Σημαντική αύξηση κατέγραψαν τα ναύλα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς την Ευρώπη την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (liners) κρατούν χαμηλά τη διαθέσιμη χωρητικότητα.
Ο δείκτης Shanghai Container Freight κατέγραψε άνοδο 10,2% μέσα σε επτά ημέρες, σημειώνοντας το μεγαλύτερο εβδομαδιαίο άλμα από τον Νοέμβριο του 2020, σύμφωνα με την Clarkson Securities. Βασικός παράγοντας που οδήγησε σε αυτή την εξέλιξη ήταν η αύξηση των ναύλων από την Ασία στην Ευρώπη κατά 32%, καθώς οι χρεώσεις σε αυτές τις γραμμές έχουν υποχωρήσει κατά από 600 δολάρια ανά teu.
Το επόμενο διάστημα οι τιμές ενδέχεται να αυξηθούν και άλλο καθώς μεγάλες εταιρείες liner έχουν ήδη ανακοινώσει τα σχέδια τους για αυξήσεις από τη 1η Νοεμβρίου με στόχο να αυτές προσεγγίσουν τα 900 δολάρια ανά teu στις γραμμές Ασίας προς Ευρώπη.
Μεσοπρόθεσμα πάντως οι αναλυτές εκτιμούν πως τα ναύλα θα παραμείνουν χαμηλά, καθώς η προσφορά τα επόμενα χρόνια θα αναπτύσσεται με υψηλότερους ρυθμούς από το διεθνές εμπόριο μέσω θαλάσσης. Οι εταιρείες παραγγέλνουν συνεχώς νέα πλοία. Οι παραγγελίες εντός του 2023 έχουν ξεπεράσει τις 200, ενώ οι παραλαβές πλοίων ήδη έχουν καταγράψει ρεκόρ φέτος, καθώς τα προηγούμενα χρόνια και ενώ τα ταμεία των εταιρειών γέμιζαν από την σημαντική αύξηση των ναύλων που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊου, οι παραγγελίες νέων πλοίων έπεφταν βροχή.
Αναλυτές του κλάδου βλέπουν εξισορρόπηση της προσφοράς και της ζήτησης το 2028 στο καλύτερο σενάριο. Έτσι αναμένεται πως τα κόστη μεταφοράς θα μειωθούν περαιτέρω τα επόμενα χρόνια, αν και οι liners θα προχωρήσουν σε διορθωτικές κινήσεις όπως οι χαμηλότερες ταχύτητες στα πλοία που μεταφέρουν containers αλλά και η απόσυρση παλαιότερων πλοίων.