Σε πλήρη εξέλιξη και με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του Φεβρουαρίου βρίσκονται οι επαφές ανάμεσα σε ΕΡΓΟΣΕ, ΑΒΑΞ – ALSTOM, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – INTRAKAT, ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και συμβούλους για το σημαντικό σκέλος του ανταγωνιστικού διαλόγου στο «μέτωπο» των 6 μεγάλων έργων που προωθούν ο σιδηροδρομικός φορέας και το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, ύψους περίπου 4,5 δισ. ευρώ.
Όπως σημειώνεται από πλευράς των γκρουπ που συμμετέχουν στις διαδικασίες, μαζί με στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και τους συμβούλους που θα υποβοηθήσουν τον σιδηροδρομικό φορέα (π.χ. η εταιρεία OBERMEYER ΕΛΛΑΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Ε.Π.Ε.) οι διεργασίες είναι σε προχωρημένο στάδιο, η πορεία των επαφών κρίνεται ως παραπάνω από ικανοποιητική, ενώ σύντομα θα ολοκληρωθεί το σκέλος του διαλόγους. Ο οποίος είναι κομβικός καθώς μέσου αυτού θα «κλειδώσουν» βασικές παράμετροι (π.χ. τεχνικές, το τελικό κόστος, μελέτες κ.α.).
Προχωρά φουλ ο ανταγωνιστικός διάλογος
Όπως προκύπτει, για τα 3 έργα που σχετίζονται με τον προαστιακό (επεκτάσεις προς Λαύριο, Ραφήνα σε Αττική, και σύνδεση ΟΛΘ στη Θεσσαλονίκη), ο πρώτος κύκλος διαλόγου έχει ως deadline τα τέλη της επόμενης εβδομάδας, ενώ για τα 3 μεγαλύτερα σε μέγεθος και προϋπολογισμό projects (αθροιστικά σχεδόν 3,3 δισ. ευρώ) σε Βόρεια Ελλάδα και Πελοπόννησο έχει τεθεί για λίγες ημέρες μετά, προς τα μέσα Φεβρουαρίου, αν και τα χρονοδιαγράμματα σε τέτοια μεγάλα, όσο και πρωτόγνωρα για τα σιδηροδρομικά δεδομένα, εγχειρήματα είναι πάντα σχετικά. Αυτό που πηγάζει πάντως από πλευράς εμπλεκόμενων είναι ότι «ο διάλογος πηγαίνει καλά και λογικά σύντομα, ακόμα και αν προκύψει κάποια μια μικρή καθυστέρηση, θα έχουμε εξελίξεις στον τομέα αυτό».
Μάλιστα, κάτι αντίστοιχο προκύπτει και από τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, υπό τον Χρ. Βίνη, που φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει τις διαδικασίες που απαιτούνται, στο μέτρο και τον βαθμό που την αφορούν, δίχως να επηρεάζεται από άλλες καταστάσεις (π.χ. εκλογές). Και στον σιδηροδρομικό φορέα φέρονται να εκτιμούν ότι ο διάλογος κινείται σε πολύ καλά επίπεδα και σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε εξελίξεις και τις βασικές μελέτες πάνω στις οποίες θα «πατήσουν» τα έργα που θα ενώσουν βασικά λιμάνια της χώρας με το μεταφορικό δίκτυο (σιδηρόδρομο).
Σχετικά με τον ανταγωνιστικό διάλογο, βάσει του οποίου τα έργα θα γίνονται με μια εργολαβία και το έργο θα παραδίδεται «με το κλειδί στο χέρι», όπως έχουμε πολλές φορές αναφέρει, στο στάδιο αυτό, θα διερευνηθούν οι βασικές τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές παράμετροι των έργων σε συνεργασία με τους υποψήφιους αναδόχους, με στόχο τον καθορισμό των βέλτιστων λύσεων για την επιτυχή υλοποίηση τους. Η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών θα ολοκληρωθεί από τον Ανάδοχο του κάθε έργου, ο οποίος θα προκύψει από την διαγωνιστική διαδικασία.
Ζυμώσεις για «κλείσιμο» χρηματοδότησης
Ωστόσο, πέραν των τεχνικών ζητημάτων κρίσιμη παραμένει και η παράμετρος «χρηματοδότησης». Το insider.gr έχει αναδείξει ότι βασικότερο θέμα παραμένει η εξασφάλιση πόρων για τα 2 έργα στη Β. Ελλάδα και την Πελοπόννησο. Το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο Ρίο - Νέος Λιμένας Πάτρας, αρχικού εκτιμώμενου κόστους κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, μαζί με τα δύο μεγάλα σε προϋπολογισμό του Βορρά (Θεσσαλονίκη – Τοξότες και Αλεξανδρούπολη Ορμένιο, συνολικού ύψους σχεδόν 2,8 δισ. ευρώ) θεωρούνται ως ωριμότερα σε σχέση με βασικές παραμέτρους της διαγωνιστικής διαδικασίας (μελέτες, χρηματοδότηση κ.α.), έναντι των άλλων τριών μικρότερων (ουσιαστικά οι προαστιακές επεκτάσεις προς Λαύριο – Ραφήνα και ΟΛΘ). Στα 3 μεγάλα έργα το θέμα της χρηματοδότησης θεωρείται προχωρημένο, ενώ έχουν κατατεθεί στις Βρυξέλλες από την κυβέρνηση οι σχετικοί φάκελοι. Γενικότερα, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ προσπαθεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από διάφορες «πηγές», εγχώριες ή κοινοτικές (πόροι από πρόγραμμα CEF - Connecting Europe Facility, ΕΣΠΑ, διακρατικούς «κουβάδες» κ.α.).
Επαφές και επιθεωρήσεις σε Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα
Στο σημείο αυτό να προσθέσουμε ότι οι άνθρωποι του φορέα έχουν σχεδιάσει και ένα πρόγραμμα επαφών με αρμόδιους φορείς αλλά και ελέγχου των δεδομένων και των εξελίξεων σε διάφορα σιδηροδρομικά «μέτωπα». Πρόσφατα είχαν γίνει σχετικές «επισκέψεις» στην Πάτρα και στο μέτωπο της Πελοποννήσου, ενώ, κατά πληροφορίες, έπονται επαφές και επιθεωρήσεις στον «κεντρικό άξονα» (κυρίως σε έργα στην Κεντρική Ελλάδα) και στο βόρειο τμήμα, που σχετίζονται όχι μόνο με τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου αλλά και με αυτά που δημοπρατήθηκαν και συμβασιοποιήθηκαν το περασμένο έτος.
Ποια είναι τα 6 έργα
Να επαναλάβουμε ότι πρόκειται για τα παρακάτω έξι έργα που θα ενώσουν βασικά λιμάνια της Ελλάδας με το σιδηροδρομικό δίκτυο (του ανταγωνιστικού διαλόγου):
i. ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ-ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ (ύψους 1,07 δισ. ευρώ).
ii. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ (προϋπολογισμού 1,68 δισ. ευρώ).
iii. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ου ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ύψους 53,4 εκατ. ευρώ).
iv. ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ - ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ (προϋπολογισμού 476,5 εκατ. ευρώ).
v. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ (ύψους 308,6 εκατ. ευρώ).
vi. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ (στα 390,5 εκατ. ευρώ).
Τα έργα συνδέουν τους λιμένες της Πάτρας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με το τρένο και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη. Στο σύνολο τους συνιστούν έργα με σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα για τη χώρα μας, που αναβαθμίζουν την ανταγωνιστικότητα των λιμένων και της ελληνικής οικονομίας.