Οι τιμές των καυσίμων στην ελληνική αγορά ακολουθούν πτωτική τάση, όπως συμβαίνει και με άλλα ευρωπαϊκά κράτη, καθώς οι φόβοι για ύφεση και η πτώση της ζήτησης ασκούν πιέσεις σε βενζίνη και πετρέλαιο. Η αύξηση των επιτοκίων από την πλευρά των κεντρικών τραπεζών ως μέρος της στρατηγικής τους για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού αναμένεται να εκτινάξει το κόστος δανεισμού πυροδοτώντας παράλληλα ανησυχίες για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και της ζήτησης για καύσιμα.
Η ζήτηση, ο βασικός παράγοντας διαμόρφωσης των τιμών, έχει ήδη πληγεί λόγω της καλοκαιρίας κατά το φετινό χειμώνα στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης αλλά και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε πιο φειδωλή κατανάλωση καυσίμων. Ο φόβος για έλλειψη αποθεμάτων ύστερα από το εμπάργκο κατά της Ρωσίας και οι κυβερνητικές άμυνες σε εθνικό επίπεδο κατά της ενεργειακής κρίσης οδήγησε σε υψηλά επίπεδα αποθεματοποίησης από νωρίς οδηγώντας σε αύξηση των αδιάθετων ποσοτήτων.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οι τιμές του Brent θα μπορούσαν να σταθεροποιηθούν σε χαμηλότερα επίπεδα και ίσως και αρκετά κάτω από τα 84 δολάρια (την Τετάρτη το βράδυ η τιμή του αργού έπεσε κοντά στα 80 δολάρια) όπου κινήθηκαν τις προηγούμενες εβδομάδες. Αυτό με τη σειρά του θα μπορούσε να σηματοδοτήσει χαμηλότερες τιμές για βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης αλλά, η διεθνής του πετρελαίου και η πορεία της ζήτησης δεν αποτελούν το μοναδικό παράγοντα διαμόρφωσης των εγχώριων τιμών.
Η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ εξέφρασε την προτίμησή της για υψηλότερα επιτόκια άνω των 5%. Ο επικεφαλής της Fed του Σεντ Λούις, Τζέιμς Μπούλαρντ, τέθηκε ξεκάθαρα υπέρ πιο επιθετικών αυξήσεων, βάζοντας μάλιστα ως «ταβάνι» τη διαμόρφωση του επιτοκίου στο 5,4%.
Όμως, τα υψηλότερα επιτόκια τείνουν να ανεβάζουν το δολάριο, καθιστώντας το πετρέλαιο σε δολάρια πιο ακριβό για τους κατόχους άλλων νομισμάτων όπως είναι η Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,902 ευρώ το λίτρο, του diesel κίνησης στα 1,716 και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,199. Πρόκειται για τιμές ελαφρώς μειωμένες σε σχέση με πριν από μία εβδομάδα αλλά σε καμία περίπτωση δεν θεωρούνται χαμηλές (η βενζίνη εξακολουθεί να κινείται πάνω από τα 1,9 ευρώ, τιμή αρκετά υψηλή για τα ελληνικά δεδομένα).
Εάν το Brent σταθεροποιηθεί σε χαμηλότερα σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες επίπεδα και κινηθεί μεταξύ 82 και 85 δολαρίων ή ακόμη και μεταξύ 80 και 85 δολαρίων, η επίδραση στις τελικές τιμές λιανικής (αν συνυπολογιστούν και οι φόροι και δασμοί οι οποίοι καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος στην τελική τιμή) θα είναι πολύ περιορισμένη.
Η ζήτηση από τη Κίνα δεν επιτρέπει κατακόρυφη πτώση στην τιμή
Οι προσδοκίες για αύξηση για ζήτηση από την πλευρά της Κίνας και τα σημάδια αντοχής της ευρωπαϊκής οικονομίας αλλά και εκείνης των ΗΠΑ λειτουργούν ως αντίρροπες δυνάμεις σε μια κατακόρυφη πτώση των τιμών.
«Οι αυξανόμενες ανησυχίες για την ύφεση συντηρούν ένα ταβάνι στις τιμές του πετρελαίου, αλλά η αγορά είναι συγκρατημένα αισιόδοξη για την ανάκαμψη της ζήτησης της Κίνας, ιδίως σε βενζίνη και καύσιμα αεροσκαφών», δήλωσε η επικεφαλής της ανάλυσης APAC της Vortexa, Serena Huang.
Οι αναλυτές αναμένουν ότι οι εισαγωγές πετρελαίου της Κίνας θα φτάσουν σε υψηλό επίπεδο το 2023 για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση για καύσιμα μεταφοράς και καθώς νέα διυλιστήρια θα τεθούν σε λειτουργία.
Παράλληλα, η Κίνα αναμένει ότι η τουριστική αγορά της θα ανθίσει φέτος, ξεκινώντας με μια πολυάσχολη και εύρωστη καλοκαιρινή ταξιδιωτική περίοδο καθώς οι τουρίστες συρρέουν σε προορισμούς διακοπών αφού η κυβέρνηση τερμάτισε την πολιτική μηδενικού COVID-19 ύστερα από σχεδόν τρία χρόνια.