Το εμπόριο ντίζελ της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη Ρωσία, που υπολογίζεται σε 200 εκατ. βαρέλια ετησίως θα σταματήσει τους επόμενους μήνες, ενώ η Γηραιά Ήπειρος αναζητά απεγνωσμένα καύσιμα.
Από τις αρχές Φεβρουαρίου, οι κυρώσεις της ΕΕ θα απαγορεύσουν την παράδοση σχεδόν όλων των θαλάσσιων προϊόντων διύλισης πετρελαίου -συμπεριλαμβανομένου και του ντίζελ- από τη Ρωσία, τον μεγαλύτερο εξωτερικό προμηθευτή του μπλοκ.
Καθώς ο χρόνος τελειώνει σε μία περίοδο ακραίας στενότητας στην αγορά, οι έμποροι θα πρέπει να κάνουν δραματικές περικοπές μέχρι την προθεσμία. Οι συνδυασμένες εισαγωγές ντίζελ στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο -- το οποίο επίσης απαγορεύει τις ρωσικές αποστολές -- μειώθηκαν από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa Ltd. που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Εάν αυτός ο ρυθμός συνεχιστεί για το υπόλοιπο του Οκτωβρίου, οι εισαγωγές θα πρέπει να μειωθούν κατά περισσότερα από 5.000 ημερησίως από την 1η Νοεμβρίου έως την προθεσμία του Φεβρουαρίου. Οποιαδήποτε επιβράδυνση σε αυτό το χρονοδιάγραμμα θα έκανε την τελική αποκοπή το 2023 ακόμη πιο επώδυνη.
Πίεση σε Γαλλία και Γερμανία - Τι εξετάζει η ΕΕ
Η απαλλαγή από τις ρωσικές προμήθειες δεν θα είναι εύκολη, καθώς η Γαλλία, ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς της Ευρώπης, είχε πρόσφατα μειώσει τη δική της παραγωγή ντίζελ λόγω απεργιών στα διυλιστήρια πετρελαίου της. Η εγχώρια παραγωγή στη Γερμανία, όπου η ζήτηση ντίζελ είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη, κινδυνεύει επίσης επειδή το διυλιστήριο Schwedt πρόκειται να χάσει την πρόσβαση σε αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Druzhba.
Η ΕΕ αναμένεται να αντισταθμίσει τη ρωσική προσφορά με περισσότερες εισαγωγές από περιοχές όπως η Μέση Ανατολή. Αυτό συμβαίνει ήδη, με τις εισαγωγές από χώρες εκτός Ρωσίας να πλησιάζουν σε υψηλό τουλάχιστον έξι ετών με πάνω από ένα εκατ. βαρέλια καθημερινά. Θα μπορούσαν να ακολουθήσουν περισσότερα, με την ανάπτυξη του γιγαντιαίου διυλιστηρίου Al-Zour του Κουβέιτ και της εγκατάστασης Jazan της Σαουδικής Αραβίας.
Η Κίνα επιτρέπει επίσης περισσότερες εξαγωγές καυσίμων, ενισχύοντας ενδεχομένως τη συνολική προσφορά. Συλλογικά οι αποστολές μπορεί να καταλήξουν να είναι αρκετές για να αντικαταστήσουν όλα τα χαμένα ρωσικά βαρέλια. Οι κυρώσεις θα αναγκάσουν επίσης τη Ρωσία να βρει νέους αγοραστές εκτός ΕΕ για την ευρεία ποικιλία των καυσίμων που εξαγάγει.