Τελευταία ενημέρωση: 12:10
Τον Φεβρουάριου θα «βγει» στη δημοσιότητα το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» για την εγκατάσταση φορτιστών ηλεκτροκίνησης σε όλη την Ελλάδα, όπως δήλωσε η Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μιλώντας στο μεγαλύτερο Συνέδριο για την Ηλεκτροκίνηση που πραγματοποιείται για 6η συνεχόμενη χρονιά από την Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας (HAEE) και το insider.gr, με φυσική παρουσία όλων των ομιλητών σε ένα μοναδικό χώρο συμβολικού χαρακτήρα, το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου.
H κ. Σδούκου ανέφερε πως «έχουμε ετοιμάσει το τεύχος προκήρυξης» με το πρόγραμμα να έχει προϋπολογισμό 80 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για σχέδιο που αφορά τη δημιουργία 8.900 φορτιστών σε όλη την Ελλάδα, με επιδότηση η οποία θα ποικίλει ανά τις περιοχές της Ελλάδας και με την επιδότηση να είναι μεγαλύτερη περισσότερες απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.
Μιλώντας για την πορεία της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, η κ. Σδούκου ανέφερε πως η κυβέρνηση έχει κάνει πολλά βήματα στον κλάδο, καθώς πριν από 3,5 χρόνια ήταν σε πολύ πρώιμη κατάσταση.
Το στέλεχος του ΥΠΕΝ είπε πως φτάσαμε τις 7.800 ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα το 2022 και ότι ο στόχος του 2023 είναι να ξεπεραστούν οι 11.000 ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. «Η Ελλάδα δεν είναι εκεί που ήταν το 2018-2019, του χρόνου θα είμαστε σε ακόμα καλύτερο επίπεδο» συμπλήρωσε.
«Πράσινα» ταξί
Μιλώντας για τα «πράσινα»« ταξί, η κ. Σδούκου είπε ότι έχουμε ήδη τις πρώτες 10 αιτήσεις και άλλες 100 αιτήσεις υπό επεξεργασίας.
«Στρεφόμαστε στο πως θα μπορέσουμε να εγκαταστήσουμε ταχυφορτιστές στις πιάτσες των ταξί» σημείωσε.
Με βάση μελέτη που «έτρεξε» ιδιώτης, υπάρχουν ήδη οι πρώτες 35 κατάλληλες πιάτσες, με την ίδια να συμπληρώνει πως «θέλουμε να ξεκινήσουμε τη διαγωνιστική διαδικασία ώστε οι ιδιότητες να εγκαταστήσουν φορτιστές»
Πάνω από 2.000 δημόσια σημεία φόρτισης
Από την πλευρά του, ο Γιάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών στο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, δήλωσε πως από τα 58 δημόσια φόρτισης το 2019 σήμερα υπάρχουν πάνω από 2.000 δημόσια σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
«Χρειαζόμαστε ακόμα περισσότερους φορτιστές, πρέπει να διασφαλίσουμε την μέγιστη λειτουργικότητα αυτών των υποδομών» συμπλήρωσε ο κ. Ξιφαράς. «Το πλήθος των φορτιστών στο δημόσιο οδικό δίκτυο είναι κρίσιμο για την απόφαση ενός πολίτη να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο, για αυτό είναι κομβικό το κομμάτι της αύξησης των φορτιστών».
Στο κομμάτι των υποδομών θα πρέπει να συνυπολογίσουμε τα συνεργεία, τα ΚΤΕΟ. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για τον πολίτη που έχει ηλεκτρικό αυτοκίνητο και το έχουμε ρυθμίσει μέσω του κανονιστικού πλαισίου των κοινών υπουργικών αποφάσεων και των εγκυκλίων των υπουργείων, συμπλήρωσε.
Μιλώντας για τα «πράσινα» ταξί, ο κ. Ξιφαράς είπε πως «είναι κρίσιμο οι επαγγελματίες του κλάδου να καταλάβουν πως τα πράσινα ταξί είναι το μέλλον και πως από εκεί και μόνο θα παίρνουν επιδοτήσεις».
Μιλώντας για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στο Οργανισμό Αστικό Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, ο κ. Ξιφαράς ανέφερε πως «ο ΟΑΣΘ είναι έτοιμος να υποδεχθεί τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία, καθώς πριν από 2 εβδομάδες ολοκληρώθηκαν οι έρευνες για τη λειτουργία τους».
Ταμείο Ανάκαμψης και ηλεκτροκίνηση
Λαμβάνοντας τον λόγο, ο Δημήτρης Σκάλκος, Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, δήλωσε πως έχουν επιτευχθεί και εξαντληθεί οι πόροι για την ενίσχυση του κλάδου της ηλεκτροκίνησης από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ο ίδιος πρόσθεσε πως από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουν διατεθεί πάνω από 250 εκατ. ευρώ για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα.
Σε 2 με 3 χρόνια θα κοστίζει το ίδιο να αγοράζεις ένα αυτοκίνητο ηλεκτρικό και ένα συμβατικό
Από την πλευρά του, ο Γιώργος Βασιλάκης, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, μίλησε για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, λέγοντας πως μέσα στα επόμενα χρόνια θα γίνεται πολύ αυστηρότερό το πλαίσιο για το πόσο θα μπορούν να ρυπαίνουν τα αυτοκίνητα που κινούνται στον δρόμο
Υπάρχει μια σταθεροποίηση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων.
Σε 2 με 3 χρόνια θα κοστίζει το ίδιο να αγοράζεις ένα αυτοκίνητο ηλεκτρικό και ένα συμβατικό, σημείωσε. «Ο στόχος του να πουλάμε ηλεκτρικά οχήματα κατά 30% επί του συνόλου των πωλήσεων των αυτοκινήτων μέχρι το 2030 είναι απολύτως εφικτός».
«Στην Ελλάδα κρατάμε τα αυτοκίνητα για πάρα πολλά χρονιά και έχουμε και εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Έχουν γίνει κινήσεις από την κυβέρνηση για να μειωθεί ο παλιός στόλος αυτοκινήτων που έρχεται στην Ελλάδα»
Στη συνέχεια, ο κ. Βασιλάκης πρότεινε να υπάρξουν κυκλοφοριακά μέτρα για τα παλιά αυτοκίνητα που κινούνται στις μεγάλες πόλεις,
«Δεν υπάρχουν κυκλοφοριακά μέτρα για το πόσο ρυπαίνει ένα παλιό αυτοκίνητο. Σε άλλες πόλεις εάν έχουμε ένα αυτοκίνητο που ρυπαίνει 30% παραπάνω, πληρώνει περισσότερο για να κυκλοφορεί στην πόλη».
Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Βασιλάκης πρότεινε:
- «Έστω και πολύ μικρά αντικίνητρα για την κυκλοφορία πολύ παλιών οχημάτων, έστω και για ψυχολογικούς λόγους. Να έχω όφελος να πληρώσω για κάτι που δεν ρυπαίνει
- «Καλύτερους ελέγχους σε επίπεδο ΚΤΕΟ στη χώρα μας. Στην Ελλάδα τα ΚΤΕΟ έχουν ιστορικό απόρριψης 5% ενώ στη Γερμανία είναι 25%».