«Όχημα» ανάπτυξης αλλά και στοίχημα για τις προοπτικές της επόμενης ημέρας αποτελεί η εξωστρέφεια για την εγχώρια γαλακτοκομία, έναν κλάδο με σημαντικές δυνατότητες αλλά και αντιμέτωπο με μεγάλες προκλήσεις, καθώς τα νέα δεδομένα επιτάσσουν την άμεση προσαρμογή του στην αυξανόμενη ζήτηση με λιγότερους πόρους.
Μέσα σε αυτό το εύθραυστο περιβάλλον, ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου επικεντρώνονται στην τόνωση της εξαγωγικής τους δραστηριότητας, διεκδικώντας ακόμη μεγαλύτερα μερίδια σε ξένες αγορές – κλειδιά. Μια τέτοια αγορά - κλειδί θεωρείται και η αμερικανική.
«Οι προοπτικές για τις εξαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων στις ΗΠΑ είναι εξαιρετικές», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΕΒΓΑΛ, Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος – Χατζάκος, συμμετέχοντας στις εργασίες του 12ου Συνεδρίου Αγροτεχνολογίας που διοργανώθηκε πρόσφατα με τη σφραγίδα του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου. Όπως εξήγησε, μόνο το 2023 οι εξαγωγές της φέτας στην αμερικανική αγορά κατέγραψαν αύξηση κατά 34% σε αξία και κατά 12% σε όγκο, αγγίζοντας τα 53 εκατ. ευρώ.
«Η πραγματική αγορά για τη φέτα στις ΗΠΑ ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ κι εμείς εξάγουμε 53 εκατ. ευρώ. Μπορείτε να αντιληφθείτε τόσο την προοπτική της αμερικανικής αγοράς όσο και την προοπτική για τη φέτα», σημείωσε ο κ. Χατζάκος.
Αναφερόμενος δε στη μεγαλύτερη πρόκληση που γεννά η εξαγωγική δραστηριότητα στις ΗΠΑ τόνισε πως αυτή είναι η διαρκής απαίτηση για προϊόντα εξαιρετικής ποιότητας, καθώς και η απορρόφηση μεγάλων ποσοτήτων σε σύντομο χρονικό διάστημα.
«Εμείς ως εταιρεία μπορεί να αναζητούμε νέες προϊοντικές προτάσεις, ωστόσο η ζήτηση από το εξωτερικό αφορά στο ελληνικό γιαούρτι και τη φέτα», πρόσθεσε ο κ. Χατζάκος, υπενθυμίζοντας ότι η ΜΕΒΓΑΛ εξάγει το 70% της φέτας και το 60% των γιαουρτιών που παράγει, με ένα σημαντικό ποσοστό να αντιστοιχεί σε επώνυμα προϊόντα.
Η γαλακτοβιομηχανία έχει αναπτύξει εξαγωγική δραστηριότητα από το 1985, εξάγει τα προϊόντα της σε 35 χώρες του κόσμου, ενώ πλέον οι εξαγωγές της αντιστοιχούν στο 40% του κύκλου εργασιών της.
«Γινόμαστε πρεσβευτές της μεσογειακής διατροφής στο εξωτερικό», έσπευσε να επισημάνει ο κ. Χατζάκος, υπενθυμίζοντας ότι η ΜΕΒΓΑΛ δραστηριοποιείται για περισσότερα από 70 χρόνια στη Μακεδονία, διατηρώντας σταθερές συνεργασίες με κτηνοτρόφους δεύτερης και τρίτης γενιάς.
Κληθείς δε να σχολιάσει την εικόνα που παρουσιάζει ο κλάδος της γαλακτοκομίας σήμερα, εκτίμησε πως εάν η πορεία των πληθωριστικών πιέσεων και οι γεωπολιτικές εντάσεις που καλά κρατούν, δεν επηρεάσουν την προσφορά, τότε έρχεται μείωση των τιμών αγελαδινού και αιγοπρόβειου γάλακτος, καθώς υποχωρούν τόσο το κόστος των ζωοτροφών, όσο και οι τιμές της ενέργειας. «Πέρυσι οι τιμές του αγελαδινού και του αιγοπρόβειου γάλακτος ξεπέρασαν τα ιστορικά υψηλά των πολλών τελευταίων ετών, λόγω της αύξησης του κόστους των ζωοτροφών και της ενέργειας», σημείωσε, αναγνωρίζοντας πως το κλίμα τείνει να αντιστραφεί.
«Η μεσογειακή διατροφή πρέπει να διαφημίζεται στις ΗΠΑ», τόνισε από την πλευρά του ο CEO της Stani Dairy, Ιγνάτιος Βασιλέλλης, εξηγώντας πως η παρουσία προϊόντων μεσογειακής διατροφής στις ΗΠΑ αποτελεί κλειδί επιτυχίας για ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο.
«Χαίρομαι να βλέπω ελληνικές φέτες στα αμερικανικά σούπερ μάρκετ», ανέφερε, επισημαίνοντας πως τα αμερικανικά ράφια είναι το πραγματικό στοίχημα, όχι τα έθνικ καταστήματα στις ΗΠΑ, πολλά από τα οποία φιλοξενούν ελληνικά προϊόντα. «Υπάρχει χώρος για όλους μας», έσπευσε να τονίσει.
Αναγκαία η συνεχής επιμόρφωση στις νέες τεχνολογίες
Για την ανάγκη εκπαίδευσης και συνεχούς επιμόρφωσης των κτηνοτρόφων στις νέες τεχνολογίες έκανε λόγο με τη σειρά του ο κτηνοτρόφος – ζωοτέχνης, Μιχάλης Κυριακίδης, που από τον Οκτώβριο του 2023 έχει δημιουργήσει μία πλήρως εξοπλισμένη οικοτεχνία με στόχο την παρασκευή φέτας με την επωνυμία «Τυροκομικά Προϊόντα Μιχαήλ».
Σύμφωνα με τον κ. Κυριακίδη, ο κλάδος της γαλακτοκομίας χρειάζεται τόσο τις εξειδικευμένες γνώσεις των νέων τεχνολογιών, όσο και τα απαραίτητα τεχνολογικά μέσα, χωρίς ωστόσο, όπως τόνισε, «να παρεμβαίνουμε στη φυσική νομοτέλεια των πραγμάτων. Απαιτείται μια λεπτή γραμμή εξισορρόπησης. Από τη μια πλευρά η τεχνολογία βοηθά και διευκολύνει, από την άλλη όμως η φύση είναι εκείνη που μας ζει. Για αυτό, φυσικά, καλούμαστε να φροντίζουμε το περιβάλλον».
Ερωτηθείς δε για τις προοπτικές του συνεταιρίζεσθαι στον κλάδο, ο κ. Κυριακίδης ήταν ξεκάθαρος. «Στη Βόρεια Ελλάδα και κυρίως στην Ξάνθη όπου δραστηριοποιούμαι, με λυπεί πολύ που δεν υπάρχει καθόλου συνεταιριστική διάθεση. Θεωρώ πως η διάθεση αυτή δεν υπάρχει καθώς δεν συνάδουν οι απόψεις των μεγαλύτερων με εκείνες των νέων».
«Ένας συνεταιρισμός για να είναι αποτελεσματικός τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τους καταναλωτές θα πρέπει να περιλαμβάνει κάποιες αρχές, όπως η δημοκρατική δομή, οι κοινοί στόχοι, η κατάλληλη διαχείριση, η διαφάνεια και φυσικά η εκπαίδευση και συνεχής ενημέρωση», κατέληξε ο κ. Κυριακίδης.