Αν και μάλλον ακόμα υπάρχει δρόμος μπροστά μας, φαίνεται ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αρχίζει να ωριμάζει περαιτέρω κάποιες διαδικασίες σχετικά με τις περίφημες επεκτάσεις της Αττικής Οδού (πλην Λ. Κύμης που ήδη έχει γίνει διαγωνισμός), τουλάχιστον σε επίπεδο μελετητικών προτάσεων που θα πρέπει να υποβληθούν από τις αρμόδιες αρχές έως τις 29-07-2022.
Το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών απέστειλε «προσκλητήριο» (συνολικής αξίας… σχεδόν 45 εκατ. ευρώ) προς δυνητικούς δικαιούχους ώστε να ανταποκριθούν στην υποβολή προτάσεων για την ωρίμανση έργων και διαδικασιών προς ένταξη στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του υπουργείου. Η δράση αφορά στην «ανάπτυξη υποδομών και προστασία περιβάλλοντος (μικρά φράγματα, αρδευτικά δίκτυα, ύδρευση - αποχέτευση, αντιπλημμυρικά κ.λπ.)», στην «Πολυτροπική και αστική κινητικότητα», σε «Σιδηροδρομικό Δίκτυο» και «Οδικές υποδομές», ενώ δυνητικοί δικαιούχοι είναι Δήμοι (π.χ. Θεσσαλονίκης), φορείς και διευθύνσεις του υπουργείου (ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΓΓΕΙΟΒΕΛΤΙΩΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ, ΟΔΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕ ΣΥΜΒΑΣΗ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ - Δ16), ο ΟΣΕ ή και ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε (Ο.Α.Κ. Α.Ε.).
Τα δύο έργα παραχώρησης, το χρηματοδοτικό και η Lamda
Ωστόσο, το ενδιαφέρον είναι ότι στο «προσκλητήριο» υπάρχουν προβλέψεις και για έργα εμβληματικά, όπως, μεταξύ άλλων, οι μελέτες ωρίμανσης «του έργου παραχώρησης «Νότια επέκταση περιμετρικής Υμηττού με αστική σήραγγα και αναβάθμιση κυκλοφοριακής ικανότητας Λ. Βουλιαγμένης» αλλά και του «έργου παραχώρησης Επέκταση της Δυτικής περιφερειακής Λ. Υμηττού βορειοανατολικά προς τη Ραφήνα και νοτιοανατολικά μέχρι τη βόρεια πύλη του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος», ήτοι κομβικών επεκτάσεων της Αττικής Οδού, κι ενώ ήδη η επέκταση της Λ. Κύμης προς Εθνική Οδό, έχει δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο με «νικήτρια» την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ-Intrakat.
Πρόκειται για την επέκταση που θα οδηγεί και προς το μεγάλο επενδυτικό έργο του Ελληνικού (πρόσφατα κυκλοφόρησαν σενάρια ότι η Lamda, δεδομένου του ενδιαφέροντός της για το project του Ελληνικού, είναι ανοιχτή στο να συνδράμει στην προώθηση των μελετών) μέσω αστικής σήραγγας, ενώ η άλλη επέκταση θα «κουμπώσει» το οδικό δίκτυο περαιτέρω με το αεροδρόμιο στα Σπάτα και τον λιμένα της Ραφήνας. Να σημειωθεί ότι ενώ έχουν κυκλοφορήσει διάφορα σενάρια για το μοντέλο δημοπράτησης, ότι δηλαδή οι επεκτάσεις μπορούν να «βγούνε» αυτόνομα ή σε «πακέτο», μέσω παραχώρησης ή ΣΔΙΤ κ.λπ., στο σχετικό έγγραφο γίνεται λόγος περί «έργων παραχώρησης».
Δεδομένου ότι η ενέργεια αφορά και σε εσωτερικές διευθύνσεις του υπουργείο, είναι προφανές ότι σταδιακά προωθούνται ζυμώσεις και σε αυτό το «μέτωπο», δηλαδή τις επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου που έμειναν εκτός του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, αν και ακόμα ο χρόνος ωρίμανσης φαίνεται… να έχει διάρκεια.
Σε κάθε περίπτωση, θα ξεκαθαρίσουν προσεχώς πότε ακριβώς θα βγούνε οι διαγωνισμοί, με ποιο ακριβώς μοντέλο δημοπράτησης (άρα και χρηματοδοτικό πλαίσιο), με ποιον προϋπολογισμό και τεχνικό αντικείμενο αλλά και αν θα «μπει» στο πακέτο και η σήραγγα Αργυρούπολης που θα «κόψει» τον Υμηττό (το insider.gr είχε αποκαλύψει το teaser του ΤΑΙΠΕΔ για τον διαγωνισμό της Αττικής Οδού όπου γίνονταν αναφορά σε μια ξεχασμένη επέκταση, μέσω της σήραγγας Αργυρούπολης, ένα project που προ πολλών ετών προέβλεπε την κατασκευή τούνελ από το ύψος της Αργυρούπολης μέσω του Υμηττού, σε σημείο που είναι στενό, προς την περιοχή Κορωπίου και την Ανατολική Αττική που επίσης θα ένωνε τα νότια προάστια και το Ελληνικό με τις ανατολικές περιοχές της Αττικής και το αεροδρόμιο στα Σπάτα).
Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ
Τα παραπάνω έχουν σημασία καθώς «τρέχει» ήδη η διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ για την νέα 25ετή σύμβασης παραχώρησης με το ενδιαφέρον να είναι υψηλό από την αρχική κιόλας φάση (εκδήλωση ενδιαφέροντος από 8 σχήματα, 15 συνολικά εγχώριες εταιρείες, διεθνείς όμιλοι και ξένα funds). Προφανώς δε, αν και απαιτείται εύλογος χρόνος ωρίμανσης, στο υπουργείο δεν επιθυμούν να «τραβήξει» (πολύ) χρονικά η υπόθεση αν και βέβαια, πάντα το χρηματοδοτικό είναι ένα βασικό ζήτημα.
Εξάλλου, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού που περιλαμβάνουν την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, τις προεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου προς το Λαύριο και τη Ραφήνα, τη σήραγγα της Ηλιούπολης, αλλά και οι νέες επεκτάσεις του δικτύου του Μετρό, αποτελούν βασικούς πυλώνες του σχεδίου αποσυμφόρησης των οδικών αξόνων σε Αθήνα και Αττική ευρύτερα και αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού προβλήματος, όπως πρόσφατα ανέδειξε σε συνέντευξή του στο insider.gr ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, αλλά και σημείωσε μόλις προ ημερών ο υπουργός Υποδομών/Μεταφορών, Κ. Καραμανλής σε σχετικό συνέδριο των ΕΒΕΑ – ΙΕΑ.
Η «λίστα» των projects
Γενικότερα το αντικείμενο της δράσης, ήτοι η πρόσκληση υποδοχής συνεχιζόμενων δράσεων ωρίμανσης - μελετών έργων από το Εθνικό ΠΔΕ στο ΤΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, αφορά σε κινήσεις ωρίμανσης για σημαντικά έργα ύψους εκατοντάδων εκατ. ευρώ, όπως:
- Σύνταξη σύγχρονων προδιαγραφών εκπόνησης μελετών οδικών υποδομών.
- Μελέτες οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο – Αστακός.
- Μελέτες οδικού άξονα Αιδηψός – Χαλκίδα - Μαρμάρι (Βόρειας και Νότιας Εύβοιας).
- Μελέτες συμπληρωματικών έργων φράγματος Πηνειού για ανακαίνιση, προσβασιμότητα - ασφάλιση και ανάδειξη του και μελέτες έργων ταμίευσης άρδευσης και ύδρευσης τ. Δήμου Ωλένης Ηλείας.
- Αρδευτικά δίκτυα Χαβριά.
- Μελέτη έργων φράγματος Ασωπού ν. Κορινθίας με τα συνοδά του έργα.
- Μελέτες ωρίμανσης (στάδιο Α’ & Ββ’) έργου παραχώρησης «Νότια επέκταση περιμετρικής Υμηττού με αστική σήραγγα και αναβάθμιση κυκλοφοριακής ικανότητας Λ. Βουλιαγμένης».
- Μελέτες ωρίμανσης (στάδιο Α’) έργου παραχώρησης «Επέκταση της Δυτικής περιφερειακής Λ. Υμηττού βορειοανατολικά προς τη Ραφήνα και νοτιοανατολικά μέχρι τη βόρεια πύλη του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος».
- Οριστική μελέτη αναμόρφωσης αρδευτικών δικτύων παραλίμνιων εκτάσεων λιμνών Λυσιμαχίας και Τριχωνίδας (Ζώνες 5, 6 και 6α).
- Επικαιροποίηση των υφιστάμενων μελετών και συμπλήρωση με πρόσθετες μελέτες αντιπλημμυρικής προστασίας του ρέματος Ποδονίφτη και συμβαλλόντων ρεμάτων (Σαπφούς, Χαλανδρίου, κ.λπ.).
- Οριστική μελέτη φράγματος Δερειου Ν. Έβρου.
- Σύνδεση βιομηχανικών περιοχών Μαγνησίας, Αλμυρού, λιμένα Βόλου και του αεροδρομίου Αγχιάλου με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο Λάρισας- Βόλου.
- Μελέτη αναμόρφωσης αρδευτικών δικτύων αρμοδιότητας ΤΟΕΒ Παναιτωλίου Νομού Αιτωλ/νιας.
- Μελέτη αξιολόγησης, επικαιροποίησης, βελτίωσης και συμπλήρωσης υπαρχουσών μελετών για την ωρίμανση και δημοπράτηση των εγγειοβελτιωτικών πεδιάδας Άρτας (Ζώνες 1, 4 και 5).
- Σχεδιασμός και μελέτη της περιμετρικής ζώνης του σταθμού μετεπιβίβασης του ΜΕΤΡΟ στη Ν. Ελβετία Θεσσαλονίκης του Δήμου Θεσσαλονίκης.
- Μελέτη αξιολόγησης, επικαιροποίησης, βελτίωσης και συμπλήρωσης υπαρχουσών μελετών για την ωρίμανση και δημοπράτηση των αρδευτικών έργων περιοχής Πέτα-Κομπότι Άρτας – (Ζώνες 1, 2 και 3).
- Μελέτες και υπηρεσίες προσδιορισμού τεχνικών απαιτήσεων για θέματα σχετικά με μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας.
- Επιχορήγηση του ΟΑΚ ΑΕ για την μελέτη οριστικές μελέτες Α/Κ Γερανίου στην θέση Βοθρο του ΒΟΑΚ.
- Επιχορήγηση του ΟΑΚ για το έργο: «Τεχνικός σύμβουλος για τις μελέτες αναβάθμισης ισόπεδου κόμβου Ατσιπόπουλου Ν. Ρεθύμνης».
- Υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου για επέκταση της βάσης δεδομένων ΔΜΕΟ και ανακατάταξη οδικού δικτύου.
- Κάλυψη της δικαστικής απόφασης 1518/2021 του 17ου τμήματος του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (συνέχεια του έργου 2019ΣΜ07100000 με τίτλο : (Κάλυψη της απόφασης 1414/2007 Διοικητικού Εφετείου Αθηνών σε συνδυασμό με το υπ΄αριθμ. 1502/2018 πρακτικό συνεδριάσεως του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, για την πληρωμή της μελέτης Μελέτη της Εγνατίας Οδού από Ν. Καρβαλη έως Κομοτηνή, τμήμα Βανιανο- Ιασμος).
Οι παραπάνω δικαιούχοι καλούνται για την υποβολή προτάσεων έργων, προκειμένου να ενταχθούν και χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του παραπάνω Άξονα Προτεραιότητας του ΤΠΑ/ΠΠΑ. Η δημόσια δαπάνη (ΕΠΑ) που διατίθεται με την παρούσα πρόσκληση/ανακοίνωση πρόθεσης χρηματοδότησης ανέρχεται σε 44.783.160,00 ευρώ και κατανέμεται ενδεικτικά ανά άξονα προτεραιότητας, ως ακολούθως: Ανάπτυξη υποδομών και προστασία περιβάλλοντος (μικρά φράγματα, αρδευτικά δίκτυα, ύδρευση - αποχέτευση, αντιπλημμυρικά κλπ) 19.300.000 ευρώ, - Σιδηροδρομικό Δίκτυο 1.850.000 ευρώ, Οδικές υποδομές 22.633.160 ευρώ, - Πολυτροπική και αστική κινητικότητα 1.000.000 ευρώ. Οι προτάσεις υποβάλλονται από τις 18-05-2022 έως, αποκλειστικά, τις 29-07-2022.