Στην τελική ευθεία φαίνεται να είναι η υπογραφή σύμβασης για την παραγγελία 250 ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, για σήμερα Δευτέρα, στις 16:30, έχει προγραμματιστεί ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, και η υφυπουργός, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, να μιλήσουν στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την προμήθεια 250 σύγχρονων αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων. Τα οποία θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους των δύο μεγάλων πόλεων, Αθήνας και Θεσσαλονίκης (περίπου 100 από τα πρώτα 250 οχήματα).
Η κινεζική YUTONG και όμιλος Κοπελούζου
Πρόκειται για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, μήκους 12 μέτρων και με αυτονομία 180 χιλιόμετρα, με ανάδοχο την κινεζική YUTONG. Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι, αφού υπογραφεί η σύμβαση, ίσως και σχετικά σύντομα, να ολοκληρωθεί η παραγγελία. Η κατασκευή των λεωφορείων έχει ως ανάδοχο την κινεζική εταιρεία Yutong η οποία αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα από τον όμιλο Κοπελούζου.
Υπενθυμίζεται ότι η κινεζική YUTONG BUS επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό, καθώς ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος, με τιμή 440.720 ευρώ πλέον ΦΠΑ για κάθε λεωφορείο, με τη συνολική προσφορά να ανέρχεται στα 110,8 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβάνονται και οι 7 φορτιστές) πλέον ΦΠΑ. Σημειώνεται ότι ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 123,75 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για το πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού για την προμήθεια 650 νέων λεωφορείων (ηλεκτρικά, φυσικού αερίου) – ένας διαγωνισμός που έχει προκηρυχθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ήδη από το 2021 και έκτοτε έχει περάσει από αρκετές περιπέτειες.
Έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο
Υπενθυμίζεται ότι στα μέσα Ιουλίου είχε γίνει γνωστό ότι εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η υπογραφή της σύμβασης για τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία.
Ειδικότερα, το 7ο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την 1113/23 απόφασή του ανακαλεί την 214/23 πράξη του ΣΤ Κλιμακίου και εγκρίνει το σχέδιο της σύμβασης που αφορά στην προμήθεια και συντήρηση για έναν χρόνο 250 ηλεκτροκινούμενων αστικών λεωφορείων, μήκους 12 μέτρων, με αυτονομία 180 χιλιόμετρα.
Με αφορμή την πρόοδο του διαγωνισμού, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας είχε δηλώσει: «Η ανανέωση του στόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου μας, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης υπηρεσίας προς τους πολίτες. Η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την υπογραφή της σύμβασης που αφορά στα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία για τις πόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, είναι το πρώτο βήμα σε αυτή την προσπάθεια και αναμένουμε τα πρώτα νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στις αρχές του 2024. Παράλληλα, δρομολογούνται και τα υπόλοιπα τμήματα του διαγωνισμού για άλλα 400 λεωφορεία, ενώ προετοιμάζεται και δεύτερη φάση προμήθειας για επιπλέον 650 λεωφορεία. Όλα τα νέα οχήματα θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, προκειμένου να περιορίσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του συγκοινωνιακού έργου».
Οι εκκρεμότητες
Υπενθυμίζεται ότι εκκρεμούν διαδικασίες για ακόμα 3 σκέλη του διαγωνισμού. Ειδικότερα πρόκειται για την προμήθεια 200 απλών 12μετρων αστικών οχημάτων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI, την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI, και 100 απλών ηλεκτρικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ.