καθώς μένει να ελεγχθεί η προσφορά, της κοινοπραξίας ΤΕΚΑΛ- Ιντερκάτ -CMC, χτες πραγματοποιήθηκε το μπαράζ υποβολής προσφορών για τα υπόλοιπα 3 έργα, την επέκταση της Λ. Κύμης (352 εκατ. ευρώ), το τμήμα «Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος» του ΒΟΑΚ (186 εκατ. ευρώ) και την «Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών» (στην Εύβοια, 210 εκατ. ευρώ).
Όπως αποκάλυψε χτες το insider.gr, στο μεγάλο έργο της Αττικής, δηλαδή την επέκταση της Λ. Κύμης (στο τμήμα: Αττική Οδός - Α/Κ Κύμης έως Ε.Ο.Α1 - Α/Κ Καλυφτάκη) επικράτησε το κοινό σχήμα των ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat που ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος απέναντι στην ΑΒΑΞ που κατέβηκε αυτόνομα (στο έργο δεν έδωσε το παρών η Μυτιληναίος). Πρόκειται για έναν οδικό άξονα εξαιρετικής σημασίας καθώς θα εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 30.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της Εθνικής Οδού Αθηνών Λαμίας βόρεια της Κηφισιάς.
Στη «μάχη» της Κρήτης (ΒΟΑΚ, Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου»,) αρχικός ανάδοχος ανακηρύχθηκε η ΑΚΤΩΡ. Σε αυτό το έργο δεν έδωσε το παρών η Intrakat αλλά συμμετείχαν οι ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ. Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται η κατασκευή και η επισκευή παράπλευρού και κάθετου οδικού δικτύου μήκους 14χλμ. με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης.
Στο οδικό project της Εύβοιας («Παράκαμψη Χαλκίδας και παράκαμψη Ψαχνών») επικράτησε σε πρώτη φάση η Μυτιληναίος απέναντι στις ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, Intrakat και ΤΕΚΑΛ-Ιντερκάτ-CMC, δηλαδή δεν συμμετείχε η ΤΕΡΝΑ. Το έργο αυτό σε συνδυασμό με τον νέο οδικό άξονα προς τη Βόρεια Εύβοια που μελετάται θα προσφέρει στο μέλλον έναν ενιαίο και ασφαλή οδικό άξονα μέχρι την Αιδηψό με τα αναγκαία χαρακτηριστικά ασφάλειας και ταχύτητας, που θα ανταποκρίνονται στο διατιθέμενο τουριστικό και λοιπό δυναμικό της βόρειας Εύβοιας.
Θεωρητικά, υπάρχουν περιθώρια για υποβολή ενστάσεων και προσφυγών από τους άλλους διεκδικητές, αν και μένει να φανεί κατά πόσο θα κατατεθούν, ή μελλοντικής διεύρυνσης – αλλαγής σε κάποια κοινοπραξία. Σε όλους τους διαγωνισμούς, επόμενα βήματα είναι ο έλεγχος των δικαιολογητικών, η αξιολόγηση των προσφορών και η ανάδειξη του Οριστικού Αναδόχου του έργου.
Ένα συμπέρασμα που επίσης προκύπτει είναι ότι, σε αντίθεση με το πρώτο από τα 4 δημόσια οδικά έργα (Μπράλος - Άμφισσα), αυτή τη φορά στα υπόλοιπα 3 δεν είχαμε σημαντική συμμετοχή από μικρότερα σχήματα, σε συνεργασία μεταξύ τους και με κάποιον μεγαλύτερο ξένο όμιλο, αποφεύγοντας αυτή τη φορά τόσο τη σύγκρουση με τους ισχυρούς όσο και να δοκιμάσουν την τύχη τους. Ωστόσο, σε έναν διαγωνισμό, αυτόν της Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών» συμμετείχε το γνωστό σχήμα ΤΕΚΑΛ-Ιντερκάτ-CMC, αυτή τη φορά δίχως επιτυχία.
Το μεγαλύτερο σε προϋπολογισμό έργο είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στην Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας στο ύψος της Λυκόβρυσης. Θεωρείται πως με τη λειτουργία της θα αποσυμφορήσει τον κορεσμένο κόμβο στη Μεταμόρφωση. Η χρηματοδότηση του έργου θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσω του Ε.Π. «Μεταφορές». Ο νέος οδικός άξονας των 3,8 χιλιομέτρων θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη και θα περιλαμβάνει δύο σήραγγες, μία 1.260 μέτρων και μία περίπου 1.000 μέτρων. Θα χρησιμοποιείται από περίπου 35.000 οδηγούς ημερησίως.
Το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας και Παράκαμψης Ψαχνών» στόχο έχει τη βελτίωση της σύνδεσης της Αθήνας και της Χαλκίδας με τη βόρεια Εύβοια, στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού της Χαλκίδας, της Ν. Αρτάκης και των Ψαχνών. Το μεγάλο οδικό έργο, συνολικού μήκους 26,2 χλμ. αποτελείται από τα τμήματα: «Υψηλή Γέφυρα – Νέα Λάμψακος», μήκους 2,5 χλμ. περίπου, με αρχή στο ευβοϊκό τέλος της Γέφυρας Στενού και «Νέα Λάμψακος – Ψαχνά (Ι.Κ. Ψαχνών στη διασταύρωση με την υφιστάμενη Εθνική Οδό 77: Χαλκίδα – Ιστιαία – Αιδηψός – Λουτρά Αιδηψού) μήκους 16,7 χλμ. Η οδός Παράκαμψης Χαλκίδας με τα συνεχόμενα τμήματα της Παράκαμψης Ψαχνών και της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας, εντάσσεται στα έργα βελτίωσης της σύνδεσης της Αθήνας και της Χαλκίδας με τη βόρεια Εύβοια και – παράλληλα – στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού της Χαλκίδας, της Ν. Αρτάκης και των Ψαχνών από τη διερχόμενη κυκλοφορία, η οποία σήμερα, αναγκαστικά διέρχεται από τις παραπάνω αστικές περιοχές.
Το project του ανατολικού τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, είναι μήκους 14 χιλιομέτρων περίπου, ενώ αναφορικά με τα χαρακτηριστικά του, η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, προβλέπονται 6 γέφυρες μήκους 865 μέτρων. Η χρηματοδότησή του καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Όσον αφορά στα 3 οδικά ΣΔΙΤ στα οποία οι προσφορές «άνοιξαν» τον προηγούμενο μήνα, υπενθυμίζεται ότι ήδη η κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Μυτιληναίος ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος στον διαγωνισμό για τη Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης. Το «Fly Over» είναι έργο αρχικής αξίας 373 εκατ. ευρώ.
Δεδομένου, βέβαια, ότι στο ΣΔΙΤ οδικό «κομμάτι» του ΒΟΑΚ (τα 22,5 χλμ. του Χερσόνησος - Νεάπολη, ύψους περίπου 360 εκατ. ευρώ) έχει υποβληθεί μία μόνο προσφορά από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Intrakat, λογικά το σχήμα θα «κατοχυρώσει» το project και τυπικά τις επόμενες ημέρες εφόσον η προσφορά της δεν έχει κάποιο πρόβλημα (κάτι που θα αποτελούσε έκπληξη).
Όσον αφορά στην ανάδειξη προσωρινού ανάδοχου στο οδικό έργο «Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη», εκτιμώμενου κόστους 312 εκατ. ευρώ, νικήτρια ήταν η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat (απέναντι σε ΑΒΑΞ – Μυτιληναίο).
Κατά συνέπεια, αν και ακόμα θεωρητικά δεν έχουν αναδειχθεί οριστικοί ανάδοχοι στα έργα, ήδη έχουμε το «παζλ» των νικητών σε 3 (ΣΔΙΤ) + 4 (δημόσια) οδικά projects άνω των 2 δισ. ευρώ, αλλά και μια «γεύση» από συμμαχίες και συνεργασίες εν όψει των υπόλοιπων διαγωνισμών.