Λιανεμπόριο: Γέμισαν κόσμο τα καταστήματα, μειώθηκε η μέση απόδειξη - Το στοίχημα των γιορτών

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Λιανεμπόριο: Γέμισαν κόσμο τα καταστήματα, μειώθηκε η μέση απόδειξη - Το στοίχημα των γιορτών
Αυξήθηκε η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα αλλά μειώθηκαν οι δαπάνες για αγορές λόγω του κύματος ακρίβειας.

Ημέρες σχεδόν… κανονικότητας θυμίζουν τις τελευταίες ημέρες τα εμπορικά καταστήματα, καθώς μετά από δύο χρόνια περιορισμών και ειδικών συνθηκών λόγω της πανδημίας, οι καταναλωτές «ξεχύθηκαν» φέτος στα μαγαζιά προκειμένου να κάνουν ελεύθερα τις αγορές τους για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Από τα μέσα Δεκεμβρίου οπότε και ξεκίνησε το εορταστικό ωράριο, ο κόσμος σπεύδει μαζικά στα καταστήματα, αναβιώνοντας ημέρες του ένδοξου παρελθόντος όταν οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου έσφυζαν από κόσμο και οι καταναλωτές είχαν διάθεση να ψωνίσουν.

Rebound στην κατανάλωση μετά την πανδημία

«Υπάρχει μια μεγάλη διάθεση του κόσμου να περπατήσει στους δρόμους, να κάνει τις βόλτες του και να απολαύσει έναν καφέ ή ένα φαγητό σε συνδυασμό με κάποιες αγορές. Ένα γενικό rebound στην κατανάλωση μετά από δύο χρόνια πανδημίας είναι γεγονός», διαπιστώνει, μιλώντας στο insider.gr, o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος. Όπως επισημαίνει, η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα ήταν κάπως «μουδιασμένη» έως και τις 20 Δεκεμβρίου περίπου, με τον κόσμο να πραγματοποιεί διερευνητικές κυρίως βόλτες, προκειμένου να δει τι χρειάζεται να αγοράσει και σε τι τιμές μπορεί να το βρει. Ο κύριος όγκος των αγορών τελικά σημειώθηκε μετά την εν λόγω ημερομηνία, όταν πια καταβλήθηκαν σε εργαζόμενους και συνταξιούχους μισθοί, συντάξεις, δώρο Χριστουγέννων και επιδόματα.

«Είχαμε μια καλή εβδομάδα Χριστουγέννων και αναμένουμε μια καλή εβδομάδα και τώρα για την Πρωτοχρονιά», προσθέτει ο κ. Καπράλος, εξηγώντας πως η πλειοψηφία των καταναλωτών κινήθηκε κυρίως στις κεντρικές αγορές για να πραγματοποιήσουν τα ψώνια τους, στρεφόμενοι σε κλάδους του λιανικού εμπορίου που παραδοσιακά πρωτοστατούν στην εορταστική περίοδο, όπως η ένδυση και η υπόδηση, η παιδική ένδυση, τα είδη δώρων και φυσικά τα παιχνίδια.

Η συμβολή του… Άη Βασίλη

Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα παιχνιδιών που παραδοσιακά «ξεχειλίζουν» από κόσμο τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, φέτος λειτουργούν και με τη συνδρομή της πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για το «καλάθι του Αη Βασίλη», το οποίο έχει συγκεντρώσει μεγάλο ενδιαφέρον τόσο από την πλευρά των επιχειρήσεων που συμμετέχουν, όσο και από την πλευρά του καταναλωτικού κοινού.

Το μέτρο συγκράτησης των ανατιμήσεων με στόχο τη μέγιστη δυνατή ανακούφιση των πιο ευάλωτων νοικοκυριών βρίσκεται σε ισχύ από τις 14 Δεκεμβρίου, χθες εισήλθε στην τρίτη εβδομάδα εφαρμογής του, ενώ θα ολοκληρωθεί στις 11 Ιανουαρίου 2023. Μέχρι στιγμής και σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, στην πρωτοβουλία συμμετέχουν 40 αλυσίδες και καταστήματα με σχεδόν 2.000 παιχνίδια κι ενώ η αρχική ιδέα ήταν να δημιουργηθεί ένα καλάθι με περίπου 100 - 150 προϊόντα.

Όπως δήλωνε πρόσφατα στο insider.gr o πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών, Ιωάννης Παπαδόπουλος, το όφελος για τα καταστήματα και τους καταναλωτές από το καλάθι του Αη-Βασίλη είναι αμοιβαίο. «Οι μεν καταναλωτές που θα ψωνίσουν από το καλάθι θα βρουν παιχνίδια σε χαμηλή τιμή – αλλά όχι και σε χαμηλή ποιότητα – ενώ την ίδια στιγμή θα στηριχθούν και τα καταστήματα. Το καλάθι θα βάλει κόσμο μέσα στα καταστήματα παιχνιδιών».

Πού θα κριθεί φέτος το στοίχημα των εορτών

Ωστόσο, όπως εξηγεί ο κ. Καπράλος, το τελικό ταμείο της αγοράς θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες και αυτό που μένει να φανεί είναι αν η φετινή κίνηση στα καταστήματα αποδειχθεί καλύτερη από πέρυσι.

Παράγοντες άλλωστε της αγοράς εξηγούν πως ο τζίρος της εορταστικής αγοράς του 2021 – της τάξης των 3,6 δισ. ευρώ περίπου – πρέπει να ξεπεραστεί φέτος. «Πρέπει να επιστρέψουμε στα επίπεδα του 2019 που ήταν το τελευταίο έτος κανονικότητας», σημειώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς.

Ένα ακόμη στοίχημα για τον νευραλγικό κλάδο του λιανικού εμπορίου είναι να φανεί πως ο τζίρος διαχέεται στην αγορά. «Όσο πιο πολλές επιχειρήσεις λάβουν μερίδιο από τη συνολική πίτα της κατανάλωσης και τις αγορές των καταναλωτών, τόσο πιο δυνατές θα καταστούν», συμπληρώνει.

Το κύμα ακρίβειας ρίχνει τη μέση απόδειξη

Και μπορεί οι πιο δύσκολες μέρες της πανδημικής κρίσης να ανήκουν, όπως όλα δείχνουν, στο παρελθόν, ωστόσο η πληθωριστική κρίση είναι εκείνη που κρατάει πλέον ξάγρυπνους τους καταναλωτές. Το «πέπλο» της ακρίβειας που εδώ και μήνες έχει απλωθεί πάνω από την ελληνική οικονομία, έχει επιφέρει μεγάλο πλήγμα στην κατανάλωση, καθώς ο κόσμος πασχίζει να καλύψει τις βασικές του ανάγκες – τρόφιμα, λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος – κόβοντας «μαχαίρι» κάθε επιπλέον έξοδο. Όσο το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών περιορίζεται από την πληθωριστική και ενεργειακή κρίση, τόσο περισσότερο πλήττεται η κατανάλωση.

«Μπορεί ο κόσμος να ξεχύθηκε στα καταστήματα, σίγουρα όμως η μέση απόδειξη είναι μειωμένη. Η ακρίβεια έχει ρίξει τον μέσο όρο απόδειξης, καθώς οι καταναλωτές έκαναν πιο συγκρατημένες αγορές. Η νέα πραγματικότητα άλλωστε απαιτεί πλέον μια διαφορετική ιεράρχηση των αναγκών του καταναλωτή», διαπιστώνει ο κ. Καπράλος.

«Η ακρίβεια επιμένει. Οι δαπάνες για τρόφιμα, μεταφορές και στέγαση πλήττουν τα νοικοκυριά, ενώ οι επιχειρήσεις πλήττονται από τα κόστη των εμπορευμάτων, ενέργειας και μεταφορικών. Είναι σαφές ότι νοικοκυριά και επιχειρήσεις προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στις αυξήσεις και βιώνουν δύσκολα τους κλυδωνισμούς του πληθωρισμού… Ο εμπορικός κόσμος της χώρας αισιοδοξεί ότι η φετινή εορταστική περίοδος μπορεί να ‘συμπληρώσει’ σε τζίρο, μέρος των απωλειών 2 δισ. ευρώ, των δύο προηγούμενων ετών της πανδημίας. Ο Δεκέμβριος είναι παραδοσιακά ο καλύτερος μήνας για την αγορά και η «κορωνίδα» της ετήσιας κατανάλωσης», δήλωνε προ ημερών ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης.

«Τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν μία αύξηση της κατανάλωσης μετά από τη μακρά περίοδο της πανδημίας. Ο τζίρος αναμένεται να είναι αυξημένος συγκριτικά με την περσινή χρονιά, χωρίς όμως να φτάσει στα επίπεδα της προ πανδημίας εποχή, δηλαδή του 2019», εκτίμησε από την πλευρά του, μιλώντας στην ΕΡΤ1, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, αναφερόμενος στην κίνηση της αγοράς. Παράλληλα εκτίμησε ότι θα συνεχιστεί η ακρίβεια, κάτι που αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για την αγορά καθώς, όπως τόνισε, «το ρεύμα είναι ακριβότερο από το ενοίκιο». Μάλιστα ο ίδιος αναφέρθηκε και στο θέμα της επερχόμενης εκλογικής αναμέτρησης, υπενθυμίζοντας ότι «όταν έχουμε εκλογές πέφτει η κατανάλωση».

Να σημειωθεί εδώ ότι το εορταστικό ωράριο των εμπορικών καταστημάτων θα παραμείνει σε ισχύ μέχρι και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, ενώ από την Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2023 τα καταστήματα θα επανέλθουν στο σύνηθες ωράριό τους.

Αναλυτικά, το εορταστικό ωράριο τις επόμενες ημέρες έχει ως εξής:

Πέμπτη 29/12/2022 09:00-21:00

Παρασκευή 30/12/2022 09:00-21:00

Σάββατο 31/12/2022 09:00-20:00

Κυριακή 1/1/2023 Κλειστά

Δευτέρα 2/1/2023 Κλειστά

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΟΣΕ: Η περίφημη Γραμμή «V» του σιδηρόδρομου στην Πελοπόννησο και το πλάνο επαναλειτουργίας - αξιοποίησης

Εφορία: Ποιοι κινδυνεύουν με πέναλτι 22%, ποιοι κερδίζουν έως 2.200 ευρώ το 2023

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider