Στο 24,8% διαμορφώθηκε το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των σουπερμάρκετ κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, καταγράφοντας το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην ιστορία των μετρήσεων. Την ίδια ώρα σχεδόν το 70% των πωλήσεων των επώνυμων προϊόντων αφορούσε είδη που βρισκόντουσαν σε κάποια προωθητική ενέργεια, καθώς οι καταναλωτές κυνηγούν πλέον σχεδόν αποκλειστικά τις προσφορές.
Ακόμα και έτσι, το πρώτο εξάμηνο του έτους το καλάθι των αγορών από σουπερμάρκετ μειώθηκε, αλλά το κόστος αυξήθηκε για τους καταναλωτές, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenΙQ. Ειδικότερα, η αξία των πωλήσεων το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα αυξήθηκε κατά 8,7% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022. Την ίδια ώρα όμως, ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 2,5%, το οποίο σημαίνει πως η ανάπτυξη του τζίρου προέρχεται καθαρά από την αύξηση των τιμών.
Τη μεγαλύτερη αύξηση σε πωλήσεις κατέγραψαν τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+9,2%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,4%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +2,7%, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο +10,6% και +7,8% αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές μετά από την αύξηση-ρεκόρ που σημειώθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2022, στο +13,5%, καταγράφεται μια μικρή αποκλιμάκωση στο ποσοστό αύξησης, παρόλο που συνεχίζει να διατηρείται σε διψήφια επίπεδα (+11,1%, το χρονικό διάστημα από αρχές Απριλίου ως 18 Ιουνίου).
Προτιμούν τα μεγάλα σουπερμάρκετ
Ένα ακόμα στοιχείο δείχνει το κυνήγι των προσφορών από τους καταναλωτές είναι η προτίμηση των καταναλωτών στα μεγάλα σημεία πώλησης, γιατί εκεί μπορεί να βρεθεί μεγαλύτερη ποικιλία σε κωδικούς και περισσότερες προσφορές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, στα καταστήματα επιφάνειας άνω των 2.500 τμ, καταγράφηκε αύξηση του τζίρου κατά 13,4% το α΄ εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Κατά 9,7% αυξήθηκε ο τζίρος στα μικρά σουπερμάρκετ, κατά 8,9% στα πολύ μικρά σημεία και κατά 6,5% στα μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών, ο τουρισμός φαίνεται ήδη να έχει τονώσει σημαντικά την αγοραστική δυναμική της περιφέρειας, με αποτέλεσμα οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+14,2% και +10,0% αντίστοιχα). Σημειώνεται πως οι μετρήσεις αφορούν σε καταστήματα άνω των 100 τμ σε ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη, εξαιρουμένων των νησιών.