Τη σύνδεση των μεταρρυθμίσεων με τη διανομή των κονδυλίων, όχι μόνο του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και των υπόλοιπων χρηματοδοτικών μέσων της ΕΕ που αφορούν άμεσα στην Ελλάδα όπως είναι η πολιτική συνοχής (ΕΣΠΑ) και η Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ), πρότεινε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν (που αρχίζει και αυτή την προεκλογική της εκστρατεία διεκδικώντας 2η θητεία), σε συνέντευξή της στους FT.
Η πρόταση τέθηκε στο πλαίσιο της συζήτησης που έχει ξεκινήσει (και θα ενταθεί μετά τις Ευρωεκλογές), για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας έναντι των μεγάλων ανταγωνιστών (δηλαδή των ΗΠΑ και της Κίνας). Αναλυτές της ΕΕ αναφέρουν, όμως, και μια άλλη ερμηνεία: ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί η ΕΕ με το ίδιο ποσό να παράσχει επιπλέον χρηματοδοτική στήριξη στην αμυντική πολιτική (που είναι το νέο μεγάλο ζητούμενο) αλλά και την ενίσχυση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας εν γένει. Δηλαδή θα μπορεί ενδεχομένως να γίνει μία ανακατανομή της «διανομής» του ποσού που δίδεται τώρα στα πιο «φτωχά» κράτη με καθαρούς χρηματοδότες τον «Βορρά» της ΕΕ.
Κρίσιμο για την Ελλάδα
Να σημειωθεί ότι τα λεφτά είναι πολλά: Αυτή την 7ετία η Ελλάδα μπορεί να λάβει 36 δισ. ευρώ μόνο από το Ταμείο Ανάκαμψης (εκ των οποίων 18,22 δισ. ευρώ επιδοτήσεις). Πλεόν του ποσού αυτού μπορεί να λάβει και 20,9 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και 13,4 δισ. ευρώ από τα κονδύλια της ΚΑΠ.
Η συζήτηση για ένα ταμείο ανάκαμψης Νο2 έχει ήδη ξεκινήσει (και με σχετική ελληνική πρόταση του αρμόδιου υπουργού Εθνικής Οικονομίας Κωστή Χατζηδάκη). Τελεί στο πλαίσιο της ευρύτερης (δύσκολης) συζήτησης για το μελλοντικό προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης: ο προϋπολογισμός είναι 7ετής και τώρα η συζήτηση αφορά την περίοδο μετά το 2027.
Εδώ και καιρό, η Γερμανία και πολλά κράτη θέτουν βέτο ακόμα και σε ενίσχυση του προϋπολογισμού αυτού ακόμη και σε όρους τιμαριθμοποίησης, δηλαδή προσμέτρησης της απώλειας που προκάλεσε η έκρηξη τιμών. Ο εν λόγω προϋπολογισμός δεν καλύπτει το Ταμείο Ανάκαμψης ούτε τη νέα συζήτηση που έχει μόλις αρχίσει να γίνεται για την κοινή αμυντική πολιτική ή την ενοποίηση των κεφαλαιαγορών.
- Δείτε επίσης: Δεν φταίει η ΕΕ όταν δεν συμφωνούν οι πρωτεύουσες
Να διατηρηθεί η πολιτική συνοχής
Ο ΓΓ Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δ. Σκάλκος ανέφερε πρόσφατα για το θέμα πως οι επερχόμενες ευρωπαϊκές εκλογές θα προδιαγράψουν σε μεγάλο βαθμό την πορεία των κοινωνιών και οικονομιών των κρατών-μελών της Ε.Ε. σε ένα χρονικό ορίζοντα που ξεπερνά τη θητεία των επόμενων ευρωπαϊκών οργάνων. Η Πολιτική Συνοχής της ΕΕ φτάνει σε αξία στο ένα τρίτο του συνολικού κοινοτικού προϋπολογισμού (περίπου 380 δισ. ευρώ). Ο κ. Σκάλκος εξηγεί πως η εν λόγω πολιτική «λειτούργησε τις προηγούμενες δεκαετίες ως η συγκολλητική ταινία των περιοχών της Ε.Ε. και των κατοίκων τους» και εξηγεί πως «είναι κρίσιμο να διατηρηθεί το πνεύμα της συνοχής».
Το χρονικό ορόσημο για τις νέες αποφάσεις ανά την ΕΕ αργεί αφού μέσα στο 2025 θα προταθεί από την Επιτροπή το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) και η νέα Πολιτική Συνοχής. Και έως τότε θα έχουν φανεί, με επόμενο σταθμό την πρόταση Ντράγκι, και οι «δυναμικές» για το ύψος αλλά και για τη διανομή των κονδυλίων της επόμενης περιόδου.
Γιατί μία «πολιτική συνοχής» αφορά πιο πολύ σε κράτη με πιο υψηλή ανεργία και χαμηλό ΑΕΠ ανά κάτοικο, ενώ μία έμφαση στην ανταγωνιστικότητα και στη βιομηχανική πολιτική «στρέφεται» και προς τον Βορρά της ΕΕ, εξηγούν αρμόδιες πηγές. Με μεγάλο άγνωστο «Χ» αν η συζήτηση θα περιοριστεί στην... αναδιανομή» ή αν θα επικρατήσουν όσοι ζητούν νέο κοινό δανεισμό για επιπλέον χρηματοδοτήσεις.