Η Ελλάδα ελπίζει να καταφέρει να συγκεντρώσει περισσότερα από 5 δισ. ευρώ μέσα στο επόμενο έτος μέσω των αποκρατικοποίησεων, όπως ανέφερε στο Reuters ο Δημήτρης Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με το αποκλειστικό δημοσίευμα του πρακτορείου, στις αποκρατικοποίησεις που προγραμματίζονται για το 2024 συμπεριλαμβάνονται τόσο η πώληση μεριδίου (30%) του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και οι συμφωνίες παραχώρησης της εκμετάλλευσης των διοδίων σε δύο αυτοκινητοδρόμους (Αττική Οδός, Εγνατίας Οδός).
Όπως ανέφερε ο κ. Πολίτης, ο στόχος των 5 δισ. και πλέον για το 2024 θα είναι το υψηλότερο ποσό που θα συγκεντρωθεί από ιδιωτικοποιήσεις σε ένα μόνο έτος. Η Ελλάδα προηγουμένως τοποθετούσε τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις σε 2 δισ. ευρώ για το 2023 και 3,3 δισ. για το 2024.
Σημειώνεται πως η Ελλάδα, από το 2011 και μετά έχει αντλήσει από το 2011 περίπου 10 δισ. ευρώ από τις πωλήσεις κρατικών περιουσιακών στοιχείων.
Ο κ. Πολίτης ανέφερε ότι στο ποσό των 5 δισ. αυτό περιλαμβάνονται περίπου 1,5 δισ. ευρώ από τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενός αυτοκινητόδρομου με διόδια συνολικού μήκους 658 χιλ.
Δύο άλλες μεγάλες συναλλαγές – η διάθεση του 30% του αεροδρομίου της Αθήνας μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO) και η μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Αττικής Οδού θα βοηθήσουν στην άντληση «εσόδων ρεκόρ για ένα μόνο έτος» το 2024, ανέφερε ο κ. Πολίτης.
Στόχος της χώρας είναι η εισαγωγή του αεροδρομίου της Αθήνας στο χρηματιστήριο να γίνει το α' τρίμηνο και τα έσοδα θα μπορούσαν να φτάσουν τα 750 εκατ. ευρώ, ανέφερε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι ο διαχειριστής AviAlliance, με έδρα τη Γερμανία, κάτοχος μεριδίου 40%, θα αποκτήσει επιπλέον 10% με premium στη τιμή της IPO.
Τον προηγούμενο μήνα, το ΤΑΙΠΕΔ όρισε την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προτιμώμενο επενδυτή για την 25ετή λειτουργία της Αττικής Οδού, με την εταιρεία να προσφέρει 3,27 δισ. ευρώ. Η Ελλάδα ελπίζει να κλείσει τη συμφωνία για την παραχώρηση μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο, είπε ο κ. Πολίτης.
Ανέφερε τέλος ότι μέχρι το τέλος του 2023, η Αθήνα σχεδιάζει να ξεκινήσει την πώληση μεριδίου 67% στο λιμάνι του Λαυρίου και να ζητήσει προσφορές για τις μαρίνες στο νησί της Κέρκυρας και στον Κορινθιακό Κόλπο.
Εταιρείες κρουαζιέρας έχουν εξάλλου ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για το Λαύριο. Η πώληση θα βοηθήσει να αναπτυχθούν περαιτέρω οι δραστηριότητες εξυπηρέτησης γιοτ και κρουαζιέρας, είπε ο κ. Πολίτης.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ ανέφερε ακόμα ότι η ελληνική κυβέρνηση διερευνά επίσης τρόπους για να αξιοποιήσει τις συμμετοχές της σε εισηγμένες, όπως η Helleniq Energy. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 35,5% στη Helleniq.