Μεγάλα έργα στους τομείς υποδομών – μεταφορών, όπως κατά βάση οδικά, ενεργειακά ή και περιβαλλοντικά projects, και μάλιστα εντός της Αττικής, όπως ακόμα και οι περίφημες επεκτάσεις της που επιχειρεί να ωριμάσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στο «πακέτο» των περίφημων «Πρότυπων Προτάσεων» που πρόσφατα εισήγαγε το υπουργείο ως νέο, σύγχρονο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Στην αρχή της εβδομάδας, όπως ανέδειξε το insider.gr, ο πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ (σύνδεσμος ανώτατων τεχνικών εταιρειών) και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Γιώργος Συριανός, σε σχετικό συνέδριο τόνισε για μία ακόμα φορά ότι το μοντέλο των Πρότυπων Προτάσεων μπορούν να συμβάλλουν στη λύση και του κυκλοφοριακού προβλήματος του Λεκανοπεδίου της Αθήνας, δίνοντας έτσι και «ανάσες» σε περιβαλλοντικά προβλήματα που δημιουργούνται από το κυκλοφοριακό κομφούζιο στους δρόμους της πρωτεύουσας και της Αττικής. Υπενθυμίζεται ότι δεν έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από τότε που το υψηλόβαθμο και πολύπειρο στέλεχος του κλάδου (σε άλλο συνέδριο ή και στο περιθώριο παρουσίασής των μεγεθών-προοπτικών της μητρικής Ελλάκτωρ) «έριχνε την ιδέα» ώστε να μπούνε στις Πρότυπες Προτάσεις έργα όπως η ευρύτερη υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος (όχι μόνο στο τμήμα που αφορά το Ελληνικό), με άλλα στελέχη του χώρου να «δείχνουν» ακόμα και προς τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Υπενθυμίζεται ότι για την ώρα, και μέχρι να φανεί αν αυτό αναθεωρηθεί χαμηλότερα, το πλαφόν για ένταξη μιας επένδυσης στο μοντέλο αυτό είναι τα 200 εκατ. ευρώ (και άνω).
Ωστόσο, όπως και τη Δευτέρα ανέδειξε το insider.gr, τα θεσμικά στελέχη του χώρου (ΣΤΕΑΤ, ΣΑΤΕ, ΠΕΣΕΔΕ κ.α.) επιμένουν ότι πρέπει το όριο να κατέβει χαμηλά ώστε να συμπεριληφθούν και άλλα έργα (π.χ. σε Περιφέρειες, ΟΤΑ, Νησιά κ.α.).
Όπως είχε επαναλάβει ο κ. Συριανός, το μοντέλο των Πρότυπων Προτάσεων (και όχι Προτάσεων Καινοτομίας, γιατί η καινοτομία μαζί με την πολυπλοκότητα συνθέτουν την έννοια της πρότυπης πρότασης), θεωρείται ως ένα εργαλείο που θα επιταχύνει τις διαδικασίες προώθησης των μεγάλων συμβάσεων σε ορίζοντα έως και ενάμιση έτους, αντί για τις μακρόσυρτες διεργασίες που καταγράφονται για την ώρα (σχετική αναφορά για τα 7-8 έτη της Ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος), και θα εκσυγχρονίσει την παραγωγή έργων. Κάτι που μπορεί να βρει εφαρμογή ιδίως στην Αττική που έχει μεγάλα κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά, κατ’ επέκταση, προβλήματα. Πάντως, τα οδικά έργα δεν είναι τα μόνο που μπορούν να προχωρήσουν με αυτό το μοντέλο, το οποίο μπορεί να «αγκαλιάσει» και ενεργειακά, περιβαλλοντικά projects κ.α.
Προ δεκαημέρου μόλις το insider.gr αναφέρονταν σε σχετικό του θέμα (Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: Ποια έργα θα δώσουν «ανάσες» στο κυκλοφοριακό «κομφούζιο» του Λεκανοπεδίου) σε έργα (Οδικά, Μετρό κ.α.) με τα οποία το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «φιλοδοξεί» να αντιμετωπίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα που παρατηρείται στους οδικούς άξονες της Αθήνας, ή μάλλον καλύτερα της Αττικής. Να σημειωθεί ότι έχουν περάσει δεκαετίες από τότε που στην Αττική προστέθηκε σημαντικό δίκτυο επεκτάσεων τόσο στο Μετρό όσο και στο οδικό «τοπίο». Ανάμεσα στα οποία, όπως είχε αναφέρει πρόσφατα σε σχετική συνέντευξή του στο insider.gr ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, περίοπτη θέση έχουν και τα νέα οδικά έργα που στόχο έχουν να διαμορφώσουν τον νέο οδικό χάρτη της Αττικής για να γίνει η πόλη (και η μετακίνηση) πιο εύκολη, πιο προσβάσιμη, πιο ανθρώπινη, όπως οι περίφημες επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
Υπό μία έννοια λοιπόν, στελέχη του χώρου των υποδομών εκτιμούν ότι οδικά έργα που θα μπορούσαν να δώσουν «ανάσες» στο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Λεκανοπεδίου μπορούν να «περάσουν» μέσα από το μοντέλο των Πρότυπων Προτάσεων κερδίζοντας σε… χρόνο και χρήμα, καθώς θα υπάρχουν η ωρίμανση και τα κεφάλαια από πλευράς του ιδιωτικού τομέα και σαφώς γρηγορότερες διαδικασίες. Πολύ πιθανό λοιπόν είναι προσεχώς ο ιδιωτικός τομέας, δηλαδή οι κατασκευαστικές εταιρείες εν προκειμένω, να «προτείνουν» στο υπουργείο έργα που εκτιμούν ότι θα έχουν θετικό αποτύπωμα όσον αφορά την επίλυση του κυκλοφοριακού αλλά και σε ότι αφορά στην περιβαλλοντική διάσταση.
Να υπενθυμίσουμε ότι το μοντέλο των Πρότυπων Προτάσεων προβλέπει επενδύσεις για έργα Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή παραχωρήσεων, ή και για έργα που υλοποιούνται ως παραδοσιακές εργολαβίες τα οποία ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει να προτείνει και να ωριμάσει για λογαριασμό του Δημοσίου. Επομένως, οι ιδιώτες θα προτείνουν ένα μείγμα δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότηση, ανάλογα αν το έργο δημοπρατηθεί ως δημόσιο, ως ΣΔΙΤ ή με μοντέλο παραχώρησης.
Παλιότερα, ο κ. Συριανός είχε αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «οι προτάσεις καινοτομίας με πρωτοβουλία του Ιδιωτικού Τομέα - οι οποίες εφαρμόζονται ήδη σε πολλές άλλες χώρες, ακόμη και στην ΕΕ – έρχονται να συμβάλλουν στην ταχύτερη και οικονομικότερη υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου και να οδηγήσουν την χώρα σε ταχεία ανάπτυξη μετά την μακροχρόνια οικονομική αλλά και την πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση. Ουσιαστικά ιδιωτικοί φορείς μπορούν να διαμορφώσουν και να υποβάλουν πρόταση για ένα έργο για το οποίο δεν υπάρχει εν εξελίξει διαγωνιστική διαδικασία – στη μέχρι σήμερα διαδικασία βάσει νόμου την πρωτοβουλία έχει πάντα το Δημόσιο.
»Οι προτάσεις καινοτομίας είναι η απάντηση στην επιτακτική ανάγκη για ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν την απορρόφηση πόρων με ταχύτερους ρυθμούς και πιο ευέλικτες διαδικασίες – απαγκιστρωμένες από τις αγκυλώσεις του Δημοσίου και την σχετική γραφειοκρατία. Τα έργα παραχώρησης αυτή τη στιγμή χρειάζονται 7 – 8 χρόνια για να αναδειχθεί ανάδοχος. Υπό αυτές τις συνθήκες ο τομέας δεν μπορεί να ανταπεξέλθει και να απαντήσει στα χρονοδιαγράμματα και στις σύγχρονες μεγάλες απαιτήσεις. Οι προτάσεις καινοτομίας μεταξύ άλλων μειώνουν τη διαδικασία σε 1 με 1,5 χρόνο από την κατάθεση της Πρότασης. Ήδη το Σχέδιο Νόμου τέθηκε σε διαβούλευση και είναι κολοσσιαίας σημασίας ιδιαίτερα για την Αττική όπου οι άμεσες παρεμβάσεις ιδιαίτερα στο κυκλοφοριακό είναι αναγκαίες λόγω απουσίας οδικών έργων υποδομής για σχεδόν 20 χρόνια».