Ανάμεικτα μηνύματα στέλνουν τα στοιχεία της κατανάλωσης καυσίμων το τελευταίο διάστημα με την αγορά να παρουσιάζει μεν κινητικότητα αλλά να μην μπορεί να ξεπεράσει τις καταναλώσεις που κατέγραψε το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Το παράδοξο είναι ότι ο περασμένος Απρίλιος όπου αυξήθηκαν επίσης οι μετακινήσεις λόγω των διακοπών του Πάσχα ήταν καλύτερος από τον φετινό παρά το γεγονός ότι οι τιμές πέρυσι την άνοιξη είχαν πάρει την ανιούσα και ξεπέρασαν τα 2 ευρώ το λίτρο. Το τελευταίο διάστημα, με τις τιμές να κινούνται σε αισθητά χαμηλότερα επίπεδα και τη μείωση φθάνει ακόμη και τα 30 λεπτά σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, η ζήτηση φαίνεται να είναι μεν ικανοποιητική αλλά να μην μπορεί να συναγωνιστεί την περυσινή «ακριβή» περίοδο.
Για τον Απρίλιο, πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι η ζήτηση για βενζίνη κινήθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρυσι ενώ το diesel κίνησης κατέγραψε πτώση της τάξεως του 5%-6%. Ωστόσο, όπως σημειώνουν, «ο περυσινός Απρίλιος ήταν ένας καλός Απρίλιος από άποψη κατανάλωσης ενώ είχε βοηθήσει και η καλοκαιρία. Και σίγουρα δεν βρισκόμασταν σε προεκλογική περίοδο». Από την άλλη, ο Μάρτιος, όπου οι τιμές ήταν λίγο υψηλότερες ήταν ένας «καλός» μήνας με τη βενζίνη να καταγράφει άνοδο κατά 11% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2022 και το diesel κίνησης κατά 14%.
Μία εξήγηση για την πορεία του diesel κίνησης (εκτός από τις υψηλές σε σχέση με πριν από λίγα χρόνια τιμές οι οποίες λειτουργούν πλέον σωρευτικά στον προϋπολογισμό των καταναλωτών) θα μπορούσε να είναι ότι όσο πλησιάζουμε προς τις εκλογές, κόβουν ταχύτητα αρκετές δραστηριότητες στη βιομηχανία και στις κατασκευές οι οποίες απαιτούν diesel. Ομοίως, ο φετινός Απρίλιος και ειδικά το Πάσχα δεν ευνόησε τη χρήση των σκαφών αναψυχής, τα οποία επίσης καταναλώνουν πετρέλαιο κίνησης.
Από την άλλη, ο Απρίλιος φαίνεται ότι ήταν ένας αρκετά καλός μήνας για το πετρέλαιο (η περίοδος διάθεσης του οποίου έληξε στις 2 Μαΐου). Η ζήτηση κατέγραψε θετικό πρόσημο ( +20%), γεγονός που εξηγείται από την απόφαση κάποιων καταναλωτών να αποθεματοποιήσουν ώστε να είναι έτοιμοι για την επόμενη σεζόν και ενδεχομένως – αγοράζοντας με μέση τιμή τα 1,244 ευρώ το λίτρο- να αποφύγουν και τυχόν (ανοδικές) εκπλήξεις στις τιμές το επόμενο φθινόπωρο.
Σε τι επίπεδα κινούνται οι τιμές των καυσίμων στην ελληνική αγορά
Οι τιμές λιανικής βαίνουν μειούμενες ακολουθώντας τη διεθνή τάση και τις κινήσεις των Platts. Το προηγούμενο τριήμερο το Brent κινήθηκε κάτω από τα 75 ευρώ (την Παρασκευή το απόγευμα κατέγραψε σημαντική άνοδο κατά πάνω από 3%) ενώ η ΠΟΠΕΚ για το Σάββατο, όπως έχει ανακοινώσει, εκτιμά ότι θα υπάρξει πτώση στις τιμές χονδρικής κάτι που συνεπάγεται και πτώση στις τιμές της αντλίας.
Φυσικά, δεδομένης της έντονης μεταβλητότητας που παρουσιάζει η διεθνής τιμή του πετρελαίου αλλά και της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου και των γεωπολιτικών και οικονομικών εξελίξεων, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει σε χρονικό ορίζοντα πέραν των τριών ή τεσσάρων ημερών.