Για κίνδυνο καθίζησης στην παραγωγή αυτοκινήτων της Ευρώπης το 2023 λόγω της ενεργειακής κρίσης που επηρεάζει την ήπειρο μας από τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία κάνει λόγο η S&P Global Mobility. Η εταιρεία αναλύσεων υποστηρίζει πως η παραγωγή οχημάτων στην Ευρώπη μπορεί να μειωθεί έως και κατά 40% ή κατά 1 εκατ. οχήματα ανά τρίμηνο μέχρι το τέλος του ερχόμενου έτους.
Σε σχετική έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα με τίτλο «Ο χειμώνας έρχεται», οι αναλυτές της εταιρείας σημειώνουν πως η εφοδιαστική αλυσίδα του κλάδου -που ήδη δοκιμάζεται από τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού και του πολέμου στην Ουκρανία- μπορεί να αντιμετωπίζει περαιτέρω πιέσεις από τις αυξανόμενες ενεργειακές τιμές ή και τις περικοπές ενέργειας. «Με τις ενεργειακές τιμές στην Ευρώπη να εκτοξεύονται, ένας δύσκολος χειμώνας θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθιστώντας αδύνατη τη συνέχεια της παραγωγής τους».
Η S&P Global αναφέρει πως η αύξηση του κόστους έχει ανεβάσει το κόστος κατασκευής των οχημάτων στα 687 ευρώ έως 773 ευρώ ανά αυτοκίνητο, όταν πριν από την ενεργειακή κρίση το εν λόγω κόστος ήταν 50 ευρώ.
Από το δ' τρίμηνο του 2022 έως και το τέλος του 2023, η παραγωγή των γραμμών παραγωγή οχημάτων στην Ευρώπη αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ των 4 εκατ. και των 4,5 εκατ. αυτοκινήτων ανά τρίμηνο. Ωστόσο, ο εν λόγω αριθμός θα μπορούσε να μειωθεί μεταξύ των 2,75 εκατ. και των 3 εκατ. οχημάτων ανά τρίμηνο, εάν υπάρξουν ενεργειακή περιορισμοί στην παραγωγή.
Στην έκθεση σημειώνεται πως καθώς η Ευρώπη είναι σημαντικός εξαγωγέας οχημάτων, θα επηρεαστεί το σύνολο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η ενεργειακή επάρκεια
Όπως δήλωσε ο Έντουιν Πόουπ της S&G Global στο Reuters, η έκθεση της εταιρείας συντάχθηκε πριν από τις διαρροές στους αγωγούς Nord Stream 1 και 2, με τον ίδιο να αναφέρει πως παρόμοιες εξελίξεις μπορούν να επιδεινώσουν περαιτέρω την παραγωγή οχημάτων στην Ευρώπη.
Ο Πόουπ συμπλήρωσε πως πολλοί προμηθευτές ενδεχομένως δεν θα αντέξουν και θα χρεοκοπήσουν εάν δεν υπάρξει ένα σχέδιο για την αντιμετώπιση των προκλήσεων στον κλάδο.
Η S&P Global στην έκθεση αναλύει 6 βασικούς παράγοντας που επηρεάζουν την παραγωγή οχημάτων ανά χώρα, υπολογίζοντας το μέγεθος του δημοσιονομικού ελλείμματος, τη σχέση του χρέους προς το ΑΕΠ, την επάρκεια ενέργειας και τα αποθέματα φυσικού αερίου. Σε αυτό το πλαίσιο, η Γερμανία -παρά το ότι είναι ιδιαίτερα εξαρτημένη από το αέριο της Ρωσίας- έχει περισσότερο δημοσιονομικό χώρο για να «κρυφτεί από την ενεργειακή καταιγίδα», σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία.
Η Ιταλία, η Ισπανία και το Βέλγιο σημείωσαν τις χειρότερες αποδόσεις στην ενεργειακή επάρκεια του κλάδου, σύμφωνα με την έκθεση.