Καθώς η Ευρώπη προσπαθεί να απεξαρτηθεί από τους ενεργειακούς πόρους της Ρωσίας, η Ελλάδα γίνεται πύλη εισόδου για το LNG, καθώς περιβάλλεται από θάλασσα, σημειώνει το Al Jazeera σε δημοσίευμα με τίτλο «Ο πόλεμος στην Ουκρανία επιταχύνει τη μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακή πύλη της ΕΕ».
Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, σε περίπου έναν μήνα η Ελλάδα θα ολοκληρώσει την κατασκευή ενός αγωγού προς τη Βουλγαρία που θα τερματίσει το μονοπώλιο φυσικού αερίου της Ρωσίας εκεί και στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η Ρωσία προμήθευε το 90% του φυσικού αερίου της Βουλγαρίας μέχρι τώρα, αλλά στις 27 Απριλίου διέκοψε τη ροή αφού η Σόφια διεμήνυσε ότι δεν θα ανανεώσει τη σύμβασή της με τον ρωσικό γίγαντα φυσικού αερίου Gazprom στα τέλη του έτους. Το ίδιο είπε και η Πολωνία και είχε αντίστοιχη μοίρα.
«Ο [Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ] Πούτιν δεν ήθελε να φαίνεται σαν να έχασε πελάτες, γι’ αυτό τους έδιωξε νωρίς», εξηγεί ο κ. Μιχάλης Μυριάνθης, βετεράνος αναλυτής της βιομηχανίας πετρελαίου.
Η Βουλγαρία στρέφει τώρα το βλέμμα προς τον Διασυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IBG), όπως ονομάζεται ο νέος αγωγός, για την προμήθεια αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, το οποίο λαμβάνει η Ελλάδα μέσω του αγωγού φυσικού αερίου της Ανατολίας που διασχίζει τον Καύκασο και την Τουρκία.
«Εδώ και λίγες ημέρες, η Βουλγαρία έχει τεθεί εκτός του [ρωσικού] συστήματος αγωγών και εξαρτάται πλήρως από την Ελλάδα [για φυσικό αέριο]. Αυτό δεν έχει ξανασυμβεί. Η Ελλάδα δεν ήταν ποτέ ξανά υπεύθυνη για τη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας άλλης χώρας», είπε ο κ. Μαθιουλάκης, επικεφαλής του Ελληνικού Ενεργειακού Φόρουμ, ενός think tank.
Η στρατηγική σημασία του IGB
Αυτό που προσδίδει στον IGB στρατηγική σημασία, ωστόσο, είναι ότι θα μπορούσε σύντομα να γίνει το μέσο για την αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου σε όλα τα Βαλκάνια με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ, το Κατάρ, την Αίγυπτο και αλλού.
Στις 31 Ιανουαρίου, μια κοινοπραξία ελληνικών, κυπριακών, βουλγαρικών και ιταλικών εταιρειών ανακοίνωσε ότι θα κατασκευάσει έναν πλωτό τερματικό σταθμό για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη.
Αυτή η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης αερίου (FSRU), η οποία θα εξατμίζει εκ νέου το υγροποιημένο αέριο, θα συνδεθεί με τον αγωγό IGB και θα αρχίσει να το προμηθεύει στα τέλη του επόμενου έτους.
«Πιστεύω ακράδαντα ότι γινόμαστε μάρτυρες μιας νέας εκκίνησης στην ενεργειακή ανεξαρτησία της Ευρώπης», δήλωσε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ, στο πλαίσιο της τελετής για την ανάδειξη του FSRU στην Αλεξανδρούπολη στις 3 Μαΐου.
Το ενδιαφέρον για το project επεκτείνεται πέρα από την Βουλγαρία.
Η Βόρεια Μακεδονία, της οποίας ο πρωθυπουργός ήταν επίσης παρών, φέρεται να ενδιαφέρεται να γίνει μέτοχος στο FSRU.
Με την παροχή ρωσικού φυσικού αερίου πλέον να εμπλέκεται στην πολιτική του πολέμου στην Ουκρανία, ακόμη και η φιλική προς τη Ρωσία Σερβία ενδιαφέρεται. Ο πρόεδρος, Αλεξάνταρ Βούτσιτς, είπε στη συγκέντρωση των περιφερειακών ηγετών στις 3 Μαΐου: «Ήμουν ένας από τους σκεπτικιστές που πάντα έλεγαν, «Δεν θα συμβεί»… Τώρα που βλέπουμε ότι είναι έτοιμο να ξεκινήσει, μπορώ να πω ότι είμαστε πραγματικά ευγνώμονες και είμαστε έτοιμοι να λάβουμε σχετικά μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου».
O ρόλος της Ελλάδας
Ο κ. Μαθιουλάκης είπε στο Al Jazeera ότι «[η Νοτιοανατολική Ευρώπη] θα εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από το φυσικό αέριο που προέρχεται από την Ελλάδα, επομένως το γεωπολιτικό της αποτύπωμα στα Βαλκάνια αυξάνεται».
Η Ελλάδα γίνεται πύλη για το LNG γιατί περιβάλλεται από θάλασσα.
Η χώρα μας διαθέτει τον μοναδικό τερματικό σταθμό εισαγωγής LNG στα Βαλκάνια έως την Κροατία, αλλά η χωρητικότητά του μόλις και μετά βίας μπορεί να καλύψει την ελληνική ζήτηση αυτή τη στιγμή.
Αλλά η ζήτηση για μη ρωσικό αέριο στην περιοχή αυξήθηκε τόσο γρήγορα που η κοινοπραξία που κατασκευάζει το FSRU της Αλεξανδρούπολης, Gastrade, ζήτησε και έλαβε άδεια για ένα δεύτερο FSRU.
Ο πόλεμος της Ουκρανίας ήταν ο βασικός καταλύτης τόσο για την υψηλότερη ζήτηση όσο και για τις υψηλότερες τιμές.
Η Motor Oil Hellas, εξετάζει τη δική της μονάδα FSRU. Νωρίτερα αυτό το έτος, διεξήγαγε ένα market test που, σύμφωνα με τους κύκλους της βιομηχανίας πετρελαίου, ήταν εξαιρετικά επιτυχημένο και για αυτό και αναμένεται μια επενδυτική απόφαση εντός του έτους.
Ένα ακόμη FSRU εξετάζεται στη θεωρία έξω από το λιμάνι του Βόλου, το οποίο θα χρηματοδοτείται από την ExxonMobil και επενδυτές από τον Κόλπο.
Και ο υφιστάμενος τερματικός σταθμός LNG της Ελλάδας στη Ρεβυθούσα κοντά στην Αθήνα βελτιστοποιείται ώστε να λειτουργεί στο επίπεδο της παραγωγικής δυναμικότητας.
«Οι ελληνικοί τερματικοί σταθμοί LNG θα είναι σε θέση να καλύψουν πλήρως όχι μόνο την ελληνική αγορά, αλλά να αντικαταστήσουν ένα σημαντικό μέρος του ρωσικού φυσικού αερίου στα Βαλκάνια», δήλωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Οι πρόσφατοι εκβιασμοί της Μόσχας, καθιστούν αυτή τη συνεργασία όχι απλά αναγκαία αλλά κατεπείγουσα», είπε.
Ο IBG μπορεί να μεταφέρει μόνο 5,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα σε ετήσια βάση, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει εάν η ζήτηση για το ελληνικό LNG επεκταθεί πέρα από τα Βαλκάνια.