Στη μάχη της… λίστας έχουν επιδοθεί και επισήμως από το πρωί οι μεγαλύτερες αλυσίδες των σούπερ μάρκετ της χώρας, προκειμένου να παρουσιάσουν τη σύνθεση των προϊόντων που απαρτίζουν το «καλάθι» του νοικοκυριού που κάνει «ντεμπούτο» σήμερα με στόχο τη συγκράτηση των ανατιμήσεων σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης για κάθε ελληνικό σπίτι.
Πώς θα ενημερωθεί ο καταναλωτής
Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης υπάρχουν συγκεντρωμένα και σε εμφανές σημείο τα «καλάθια» του νοικοκυριού 13 αλυσίδων σούπερ μάρκετ, τα οποία περιλαμβάνουν τουλάχιστον 50+1 προϊόντα, στη βάση του αρχικού καταλόγου που είχαν καταρτίσει οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, καθώς και οι τιμές τους, προκειμένου ο καταναλωτής να είναι σε θέση να επιλέγει τα προϊόντα που επιθυμεί. Στην προσπάθεια κατά της ακρίβειας συμμετέχουν οι αλυσίδες Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Κρητικός, Μασούτης, My Market, Market in, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης, Lidl, Discount Markt, καθώς και το αποκλειστικά ηλεκτρονικό κατάστημα e-fresh.gr. Κι ενώ πριν από περίπου μια ώρα η ηλεκτρονική πλατφόρμα αντιμετώπιζε κάποια τεχνικά προβλήματα, πλέον βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία.
Και μπορεί στις 9 το πρωί να έληξε επισήμως η προθεσμία των σούπερ μάρκετ να αποστείλουν τους καταλόγους τους στο υπουργείο Ανάπτυξης, ωστόσο οι σχετικές λίστες φιγουράρουν από νωρίς στις ηλεκτρονικές σελίδες των αλυσίδων. Κάθε αλυσίδα παρουσιάζει στον ιστότοπό της σε περίοπτη θέση το δικό της «καλάθι», είτε με τη μορφή banner, είτε με τη μορφή ηλεκτρονικού φυλλαδίου προσφορών.
Ο καταναλωτής μπορεί επίσης να ενημερωθεί και από τα φυσικά καταστήματα των αλυσίδων, με τα προϊόντα που απαρτίζουν το «καλάθι» να φέρουν ειδική σήμανση, ώστε να γίνονται εμφανή στο κοινό.
Τι δείχνουν τα πρώτα «καλάθια»
Από μια πρώτη ανάγνωση των καταλόγων προκύπτει ότι αρκετές αλυσίδες έχουν επιλέξει να προσθέσουν αρκετά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα «καλάθια» τους, όπως η Σκλαβενίτης, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Κρητικός, η Lidl, η Market In, ενώ κάποιες άλλες, όπως η Μασούτης, η Μy Market και η Bazaar, έχουν προκρίνει τα επώνυμα προϊόντα.
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο αποδεικνύεται το γεγονός ότι οι περισσότερες αλυσίδες έχουν προσθέσει πολύ περισσότερα προϊόντα από ότι υποχρεούνται, σεβόμενες ωστόσο τις κατηγορίες που έχει καθορίσει το υπουργείο.
Για παράδειγμα, το «καλάθι» της Γαλαξίας απαρτίζεται από 91 προϊόντα, της Bazaar από 88, της ΑΒ Βασιλόπουλος από 74 προϊόντα, ενώ οι λίστες της Σκλαβενίτης και της Χαλκιάδακης περιλαμβάνουν 68 και 65 προϊόντα αντίστοιχα. Με 58 προϊόντα κάνει «ντεμπούτο» το καλάθι της αλυσίδας Κρητικός και με 64 προϊόντα της ΣΥΝΚΑ.
Σε όλα τα «καλάθια» είναι ορατή η τιμή των προϊόντων και σε αρκετά από αυτά, αναγράφεται και το ποσοστό της έκπτωσης που καταγράφεται.
Ήδη από τις 8 το πρωί η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επισκέπτονται μια σειρά από καταστήματα σούπερ μάρκετ προκειμένου να διαπιστώσουν από κοντά πως προχωρά η πρώτη μέρα εφαρμογής του εν λόγω μέτρου.
Το μέτρο θα διαρκέσει τουλάχιστον έως τα τέλη Μαρτίου του 2023, ενώ σε αυτό έχουν την υποχρέωση να συμμετάσχουν όλες οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (σούπερ μάρκετ) των οποίων ο συνολικός κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90 εκατ. ευρώ ετησίως. Κατάλογο προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι» του νοικοκυριού μπορούν να αποστέλλουν και επιχειρήσεις με μικρότερο ετήσιο τζίρο των 90 εκατ. ευρώ, ωστόσο για αυτή την κατηγορία το μέτρο δεν είναι υποχρεωτικό. Εφόσον βέβαια αποφασίσουν να συμμετάσχουν, τότε θα πρέπει να στηρίξουν μέχρι τέλους την εν λόγω πρωτοβουλία.
Κάθε εβδομάδα η αποστολή των καταλόγων των σούπερ μάρκετ στο υπουργείο
Τα προϊόντα στο «καλάθι» θα αλλάζουν κάθε Τετάρτη, προκειμένου να διασφαλίζεται η επάρκεια.
Ειδικότερα, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που θα συμμετάσχουν στο εν λόγω μέτρο υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων - ήτοι ανανεωμένο «καλάθι» - σε εβδομαδιαία βάση, κάθε Τετάρτη έως τις 9:00 π.μ. Η αποστολή του καταλόγου προϊόντων για τις επιχειρήσεις που είναι υπόχρεες αποστολής στοιχείων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis θα λαμβάνει χώρα μέσω της πλατφόρμας αυτής, ενώ για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις η αποστολή των καταλόγων θα γίνεται με λίστα που αποστέλλεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected].
Η σύγκριση των τιμών
Όπως έκανε γνωστό το περασμένο Σαββατοκύριακο ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, οι τιμές στο «καλάθι» του νοικοκυριού θα συγκρίνονται με εκείνες που έχουν καταγραφεί την ημέρα που έγινε η συμφωνία του υπουργείου με τους εκπροσώπους των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας για μια γενικευμένη προσπάθεια συγκράτησης των ανατιμήσεων σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης για κάθε ελληνικό σπίτι. Ο υπουργός Ανάπτυξης εξήγησε ότι οι τιμές των προϊόντων έχουν καταγραφεί την ημέρα που έγινε η συμφωνία. «Η σύγκριση θα γίνει και με τις τιμές εκείνης της ημέρας και με τις τωρινές τιμές. Θα συγκρίνουμε τις τιμές με αυτές που υπήρχαν πριν από την ανακοίνωση του μέτρου», τόνισε.
Οι έλεγχοι και τα πρόστιμα για τους παραβάτες
Αρμόδια αρχή για τον έλεγχο εφαρμογής του μέτρου ορίζεται η Διεύθυνση Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) του υπουργείου Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με τη σχετική τροπολογία που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα, η μη αποστολή καταλόγου προϊόντων ή η ελλιπής αποστολή καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου.