Εστίαση: Μεγάλες προσδοκίες για σήμερα αλλά μια... Τσικνοπέμπτη δεν φέρνει την άνοιξη

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Εστίαση: Μεγάλες προσδοκίες για σήμερα αλλά μια... Τσικνοπέμπτη δεν φέρνει την άνοιξη
Θα τιμήσουν το παραδοσιακό τσίκνισμα οι Έλληνες, στηρίζοντας τα καταστήματα της εστίασης. Πού αναμένεται αύξηση της κινητικότητας και πού τα μαγαζιά είναι ήδη sold out. Απορρόφηση αυξήσεων υπόσχονται οι επαγγελματίες του χώρου. Τι δηλώνουν στο insider.gr φορείς του κλάδου. 

Σε… γεμάτα τραπέζια ποντάρει σήμερα η εστίαση, με τους επιχειρηματίες του κλάδου να περιμένουν από την κίνηση της Τσικνοπέμπτης την πολυπόθητη «ανάσα» που τόσο έχουν ανάγκη τα ταμεία τους.

Η εστίαση έχει άλλωστε την τιμητική της την Τσικνοπέμπτη, με τον κόσμο να συρρέει μαζικά σε ψητοπωλεία, ταβέρνες και εστιατόρια προκειμένου να απολαύσει το παραδοσιακό «τσίκνισμα». Παρά τους περιορισμούς, η φετινή Τσικνοπέμπτη θα θυμίζει κάτι από τα προ πανδημίας επίπεδα, δεδομένου ότι πέρυσι τέτοιο καιρό η χώρα τελούσε υπό καθεστώς lockdown και απαγόρευσης κυκλοφορίας. Φέτος, η κατάσταση, αν και δύσκολη, είναι διαφορετική, καθώς όποιος επιθυμεί να «τσικνίσει», μπορεί να το κάνει ελεύθερα, τηρώντας πάντα τα κατάλληλα μέτρα προστασίας ενάντια στην πανδημία.

Παράγοντες του κλάδου περιμένουν πολλά από τη σημερινή μέρα, προειδοποιώντας ωστόσο πως η δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος δεν μπορεί να ανατραπεί μέσα σε ένα βράδυ. «Μια Τσικνοπέμπτη δεν μπορεί να φέρει την άνοιξη», δηλώνουν χαρακτηριστικά.

«Η Θεσσαλονίκη περιμένει μια πολύ δυνατή Πέμπτη»

«Θα έχουμε μια πολύ δυνατή Πέμπτη για την εστίαση», δηλώνει στο insider.gr ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Εστιατόρων – Ψητοπωλών Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Επιτροπίδης, εξηγώντας πως οι κρατήσεις για απόψε έχουν γίνει από το προηγούμενο Σάββατο. «Το βράδυ τα καταστήματα θα είναι sold out, ενώ ήδη από το μεσημέρι ο ιδιωτικός τομέας θα γιορτάζει την Τσικνοπέμπτη με online παραγγελίες και delivery», προσθέτει.

Σύμφωνα με τον κ. Επιτροπίδη, οι τιμές δεν θα έχουν μεταβληθεί σημαντικά για τον κόσμο που θα θελήσει να βγει έξω σήμερα, καθώς οι επιχειρήσεις εστίασης έχουν απορροφήσει το σύνολο των αυξήσεων, προκειμένου να μην περάσουν στον καταναλωτή.

«Το κόστος του τραπεζιού για μια τετραμελή οικογένεια την Τσικνοπέμπτη θα κυμανθεί στα 60-80 ευρώ στη Θεσσαλονίκη», εκτιμά ο γενικός γραμματέας της ένωσης.

«Βουνό τα χρέη για τους επιχειρηματίες»

Ο κ. Επιτροπίδης σπεύδει ωστόσο να εξηγήσει πως είναι τεράστια τα χρέη που συσσωρεύουν οι επιχειρήσεις, προκειμένου να αποφύγουν τη μετακύλιση των ανατιμήσεων στους πελάτες.

Το δικό του μήνυμα πως «η εστίαση δεν μπορεί να καλύψει τις οικονομικές της υποχρεώσεις, παρά τα γεμάτα καταστήματα που βλέπει ο κόσμος» εξέπεμψε, πριν από μερικά 24ωρα και ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής, Γιάννης Δαβερώνης.

Μιλώντας στο insider.gr έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τη βιωσιμότητα του κλάδου την επόμενη μέρα, καθώς οι αυξήσεις – φωτιά σε πρώτες ύλες και ενεργειακό κόστος καθιστούν το πρόβλημα «μη αντιμετωπίσιμο». Σύμφωνα με τον ίδιο, τα υπέρογκα λειτουργικά έξοδα των καταστημάτων προβληματίζουν εντόνως τους επιχειρηματίες του κλάδου, ενώ ενδεικτικά αναφέρει ότι μόνο οι αυξήσεις στις πρώτες ύλες στην εστίαση (πχ. τυριά, ελαιόλαδα, μαναβική) αγγίζουν ακόμη και το 30-35%. «Πώς μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι όταν οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις στον κλάδο είναι χρεωμένες;» διερωτάται ο κ. Δαβερώνης.

Η εστίαση είναι, άλλωστε, ένας κλάδος που έχει πληγεί πάρα πολύ τα τελευταία δύο χρόνια, υπό το βάρος της πανδημίας και η όποια ανάκαμψη δεν μπορεί να επιτευχθεί εν μια νυκτί, ιδίως όταν οι οικονομικές υποχρεώσεις των επιχειρηματιών αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς.

Χάθηκαν 1,3 δισ. ευρώ στην εστίαση από το 2019

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε πριν από μερικά 24ωρα η ΕΛΣΤΑΤ, για το 2021 ο τζίρος των επιχειρήσεων του κλάδου της εστίασης ανήλθε στα 5,13 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση κατά 25,8% σε σχέση με το 2020, όταν ο τζίρος είχε διαμορφωθεί στα 4,08 δισ. ευρώ. Η σύγκριση ωστόσο δεν είναι ενδεικτική, καθώς το 2020 ήταν το πρώτο έτος της πανδημίας, με τη χώρα να βιώνει δύο απανωτά και πολύμηνα lockdowns.

Το στοιχείο εκείνο που έχει αξία είναι ότι ο τζίρος της εστίασης του 2021 υπολείπεται κατά 1,3 δισ. ευρώ τον τζίρο του 2019, όταν η χώρα τελούσε υπό συνθήκες κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. Ειδικότερα, για το 2019 είχε καταγραφεί τζίρος ύψους 6,5 δισ. ευρώ για τις επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης, ήτοι κατά 1,3 εκατ. ευρώ περίπου υψηλότερα από τα 5,13 δισ. ευρώ του 2021. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο κλάδος της εστίασης έχει ακόμη μεγάλη απόσταση να διανύσει προκειμένου να κλείσει τις «βαθιές πληγές» που άνοιξε η πανδημία.

«Δεν θα εκλείψει το delivery και για όσους παραμείνουν στα σπίτια τους»

Την ίδια στιγμή, οι επιχειρηματίες του κλάδου εμφανίζονται αισιόδοξοι και για το delivery σήμερα. Ακόμη κι όσοι επιλέξουν να παραμείνουν στα σπίτια τους είτε για ασφάλεια, είτε για άλλους λόγους, είναι βέβαιο πως έστω και ένα… σουβλάκι θα το παραγγείλουν από το ψητοπωλείο της γειτονιάς, ένεκα της ημέρας.

Πέρα από τα γεμάτα τραπέζια, τα τηλέφωνα των καταστημάτων εστίασης και δη των ψητοπωλείων, αναμένεται να πάρουν φωτιά σήμερα.

Όπως προκύπτει, άλλωστε, από τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας που υλοποιήθηκε για την Coca-Cola Τρία Έψιλον, από τις εταιρείες MSPS και Αlternative, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο της έκθεσης HoReCa 2022, σημαντικές αλλαγές έχουν στις συνήθειες των Ελλήνων σε ό,τι αφορά την έξοδο για διασκέδαση, στη σκιά των πρωτοφανών επιπτώσεων που επέφερε η πανδημία.

Πλέον για τους Έλληνες, η διανομή «κατ' οίκον» έχει γίνει τρόπος ζωής, ενώ οι «ghost kitchens» (εστιατόρια αποκλειστικά για διανομή ή παραλαβή, χωρίς σάλα για πελάτες) ήρθαν για να μείνουν. Αναφορικά με την επισκεψιμότητα, ήδη έχει μειωθεί κατά 12% στις ταβέρνες και κατά 21% στα εστιατόρια.

Ο βασικός λόγος για τον περιορισμό της διασκέδασης εκτός σπιτιού και την προτίμηση της κατ' οίκον διασκέδασης είναι η εξοικονόμηση χρημάτων για το 70% των ερωτηθέντων, ενώ ποσοστό 62% δηλώνει ότι αισθάνεται περισσότερο ασφάλεια. Σχεδόν ένας στους δυο συμμετέχοντες στην έρευνα - ποσοστό 46% - δηλώνει ότι θέλει να αποφύγει την πολυκοσμία και τη φασαρία.

Πώς λειτουργεί πλέον η εστίαση

Από τα τέλη Ιανουαρίου η μουσική έχει επιστρέψει στην εστίαση, ενώ έχει απελευθερωθεί και το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων. Μια ακόμη μικρή ανάσα επήλθε στις 19 Φεβρουαρίου, όταν ήρθη η απαγόρευση που είχε τεθεί για τους όρθιους θαμώνες στα καταστήματα. Πλέον, οι πελάτες δεν είναι μόνο καθήμενοι, γεγονός που μπορεί να βοηθήσει κάποιες μουσικές ταβέρνες και μεζεδοπωλεία με ζωντανή μουσική, παρέχοντας μεγαλύτερη ευελιξία στους θαμώνες. Ωστόσο, η απελευθέρωση των μέτρων αφορά μόνο στους εμβολιασμένους πελάτες ή σε εκείνους που φέρουν πιστοποιητικό νόσησης.

Στον αντίποδα, οι πελάτες που δεν έχουν εμβολιαστεί δεν επιτρέπεται να εισέλθουν στους εσωτερικούς χώρους της εστίασης, ενώ για να βρεθούν στους εξωτερικούς χώρους των καταστημάτων – εάν και εφόσον αυτοί υπάρχουν – απαιτείται η επίδειξη αρνητικού rapid test.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider