Η έκρηξη ακρίβειας στην αγορά είναι δεδομένη, τόσο από τα επίσημα στοιχεία για το πληθωρισμό που σκαρφάλωσε χθες στο 8,9% (δηλαδή σε επίπεδα 1995), όσο και από τις δημόσιες τοποθετήσεις των στελεχών της Κυβέρνησης η οποία και χθες επανέλαβε την έκκληση για κοινή και αποφασιστική δράση της ΕΕ, ούτως ώστε να υπάρχει επαρκή κάλυψη της αγοράς και ανάσχεση του πλήγματος και του προβλήματος.
Προς το παρόν η Αθήνα κινείται με βάση τις δυνατότητες που έχει, καταθέτοντας στη Βουλή συμπληρωματικό προϋπολογισμό 2,6 δισ. ευρώ. Αλλά και επιταχύνοντας την υλοποίηση των έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης (για το οποίο η πρώτη δόση έφτασε χθες (ενώ η επόμενη επιχειρείται να έρθει τον Αύγουστο – Σεπτέμβριο), αλλά και από το νέο ΕΣΠΑ η έγκριση των προγραμμάτων του οποίου επιχειρείται να γίνει πριν το καλοκαίρι.
Σοκ ανατιμήσεων – τα αναλυτικά στοιχεία
Ωστόσο, η πραγματικότητα των αριθμών και της ακρίβειας είναι αδυσώπητη. Τα αναλυτικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας δείχνουν ότι πέρα από τις αυξήσεις φωτιά ειδικά στον ηλεκτρισμό και γενικότερα στο κλάδο ενέργειας και στέγασης πολλές άλλες εστίες γιγαντώνονται.
Οι τιμές αυξάνονται ταχύτατα πλέον σε πάρα πολλούς κλάδους που περιλαμβάνουν από βασικά τρόφιμα έως τα ξενοδοχεία, τις μεταφορές αλλά και πολλά είδη διαρκείας.
Πτώση σημειώνει πλέον μόνο ο κλάδος των επικοινωνιών και κάποιον ψηφιακών μέσων και λογισμικού. Η ακρίβεια ακόμα συγκρατείται και από μία σειρά από υπηρεσίες οι οποίες έχουν χαμηλή άνοδο (έως 1%) όπως είναι τα κομμωτήρια, η νοσοκομειακή περίθαλψη, η εκπαίδευση και οι οδοντιατρικές υπηρεσίες, αλλά και τα πακέτα διακοπών. Το ίδιο ισχύει για είδη όπως οι εφημερίδες, τα βιβλία και τα χαρτικά είδη, αλλά και τα ποτά. Να σημειωθεί πως ο δείκτης ρτιμών καταγράφει άνοδο ενοικίων μόνο 0,8%.Στη λίστα λοιπόν των 2ψήφιων ανατιμήσεων του Μαρτίου περιλαμβάνονται μία σειρά από αγαθά που συνιστούν βασικά στοιχεία του «καλαθιού της νοικοκυράς». Χαρακτηριστική είναι η άνοδος κατά 22,7% στο ελαιόλαδο, κατά 21% στις πατάτες, κατά 18,4% στα λαχανικά, κατά 17% στο αρνί και κατσίκι, κατά 14,5% στα ζυμαρικά, κατά 12,6% στη ζάχαρη, κατά 11,4% στα τυριά και κατά 11,8 πουλερικά. Κατά 13,6% ήταν η άνοδος στο αλεύρι.
Η λίστα συμπληρώνεται και από άλλα είδη που έχουν πολύ μεγάλη άνοδο, κοντά στο 10%. Όπως τα γυναικεία είδη ένδυσης με αύξηση 9,8%, τα είδη κουζίνας με άνοδο 9,3%, οι κινηματογράφοι τα θέατρα και οι συναυλίες με άνοδο 9,2%, αλλά και η αγορά οχημάτων που σημειώνει αύξηση τιμών κατά 9%.
Πού υπάρχει ακόμη μείωση τιμών ή χαμηλή άνοδος
Πτώση σημειώνει πλέον μόνο ο κλάδος των επικοινωνιών και κάποιον ψηφιακών μέσων και λογισμικού. Η ακρίβεια ακόμα συγκρατείται και από μία σειρά από υπηρεσίες οι οποίες έχουν χαμηλή άνοδο (έως 1%) όπως είναι τα κομμωτήρια, η νοσοκομειακή περίθαλψη, η εκπαίδευση και οι οδοντιατρικές υπηρεσίες, αλλά και τα πακέτα διακοπών. Το ίδιο ισχύει για είδη όπως οι εφημερίδες, τα βιβλία και τα χαρτικά είδη, αλλά και τα ποτά. Να σημειωθεί πως ο δείκτης ρτιμών καταγράφει άνοδο ενοικίων μόνο 0,8%.