Σαρωτικές αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά προκαλούν οι αλλεπάλληλες κρίσεις – Οι νέες τάσεις

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σαρωτικές αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά προκαλούν οι αλλεπάλληλες κρίσεις – Οι νέες τάσεις
Πώς επηρεάζουν οι απανωτές κρίσεις τις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών. Πώς διαμορφώνονται οι τάσεις ελέω ακρίβειας και πρωτοφανών φυσικών καταστροφών, όπως οι πλημμύρες της Θεσσαλίας τον περασμένο Σεπτέμβριο. Πώς περιγράφουν την κατάσταση σήμερα παράγοντες της αγοράς. 

Σε συνθήκες... μόνιμης κρίσης καλούνται να προσαρμοστούν οι καταναλωτές τα τελευταία χρόνια, καθώς η μια έκτακτη κατάσταση διαδέχεται την άλλη, μεταβάλλοντας άρδην τα δεδομένα που ίσχυαν στο παρελθόν και τα οποία φαίνεται πως έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται όχι μόνο δεν θυμίζει σε τίποτα το παρελθόν, αλλά απαιτεί από όλους – και δη τους καταναλωτές – γρήγορα αντανακλαστικά και άμεση προσαρμοστικότητα.

«Αυτό που βιώνουμε έχει και ορισμό πλέον. Είναι η... permacrisis (από τις λέξεις permanent - μόνιμος και crisis - κρίση), δηλαδή μια συνθήκη μόνιμων κρίσεων», αποκάλυψε από το βήμα του 14ου συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ ο Διευθύνων Σύμβουλος της MRB, Δημήτρης Μαύρος, επιχειρώντας να περιγράψει τη σημερινή πραγματικότητα.

Καταναλωτές σε... νευρική κρίση

«Ζούμε σε συνθήκες κρίσης διαρκώς. Ένα… 112 ηχεί μόνιμα, γεγονός που επηρεάζει φυσικά και την καταναλωτική συμπεριφορά», ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Δρ. Λευτέρης Κιοσές. Μάλιστα αποκάλυψε ότι το τελευταίο διάστημα οι καταναλωτές βρίσκονται σε… νευρική κρίση, αφού η ακρίβεια και οι φυσικές καταστροφές είναι οι δύο τελευταίες παράμετροι που έχουν φέρει τα πάνω κάτω στη ζωή τους και στην καταναλωτική τους συμπεριφορά κατ’ επέκταση.

«Παρατηρείται μεγάλη πίεση στην αγοραστική δύναμη και την ψυχολογία των καταναλωτών λόγω του πληθωρισμού», εξήγησε ο κ. Μαύρος από την πλευρά του, με τον κ. Κιοσέ να συμπληρώνει πως σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες «τα χαμηλά εισοδήματα είναι το βασικό πρόβλημα στην Ελλάδα σε ποσοστό 68%, ενώ σε ποσοστό 32% οι τιμές των προϊόντων».

Στο μέτωπο των φυσικών καταστροφών είναι ενδεικτικό ότι ένας στους δύο Θεσσαλούς και δη ποσοστό 52% βίωσε μια καταστροφή τη χρονιά που πέρασε.

«Τι θα επηρεάσουν οι καταστροφές στη Θεσσαλία;» ήταν η ερώτηση που τέθηκε σε πρόσφατη έρευνα, αναφορικά με τις επιπτώσεις των καταστροφικών πλημμυρών του περασμένου Σεπτεμβρίου, με τους καταναλωτές να μιλούν για αναταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και για σημαντική άνοδο στα κόστη παραγωγού και στις τιμές των προϊόντων στη συνέχεια.

«Η κλιματική αλλαγή ήρθε πολύ νωρίτερα από ότι περιμέναμε. Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2017 έχουμε κάθε χρόνο σχεδόν δύο μεγάλες καταστροφές», υποστήριξε με τη σειρά της η Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Ελλάς, Βασιλική Αδαμίδου. «Η κλιματική κρίση επηρεάζει τα πάντα, ακόμη και τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα όπως διαβίωση και στέγαση κλπ», παρατήρησε.

«Ο κόσμος θέλει βεβαιότητα, αυτό που δεν αντέχει είναι η αβεβαιότητα», σημείωσε ο Γενικός Διευθυντής της αλυσίδας Δ. Μασούτης, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης.

Η... νέα τάξη πραγμάτων στην κατανάλωση

Όπως είναι φυσικό, η νέα πραγματικότητα απαιτεί και νέα προσέγγιση, ενώ οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά είναι ραγδαίες. Ιδίως δε αν αντιληφθεί κανείς ότι προηγήθηκε και μια πανδημία που προκάλεσε μια υγειονομική κρίση άνευ προηγουμένου, που άλλαξε το πώς σκέφτονται και κατ’ επέκταση το πώς δρουν εκατομμύρια άνθρωποι σε αυτόν τον πλανήτη.

«Πλέον γίνεται αντιληπτό ότι οι αυξάνονται οι προσεκτικοί καταναλωτές. Όλοι κινούνται πιο συντηρητικά πλέον», εξήγησε ο Managing Director της NielsenIQ για Ελλάδα και Βουλγαρία, Βάιος Δημοράγκας.

Επικαλούμενος μάλιστα πρόσφατες έρευνες, αποκάλυψε πως εννέα στους δέκα καταναλωτές αλλάζουν στρατηγική και τρόπο αγορών, είτε περιορίζοντας τα έξοδά τους στα απολύτως απαραίτητα, είτε καθυστερώντας την υλοποίηση κάποιων αγορών.

Η κατανάλωση των προϊόντων βασίζεται σε τέσσερις νέες παραδοχές, ανέφερε από την πλευρά της η Sales Director της Circana, Δήμητρα Κατσίπη, συμμετέχοντας και η ίδια στις εργασίες του συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ.

Όπως εξήγησε, οι καταναλωτές αναζητούν πλέον μια νέα διάσταση στην κατανάλωσή τους, έχουν θέσει ψηλά στην ατζέντα τα θέματα της βιωσιμότητας, δίνουν μεγάλη βαρύτητα σε ζητήματα ευεξίας και υγιεινής, ενώ τέλος θέλουν το προϊόν που αγοράζουν να προέρχεται από brand που εμπιστεύονται.

«Ο καταναλωτής του σήμερα παίρνει πληροφορίες από το Διαδίκτυο. Τι θέλει λοιπόν; Να βρίσκει διαθέσιμο το προϊόν που επιθυμεί να αγοράσει, να μπορεί να υποστηρίξει την αγορά του από πλευράς τιμής, καθώς και να μπορεί να το λάβει. Διαθεσιμότητα, τιμή, δίκτυο είναι τρεις σημαντικές έννοιες για τον σύγχρονο καταναλωτή», σημείωσε χαρακτηριστικά η κυρία Κατσίπη.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: Τι δείχνουν τα αποκαλυπτήρια των πράσινων τιμολογίων – Η εικόνα για τις χρεώσεις Ιανουαρίου

Εφορία: Σε ποιους στέλνει «ραβασάκι» με πρόστιμα και φόρους για παλαιές φορο-υποθέσεις

Χωρίς ταξί η Αττική Τρίτη και Τετάρτη - Τετραήμερη πανελλαδική απεργία από σήμερα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider