Oxford Economics: Τα θετικά μηνύματα για τον τουρισμό και η «μάχη» με τον πληθωρισμό -Η θέση της Ελλάδας

Αλέξανδρος Βέλμαχος
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Oxford Economics: Τα θετικά μηνύματα για τον τουρισμό και η «μάχη» με τον πληθωρισμό -Η θέση της Ελλάδας
Κοντά στα επίπεδα του 2019, προ της πανδημίας, οι πτήσεις και οι διανυκτερεύσεις των τουριστών στην Ευρώπη. Η κίνηση στην Ελλάδα αναμένεται να είναι πιο κάτω από την αντίστοιχη σε Ισπανία, Πορτογαλία και Ιταλία. Πως το κύμα ακρίβειες επηρεάζει τα τουριστικά πλάνα των νοικοκυριών.

Για σημαντική ανάκαμψη του τουρισμού στο σύνολο της Ευρωζώνης το 2022 κάνει λόγο η Oxford Economics, σε σχετικό report, τονίζοντας τη σημασία που έχει ο κλάδος για την ευρωπαϊκή οικονομία και αναλύοντας τις επιπτώσεις που θα έχει μια καλή τουριστική σεζόν στις αυξημένες πληθωριστικές πιέσεις.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Oxford Economics, τα στοιχεία δείχνουν πως οι διανυκτερεύσεις για τον Μάιο έφτασαν κοντά στο προ πανδημίας του κορονοϊού επίπεδο για πρώτη φορά τα τελευταία 2 χρόνια. Με βάση τις online αναζητήσεις και τις κρατήσεις, αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί και προς την κορύφωση της τουριστικής σεζόν, παρέχοντας ώθηση για το 2022 στις χώρες της ΕΕ που η οικονομία τους στηρίζεται στον τουρισμό.

Παρά τη συμπίεση των πραγματικών εισοδημάτων λόγω του πληθωρισμού, η αυξημένη ζήτηση για ταξίδια και αναψυχή μετά από χρόνια περιορισμών λόγω της πανδημίας φαίνεται πως είναι γεγονός και πως τα νοικοκυριά είναι πρόθυμα να ξοδέψουν για τις διακοπές τους, προτιμώντας τον τουριστικό κλάδο από έξοδα σε δραστηριότητες όπως ο πολιτισμός ή η εστίαση.

Ωστόσο, η Oxford Economics σημειώνει πως υπάρχουν μερικές «παγίδες» στα θετικά μηνύματα. Όπως το γεγονός ότι παρά τη θέληση των νοικοκυριών για διακοπές, μπορεί να υπάρξει προτίμηση σε εναλλακτικές και περισσότερο οικονομικές επιλογές.

Σε αυτό το πλαίσιο, η βαλλόμενη καταναλωτική εμπιστοσύνη ενδέχεται να συγκρατήσει τα νοικοκυριά από το να «βάλουν χέρι» στις αποταμιεύσεις τους, εν μέσω των ανησυχιών για τον υψηλό πληθωρισμό, καθώς ο τελευταίος θα αρχίσει να υποχωρεί από το τέλος του 2022, σύμφωνα με την Oxford Economics.

Οι αεροπορικές μετακινήσεις και η απουσία των Ρώσων

Ενώ ο τουρισμός παρουσίασε επάνοδο από την αρχή της πανδημίας το 2021, το τρέχον έτος αναμένεται να υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη ανάκαμψη. Και σε αυτό συμβάλει η επιστροφή των διεθνών αεροπορικών μετακινήσεων, που βρίσκονται κοντά στα προ πανδημίας επίπεδα. Ρόλο σε αυτό παίζουν οι άρσεις των περιοριστικών μέτρων και των περισσότερων ελέγχων για τις πτήσεις από τις κυβερνήσεις των κρατών.

Μέχρι τον Μάιο, ο αριθμός των πτήσεων στην ΕΕ υπολειπόταν μόλις 12% από τα επίπεδα του 2019 και αυτό παρά τις απώλειες των Ρώσων ταξιδιωτών, λόγω των κυρώσεων για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η ισχυρότερη αεροπορική κίνηση καταγράφεται σε Πορτογαλία, Ιταλία και Ισπανία (5% κάτω από τα επίπεδα του 2019) ενώ μεγαλύτερη απόκλιση έχουν χώρες όπως η Κροατία, η Κύπρος και η Μάλτα, αγορές με παραδοσιακά μεγάλο κομμάτι επισκεπτών από τη Ρωσία.

Οι κερδισμένες χώρες - Η θέση της Ελλάδας

Γενικά, όλες οι τουριστικές χώρες της ΕΕ καταγράφουν σταθερή ανάκαμψη. Σύμφωνα με την Oxford Economics, η Ισπανία και η Πορτογαλία καταγράφουν διανυκτερεύσεις στα επίπεδα του 2019, η Ιταλία υπολείπεται 10% από τα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ πιο πίσω βρίσκεται η Ελλάδα.

Η έκθεση προβλέπει πως οι διανυκτερεύσεις του 2022 θα είναι αυξημένες κατά 51% σε σχέση με το 2021 και θα φτάσουν το 95% του 2019. Πρόκειται για συντηρητική εκτίμηση, με δεδομένη την τάση ανόδου του ενδιαφέροντος των πολιτών για ταξίδια.

Ωστόσο, αυτό μπορεί να αλλάξει, με πιθανότητα μείωσης της ζήτησης λόγω του ανόδου του κόστους ζωής προς το τέλος του έτους.

Η Oxford Economics προβλέπει πως ο τουρισμός θα αυξήσει την οικονομία της Ευρωζώνης κατά 1% για το ΑΕΠ του 2022, με Πορτογαλία, Ισπανία και Ιταλία να έχουν τα μεγαλύτερα οφέλη από τον κλάδο και Κύπρο, Μάλτα και Ελλάδα μικρότερα οφέλη.

Η σχέση του τουρισμού με τον πληθωρισμό

Ωστόσο, όπως σημειώνεται στο report, υπάρχει και η άλλη όψη στην ανάκαμψη του τουρισμού, καθώς η τουριστική ζήτηση θα οδηγήσει σε υψηλότερο και πιο επίμονο πληθωρισμό.

Οι τουριστικές τιμές έχουν σχεδόν φτάσει στα επίπεδα που ήταν πριν από την πανδημία, με τις τιμές της διαμονής να βρίσκονται στην Ιταλία και την Ισπανία σε επίπεδα προ του 2019. Ακόμα, οι τιμές εστιατορίων σε Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία είναι πιο πάνω από το 2019, αν και για το τελευταίο ευθύνεται και η αύξηση των τιμών τροφίμων διεθνώς, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Η Oxford Economics σημειώνει πως η ισχύς που θα έχει η ανάκαμψη στις τιμές του τουρισμούς θα διαμορφωθεί από 2 αντίρροπες δυνάμεις.

  • Οι επιχειρήσεις στη φιλοξενία έχουν καταγράφει 2 αδύνατες σεζόν λόγω της πανδημίας και πιθανά να δελεαστούν στο να εκμεταλλευτούν την ανάκαμψη.
  • Όμως, καθώς ο πληθωρισμός συμπιέζει τα πραγματικά εισοδήματα, σε βαθμό που παρατηρείται σε περιβάλλοντα ύφεσης, υπάρχει ο κίνδυνος για υπερβολική αύξηση των τιμών.

Οι έρευνες δείχνουν πως οι αυξήσεις των τιμών δεν έχουν τελειώσει, καθώς οι επιχειρήσεις στον κλάδο της φιλοξενίας αναμένεται να ενισχυθούν ακόμα περισσότερο τους επόμενους μήνες. Οι προσδοκίες για τις τιμές πώλησης ξεπερνούν τις προσδοκίες ζήτησης των επιχειρήσεων για τους επομένους τρεις μήνες, στην κορύφωση της τουριστικής σεζόν.

Σύμφωνα με την Oxford Economics, αυτό επιβεβαιώνει την άποψη πως η τουριστική ζήτηση δεν θα είναι ανεξάντλητη και για αυτό οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προχωρήσουν με προσοχή στις αυξήσεις των τιμών τους.

Ο τουρισμός συνεισφέρει ένα μεγάλος μέρος τον πληθωρισμό των υπηρεσιών και καθώς άλλοι κλάδου της οικονομίας θα δουν υποχώρηση των πληθωριστικών πιέσεων από το β' εξάμηνο του 2022, η ζήτηση για τον τουρισμό αναμένεται να παραμείνει υψηλή, τουλάχιστον μέχρι το τέλος της σεζόν.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Έως και 51% ακριβότερα τα ξενοδοχεία στα Χάμπτονς των ΗΠΑ - Στο +17,88% στα ελληνικά νησιά

Οι τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια έχουν εκτιναχθεί - Γιατί τα πληρώνουμε τόσο ακριβά;

Τηλέμαχος Γεωργάκης: Η Alpha Bank έχει διοχετεύσει 2,2 δισ. ευρώ στον Τουρισμό την τελευταία 4ετία

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider