Ανοδικά εξακολουθεί να κινείται η τιμή της βενζίνης πλησιάζοντας όλο και περισσότερο τα 2 ευρώ το λίτρο ως αποτέλεσμα των τιμών Platts και της ανόδου που κατέγραψε το Brent ύστερα από την απόφαση του ΟΠΕΚ+ για μείωση της παραγωγής κατά 1,16 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.
Οι τιμές του πετρελαίου εκτινάχθηκαν στα ύψη στην αρχή της εβδομάδας, καθώς ο ΟΠΕΚ+ συγκλόνισε τις αγορές με μια ανακοίνωση μείωσης της παραγωγής, αλλά έκτοτε καταγράφουν ηπιότερες κινήσεις λόγω των αυξανόμενων φόβων για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Την Παρασκευή το Brent κινήθηκε κοντά στα 85 δολάρια το λίτρο και πολλοί διεθνείς αναλυτές δεν αποκλείουν την πιθανότητα να φθάσει τα 100 δολάρια μέχρι το 2024. Από την άλλη, υπάρχουν και εκείνοι που θεωρούν ότι η αντίδραση της αγοράς τις ημέρες αμέσως μετά την ανακοίνωση του ΟΠΕΚ+ μοιάζει με την αντίδρασή της τις ημέρες μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο. Μετά από το αρχικό κύμα ανόδου που πυροδότησε η ανησυχία για την ασφάλεια του εφοδιασμού ακολούθησε τελικά η πτώση στις τιμές.
Μετά από την κίνηση του ΟΠΕΚ+, η πρόβλεψη για την πορεία των τιμών τις επόμενες ημέρες αποκτά έναν επιπλέον βαθμό δυσκολίας ιδιαίτερα αν ληφθούν υπ’ όψιν και τα «υπόγεια» μηνύματα που μετέφερε η ανακοίνωση περιορισμού της παραγωγής από την πλευρά του οργανισμού τα οποία παραπέμπουν σε ανησυχία για επιδείνωση της παγκόσμιας οικονομίας και κατ’ επέκταση πτώση της ζήτησης.
«Κρατάει» η ζήτηση στην ελληνική αγορά
Η ζήτηση στην ελληνική αγορά αναμένεται να παραμείνει σε θετικό έδαφος το επόμενο διάστημα ενώ όσον αφορά στον Απρίλιο, όπως σημειώνουν πηγές, «η έξοδος του Πάσχα θα ωθήσει ανοδικά τις καταναλώσεις των καυσίμων κίνησης ακόμη και με υψηλές τιμές. Φαίνεται ότι οι Έλληνες έχουν σκοπό να χρησιμοποιήσουν σε μεγάλη κλίμακα το ΙΧ και το ΚΤΕΛ». Έτσι, παρά το γεγονός ότι οι τιμές πλησιάζουν επικίνδυνα τα 2 ευρώ (η μέση πανελλαδική τιμή για την απλή αμόλυβδη διαμορφώνεται στα 1,929 ευρώ το λίτρο από 1,914 την προηγούμενη εβδομάδα), η αγορά αναμένεται να παραμείνει ζεστή και τον Απρίλιο συνεχίζοντας την θετική πορεία που κατέγραψε τον προηγούμενο μήνα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, το Μάρτιο η ζήτηση για βενζίνη κατέγραψε άνοδο κατά 8% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και το πετρέλαιο κίνησης κατά 10%. Αυτή η διαφορά είναι αναμενόμενη καθώς η περυσινή άνοιξη λαβώθηκε από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και τη γενικότερη ανησυχία που προκάλεσε η αύξηση των τιμών.
Ο γρίφος του πετρελαίου θέρμανσης
Γρίφος παραμένει ωστόσο για την αγορά το πώς θα κλείσει η σεζόν (στο τέλος Απριλίου) για το πετρέλαιο θέρμανσης. Τα μέχρι τώρα στοιχεία μαρτυρούν μια ανοδική πορεία της τιμής (από τα 1,152 ευρώ το λίτρο που ήταν την προηγούμενη εβδομάδα πωλείται σήμερα στα 1,238 με βάση τη μέση πανελλαδική τιμή) και μια πτωτική πορεία της ζήτησης. Το πρώτο δίμηνο του 2023 κατέγραψε πτώση κατά 37% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα ενώ για το Μάρτιο οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πτώση κατά 25%.
Η καλοκαιρία όπως φαίνεται σε συνδυασμό με την άρση της επιδότησης των 15 λεπτών στην αντλία και την υψηλή αποθεματοποίηση στην αρχή της φετινής σεζόν (Οκτώβριος, Νοέμβριος) φαίνεται ότι φρενάρουν τη ζήτηση.