Τα «ανοιχτά μέτωπα» για την επέκταση της Λ. Κύμης – Η χρηματοδότηση και η προσφυγή στο ΣτΕ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα «ανοιχτά μέτωπα» για την επέκταση της Λ. Κύμης – Η χρηματοδότηση και η προσφυγή στο ΣτΕ
Ζήτημα εξασφάλισης χρηματοδότησης για το project των 350 εκατ. ευρώ εγείρεται στην αγορά, τι απαντάει το αρμόδιο υπουργείο. Σε αναμονή οι ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat. Πάει για Φεβρουάριο τελικά η συζήτηση στο ΣτΕ της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου. Ποιο είναι το έργο «ανάσα» της Αττικής.

Δύο «ανοιχτά», όσο και σημαντικά, «μέτωπα» φαίνεται να αντιμετωπίζει η περαιτέρω ωρίμανση της κατασκευής ενός μεγάλου οδικού έργου μέσω του οποίου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φιλοδοξούσε να δώσει κυκλοφοριακές ανάσες στο Λεκανοπέδιο. Ο λόγος για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έως την Εθνική Οδό, αρχικού κόστους σχεδόν 350 εκατ. ευρώ (υπάρχει και προαίρεση). Η διαδικασία υλοποίησης του είναι «παγωμένη» ενώ έχει δημοπρατηθεί και έχει αναδειχτεί ανάδοχος, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat.

Το έργο παρουσιάζει ήδη καθυστερήσεις καθώς, μεταξύ άλλων, έχει εμπλακεί και στα «γρανάζια της δικαιοσύνης» μετά από προσφυγή που έχει καταθέσει στο ΣτΕ ο δήμος Ηρακλείου (συζήτηση στις 22 Φεβρουαρίου 2024) που ζητάει αλλαγές στο τεχνικό κομμάτι (που περνάει από τα όριά του), ωστόσο, πέραν αυτού, ανοιχτό φαίνεται να παραμένει και το θέμα της χρηματοδότησης, ήτοι της ένταξης του project σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα (π.χ. ΕΣΠΑ 2021-2027, ΠΔΕ). Είναι από τα παράδοξα της ελληνικής πραγματικότητας ένα έργο υποδομής να προκηρύσσεται, να φτάνει να έχει ανάδοχο, αλλά να μην έχει καθοριστεί το πως θα πληρωθεί.

Τι συμβαίνει με τη χρηματοδότηση;

Μάλιστα, τελευταία κυκλοφόρησαν στην αγορά πληροφορίες που θέλουν το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προχώρησε στην απένταξη του έργου από τα χρηματοδοτικά «καλάθια», απόφαση που αν ισχύει, προκαλεί ερωτηματικά. Πάντως, από το υπουργείο αναφέρουν σχετικά ότι το έργο «Ολοκλήρωση Λ. Κύμης στο τμήμα: Αττική Οδός (Α/Κ Κύμης) έως τον Κόμβο της Καλυφτάκη στην Εθνική Οδό», εντάχθηκε στο ΠΔΕ τον Δεκέμβριο του 2021, προκειμένου να εκκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία με προϋπόθεση ότι η Προϊσταμένη Αρχή δεν θα προβεί σε κοινοποίηση προς τον (τους) ανακηρυχθένα (ες) ανάδοχο (ους) της έγκριτης απόφασης του αποτελέσματος της (ων) δημοπράτησης (εων) πριν την ένταξη του έργου σε πρόγραμμα συγχρηματοδότησης. (ΑΔΑ: ΨΠΩΧ46ΜΤΛΡ-8ΑΞ).

Δηλαδή, να προκηρυχθεί το έργο με την προϋπόθεση ότι δεν μπορεί να εκκινήσει η υλοποίησή του πριν εξασφαλιστούν οι πόροι από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, δηλαδή από ευρωπαϊκά κονδύλια. Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2023, έγινε η μετάπτωση του έργου στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) και διατηρήθηκε η ίδια δέσμευση, καθώς ακόμα σε εξέλιξη βρίσκονταν οι ενέργειες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης όπως προέβλεπε και η αρχική απόφαση ένταξης. Η διατύπωση αυτή επ’ ουδενί σημαίνει ότι έχει αποφασιστεί ή υπάρχει η παραμικρή πρόθεση κατάργησης του συγκεκριμένου έργου, η υλοποίηση του οποίου συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης. Το ίδιο έχει συμβεί και με άλλα έργα, σιδηροδρομικά και οδικά.

Ωστόσο, το χρηματοδοτικό σκέλος είναι ιδιαίτερα σημαντικό και πρέπει στο προσεχές διάστημα το ζήτημα αυτό θα διευθετηθεί, να εξασφαλιστούν πόροι και το έργο να γίνει κανονικά.

Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έως την Εθνική Οδό σχεδιάζονταν να υλοποιηθεί μέσα στα διοικητικά όρια των Δήμων Λυκόβρυσης - Πεύκης, Ηρακλείου και Κηφισιάς και αναμένονταν να αποσυμφορήσει το δίκτυο των τριών παραπάνω δήμων, και βέβαια να διευκολύνει την πρόσβαση πολλών περιοχών των βορείων προαστίων στην Εθνική Οδό. Με το έργο θα υλοποιηθεί ένα οδικό by pass σε δύσκολο τμήμα της Αττικής Οδού και θα αποσυμφορηθεί η έξοδος Μεταμόρφωσης η οποία σηκώνει όλο το βάρος των μετακινήσεων από/προς την Λεωφόρο Κηφισού. Σημειώνεται ότι το έργο δημοπρατήθηκε ως δημόσιο, άρα δεν θα έχει διόδια, έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς θα πρόκειται για έναν οδικό άξονα εξαιρετικής σημασίας ο οποίος θα εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 35.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, βόρεια της Κηφισιάς. Κατά συνέπεια, από την αγορά και το υπουργείο έχει κριθεί ως αναγκαίο για ο Λεκανοπέδιο.

Τον Φεβρουάριο το ΣτΕ

Την ίδια ώρα, ως γνωστόν, το project «ταλαιπωρείται» και από προσφυγές. Για το έργο, ως γνωστόν, έχει κατατεθεί στο ΣτΕ προσφυγή από τον Δήμο Νέου Ηρακλείου, με τον νυν δήμαρχο να υποστηρίζει πως ο δήμος είναι μεν υπέρ του έργου καθώς θα υπάρξει αποσυμφόρηση στους δρόμους της πόλης, ωστόσο ο Δήμος διεκδικεί να επεκταθεί η Λεωφόρος Κύμης με "σκεπαστό” το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο ώστε να αποφευχθεί, όπως υποστηρίζεται, η διχοτόμηση της πόλης στο τμήμα αυτό. Η προσφυγή επρόκειτο να συζητηθεί στις 14 Νοεμβρίου, πλην όμως, η υπόθεση πήρε κατά πληροφορίες αναβολή για τις 22 Φεβρουαρίου 2024, κάτι που σημαίνει πρόσθετη χρονική καθυστέρηση ολίγων μηνών πέραν αυτής που ήδη έχει σημειωθεί, καθώς το έργο έχει κατακυρωθεί από καιρό στο κοινοπρακτικό σχήμα.

Για το θέμα αυτό και τις εμπλοκές που παρουσιάζονται με στόχο την εξεύρεση κοινά αποδεκτής λύσης από το Υπουργείο Υποδομών, και ιδίως ο υφυπουργός κ. Ταχιάος, αρκετές φορές έχουν αναφερθεί σε κύκλο επαφών που απαιτείται με την δημοτική αρχή ώστε να βρεθεί μια «χρυσή τομή» και να προχωρήσει αυτό το σημαντικό οδικό έργο, που αποτελεί επί της ουσίας την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού 20 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή της, αλλά και να ικανοποιηθούν κάπως τα αιτήματα του δήμου. Ωστόσο, εκκρεμεί κι ένα ακόμα, ίσως σοβαρότερο, θέμα, αυτό της εξασφάλισης χρηματοδότησης.

Ποιο είναι το project

Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης θα ξεκινά από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει, μετά από σχεδόν 3,8 χλμ., στον κόμβο Καλυφτάκη της εθνικής οδού στην Κάτω Κηφισιά, προσφέροντας εναλλακτική δίοδο και συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της κορεσμένης Αττικής Οδού και ιδίως του κόμβου της Μεταμόρφωσης. Το έργο θα περιλαμβάνει μία σήραγγα υπόγειας εξόρυξης 1,25 χλμ. και μία σήραγγα με τη μέθοδο cut and cover 1,15 χλμ. Το τελευταίο κομμάτι του δρόμου (1 χλμ.) είναι σε ανοιχτή οδοποιία και περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στο υφιστάμενο βιομηχανικό πάρκο στην περιοχή της Λυκόβρυσης. Στο έργο περιλαμβάνονται επίσης η διευθέτηση του ρέματος Πύρνας για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, η αποκατάσταση των τοπικών οδικών δικτύων σε μήκος 2 χλμ., συνδέσεις με τοπικά δίκτυα μέσω ισόπεδων κόμβων, αποχετευτικά έργα και έργα πρασίνου περίπου 30 στρεμμάτων.

Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης θα ξεκινά από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει, μετά από σχεδόν 3,8 χλμ., στον κόμβο Καλυφτάκη της εθνικής οδού στην Κάτω Κηφισιά, προσφέροντας εναλλακτική δίοδο και συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της κορεσμένης Αττικής Οδού και ιδίως του κόμβου της Μεταμόρφωσης. Το έργο θα περιλαμβάνει μία σήραγγα υπόγειας εξόρυξης 1,25 χλμ. και μία σήραγγα με τη μέθοδο cut and cover 1,15 χλμ. Το τελευταίο κομμάτι του δρόμου (1 χλμ.) είναι σε ανοιχτή οδοποιία και περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στο υφιστάμενο βιομηχανικό πάρκο στην περιοχή της Λυκόβρυσης. Στο έργο περιλαμβάνονται επίσης η διευθέτηση του ρέματος Πύρνας για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, η αποκατάσταση των τοπικών οδικών δικτύων σε μήκος 2 χλμ., συνδέσεις με τοπικά δίκτυα μέσω ισόπεδων κόμβων, αποχετευτικά έργα και έργα πρασίνου περίπου 30 στρεμμάτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Volotea: Ανοίγει φτερά για την καλύτερη χρονιά επί ελληνικού εδάφους

Προϋπολογισμός: Πόσο αυξάνονται μισθοί, επιδόματα και συντάξεις το 2024

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider