Τρεις πιθανές κυβερνητικές επιλογές φαίνεται να προκύπτουν στη γαλλική πολιτική σκηνή, με φόντο το κατακερματισμένο κοινοβούλιο που προέκυψε από τον δεύτερο εκλογικό γύρο, σύμφωνα με τη Goldman Sachs.
Οι οικονομολόγοι του οίκου αναμένουν είτε μια κυβέρνηση μειοψηφίας του αριστερού μπλοκ (Νέο Λαϊκό Μέτωπο), είτε μια κυβέρνηση συνασπισμού μεταξύ της κεντροαριστεράς και των συμμάχων του κεντρώου μπλοκ Ensemble του προέδρου Μακρόν, είτε μια κυβέρνηση συνασπισμού μειοψηφίας μεταξύ του Ensemble και της κεντροδεξιάς.
Ωστόσο, υπάρχει πιθανότητα, εάν δεν υπάρξουν σκληροί συμβιβασμοί και κοινοί προγραμματικοί στόχοι ώστε να υπάρξει κάποιου είδους συμπόρευση, να διορίσει ο Μακρόν μια τεχνοκρατική κυβέρνηση μέχρι να μπορέσει να προκηρύξει νέες βουλευτικές εκλογές τον Ιούλιο του 2025.
Ο οίκος αναμένει από την επερχόμενη κυβέρνηση να εστιάσει στην έκδοση εκτελεστικών αποφάσεων, πριν παρουσιάσει το νομοσχέδιο για τον προϋπολογισμό του 2025 έως τα τέλη Σεπτεμβρίου. Δεν αναμένει την εφαρμογή περαιτέρω μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής για φέτος και, ως εκ τούτου, προβλέπει μια ήπια διολίσθηση κατά 0,1 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την γαλλική γραμμή για έλλειμμα 5,1% του ΑΕΠ για το 2024.
O κίνδυνος κατρακύλας σε Λεπέν...
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι επερχόμενη Εθνοσυνέλευση θα φέρει ένα παρόμοιο σχέδιο προϋπολογισμού για το 2025, ανεξαρτήτως της κυβερνητικής σύνθεσης. Παράλληλα, αναθεωρούν την εκτίμησή τους για το δημοσιονομικό έλλειμα για το 2025 στο 4,7% του ΑΕΠ από 4,4% προηγουμένως, με κίνδυνο περαιτέρω εκτροχιασμού αν το κόμμα της Λεπέν προσφέρει στήριξη στο αριστερό μπλόκ για μια ακόμη μεγαλύτερη δημοσιονομική χαλάρωση.
Οι επιπτώσεις των εκλογών στη βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη είναι πιθανό να είναι οριακά αρνητικές. Η πρόσφατη αυστηροποίηση των χρηματοπιστωτικών συνθηκών και η ενίσχυση της πολιτικής αβεβαιότητας είναι πιθανό να αντισταθμίσουν τη δημοσιονομική ώθηση από τον βραδύτερο ρυθμό μείωσης του ελλείμματος και, ως εκ τούτου, ο οίκος μειώνεις τις εκτιμήσεις του για την ανάπτυξη για το τέταρτο και το πρώτο τρίμηνο κατά 0,1 ποσοστιαίες μονάδες έκαστος.
Οι επιπτώσεις για τη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη είναι επίσης αρκετά πιθανό να είναι αρνητικές σε σχέση με το status quo - καθώς δεν φαίνεται να προκύπτουν κυβερνητικοί σχηματισμοί υπό την επερχόμενη Εθνοσυνέλευση που θα έχουν τη γραμμή και τη θέληση να εφαρμόσουν περαιτέρω διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις - αλλά και δύσκολο να ποσοτικοποιηθούν σε αυτό το στάδιο.
Ωστόσο, υπάρχουν σημαντική αβεβαιότητα γύρω από τη δημοσιονομική πολιτική από το 2026 και έπειτα. Πρώτον, είναι πιθανό οι νέες βουλευτικές εκλογές μετά τον Ιούλιο του 2025 να επιφέρουν μια διαφορετική πολιτική ισορροπία στην Εθνοσυνέλευση. Επιπλέον, η προοπτική των επακόλουθων προεδρικών εκλογών του 2027 είναι πιθανό να αποδυναμώσει το κίνητρο οποιασδήποτε κυβέρνησης να επιτύχει μια μεγάλη δημοσιονομική προσαρμογή.
Ταυτόχρονα, ένας πολύ αργός ρυθμός προσαρμογής θα ήταν ασυνεπής με τους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες και πιθανότατα θα πυροδοτούσε ανησυχίες στην επενδυτική κοινότητα. Ευρύτερα, η Goldman Sachs αναθεωρεί και τη βασική της εκτίμηση για την πορεία του δημόσιου χρέους της Γαλλίας ώστε να αντικατοπτρίζει μια πιο μέτρια προσαρμογή από ό,τι πριν από τις εκλογές. Πλέον, οι αναλυτές αναμένουν αύξηση του δείκτη δημόσιου χρέους στο 115% του ΑΕΠ το 2027 από 113% προηγουμένως.
... και το λάθος μήνυμα στους υπολοίπους
Από την άλλη, το αποτέλεσμα του δεύτερου εκλογικού γύρου είναι ως επί το πλείστον καθησυχαστικό για την ευρωπαϊκή οικονομική πολιτική, σύμφωνα με τη Goldman Sachs. Το πλειοψηφικό τμήμα της επερχόμενης Εθνοσυνέλευσης υποστηρίζει σε γενικές γραμμές την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, πράγμα που συνεπάγεται πως η Γαλλία θα μπορούσε να υποστηρίξει μεγάλα θεσμικά βήματα που απαιτούν κοινοβουλευτική έγκριση.
Ταυτόχρονα, η βαρύτητα του Ensemble ως του πιο φιλοευρωπαϊκού κόμματος στην Εθνοσυνέλευση έχει μειωθεί και η περαιτέρω δημοσιονομική διολίσθηση μπορεί να οδηγήσει ορισμένους Ευρωπαίους ομολόγους να επιβραδύνουν τον ρυθμό δημοσιονομικής προσαρμογής τους, όπως τονίζει η Goldman Sachs.