Συγκοινωνίες Αττικής: Πώς η τεχνολογία και ο νέος «στρατηγικός χάρτης» θα αλλάξουν μεταφορές/κινητικότητα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Συγκοινωνίες Αττικής: Πώς η τεχνολογία και ο νέος «στρατηγικός χάρτης» θα αλλάξουν μεταφορές/κινητικότητα
Πότε έρχεται το νέο στρατηγικό σχέδιο για τις συγκοινωνίες στην Αττική. Τι φέρνει η τεχνολογία στα ΜΜΜ. «Account based ticketing», υπηρεσίες «Mobility-as-a-Service», wi-fi στα λεωφορεία, «πρότυπα πεζοδρόμια», φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, σκέπαστρα σε σταθμούς, ποδηλατοδρόμους στο μέτωπο της αστικής κινητικότητα. Πώς θα αναβαθμιστούν Μετρό / Ηλεκτρικός.

Αν πριν μερικά χρόνια κάναμε λόγο για «account based ticketing», υπηρεσίες «Mobility-as-a-Service», για Wi-Fi στα λεωφορεία και συγκοινωνιακούς χάρτες που προβλέπουν μέχρι και «πρότυπα πεζοδρόμια», φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, σκέπαστρα σε σταθμούς για αποφυγή ήλιου ή βροχής και ποδηλατοδρόμους στο μέτωπο της αστικής κινητικότητας και των Συγκοινωνιών, μάλλον θα το θεωρούσαν οι περισσότεροι ως «ανέκδοτο» δεδομένης της… προόδου της χώρας σε αυτόν τον τομέα.

Ωστόσο, έστω και με καθυστερήσεις, φαίνεται ότι στο αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά και στους φορείς των συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) έχουν βάλει στόχο να φέρουν κάποια από τα σύγχρονα τεχνολογικά στην υπηρεσία πολιτών και χρηστών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην Αττική (λεωφορεία, Μετρό, Ηλεκτρικός). Αυτό αποτυπώθηκε στο πρόσφατο 7ο συνέδριο υποδομών και μεταφορών (ITC) από τους ανθρώπους του χώρου και βέβαια… μένει να επιβεβαιωθεί.

Εν αρχή… είναι ο νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης

Σύμφωνα με τον κ. Σπηλιόπουλο (Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ), όραμα του Οργανισμού αποτελεί τα ΜΜΜ να γίνουν η πρώτη επιλογή για την μετακίνηση των πολιτών της Αθήνας. Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού, «γίνονται όλες οι απαραίτητες ζυμώσεις, προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο του Οργανισμού για την επόμενη ημέρα των αστικών συγκοινωνιών».

Μάλιστα, τον Οκτώβριο, σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα παρουσιαστούν στους δήμους οι προτάσεις του Οργανισμού για το «Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής», που θα είναι έτοιμο το 2026. Ωστόσο, έως την Άνοιξη του 2025 θα είναι έτοιμος ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της Αττικής.

Έχει ενδιαφέρον ότι στη μελέτη μπαίνουν ποδηλατόδρομοι, σημεία στάθμευσης, πιάτσες ταξί και φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, αναδρομολόγηση λεωφορείων και τρόλεϊ, λαμβάνοντας υπόψιν τις κορεσμένες γειτονιές, τις νέες αστικές πυκνώσεις, τις ανάγκες εργαζομένων και μελλοντικά έργα (π.χ. η νέα Γραμμή 4 του μετρό) κ.α. ενώ στο στόχαστρο μπαίνουν και τα εμπόδια στην κίνηση σε πεζοδρόμια. Όπως φαίνεται, στο επίκεντρο της νέας κινητικότητας βρίσκεται και η προσβασιμότητα.

Η τεχνολογία στα ΜΜΕ

Πέραν αυτού, τέλη του έτους, όλοι οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, θα μπορούν να πληρώνουν με κάρτα ή το κινητό τους ή το ψηφιακό τους «πορτοφόλι», σε ακυρωτικό μηχάνημα/πύλη εισόδου – εξόδου, σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ. Το σχετικό πρόγραμμα τρέχει πιλοτικά εδώ και λίγους μήνες στις λεωφορειακές γραμμές του αεροδρομίου και θα επεκταθεί από τα Χριστούγεννα και έπειτα σε όλα τα μέσα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως το απλό «χάρτινο» εισιτήριο δεν θα είναι διαθέσιμο προς χρήση.

«Το σύστημα στην επόμενη φάση του έχει τη δυνατότητα του account based ticketing, όπου κάθε επιβάτης μπορεί να δημιουργήσει έναν λογαριασμό και μέσω αυτού να κάνει αγορές καρτών και εισιτηρίων, ενώ θα προστεθούν και υπηρεσίες Mobility-as-a-Service», είπε ο επικεφαλής του ΟΑΣΑ.

Αξίζει να προσθέσουμε, βάσει όσων ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, ότι, στις αρχές του 2025, θα προκηρυχθεί, από την Κοινωνία της Πληροφορίας, ο διαγωνισμός για wi-fi εντός των οχημάτων, με ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου τα τέλη του 2026.

Μια και ο λόγος για τα λεωφορεία, να προσθέσουμε η εταιρεία ΟΣΥ θα μετρά σύντομα 140 ελεγκτές από τους 35 που είχε αρχικά, εκμεταλλευόμενη τα προγράμματα απασχόλησης της ΔΥΠΑ. «Το γεγονός της αύξησης των ελέγχων έχει ήδη δώσει απτά αποτελέσματα, μειώνοντας την εισιτηριοδιαφυγή», σημείωσε και επισήμανε ότι η κατάσταση είναι πολύ «καλύτερη από όσα μπορεί να λέγονται».

Υπογράμμισε επίσης ότι έχει ξεκινήσει, σε πιλοτική φάση, ο έλεγχος εισιτηρίων από την μπροστινή θύρα σε κάποιες γραμμές. Να σημειωθεί ότι η εισιτηριοδιαφυγή στα μέσα σταθερής τροχιάς εκτιμάται στο 2-3%, αλλά στα λεωφορεία ανέρχεται ακόμη και στο 15%.

Χρήζουν αναβάθμισης Μετρό – Ηλεκτρικούς, επιστρέφουν οι επιβάτες

Όλα αυτά έχουν το ενδιαφέρον τους σε μια περίοδο στην οποία το επιβατικό κοινό έχει επιστρέψει στα μέσα σταθερής τροχιάς, με την αύξηση του αριθμού των χρηστών στο πρώτο οκτάμηνο του 2024 να προσεγγίζει το 10%, όπως είπε ο Αθανάσιος Κοτταράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ.

Ωστόσο, είναι αναγκαία η αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης και πυρανίχνευσης, η αναβάθμιση του τροχαίου υλικού και η προμήθεια νέων συρμών, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών, καθώς είναι πολλά τα προβλήματα σε ανελκυστήρες, κυλιόμενες κλίμακες και κλιματισμό (αναζητείται χρηματοδότηση). «Στη γραμμή 3 και ειδικά στο κομμάτι που συνδέει το Αεροδρόμιο με το κέντρο της πόλης είναι αναγκαία η προμήθεια νέων διρευματικών συρμών, όπως και η εγκατάσταση κλιματισμού σε 24 συρμούς της σειράς 1, που δεν είχαν, όταν τους προμηθευτήκαμε πριν από 25 χρόνια. Βρήκαμε την τεχνική λύση και την έχουμε καταθέσει στο υπουργείο», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ. Να αναφέρουμε ότι το 2025 αναμένεται να κυκλοφορήσουν τμηματικά και οι ανακαινισμένοι συρμοί στη γραμμή 1 του μετρό (υπενθυμίζεται ότι συνολικά πρόκειται για 14 συρμούς του Ηλεκτρικού).

«Ένα σημαντικό πράσινο έργο που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα είναι σε φάση υλοποίησης μετά την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της ΣΤΑ.ΣΥ και της αναδόχου εταιρείας «Siemens Mobility Α.Ε.», καθώς προχωρά η εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από το φρενάρισμα των συρμών σε δύο υποσταθμούς της γραμμής 1 Νέο Ηράκλειο και Φάληρο», όπως είπε ο κ. Κοτταράς, προσθέτοντας ότι το 2025 θα ξεκινήσει ο σχεδιασμός επέκτασης της παρέμβασης και στις γραμμές 2 και 3.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Στόχος τα 1.500 νέα «πράσινα» λεωφορεία το 2027 για τις Αστικές Συγκοινωνίες – Νοέμβριο ο νέος ΚΟΚ στη Βουλή

Υποδομές – ΤΕΕ: Μέσω Metlen, ΟΤΕ, Globiled «έξυπνοι» δρόμοι Περιφερειών και πρότυπες διαβάσεις σχολείων

Έρχονται αλλαγές στις Πρότυπες Προτάσεις – Τα οδικά έργα «ανάσα» Αττικής και ο τομέας ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεων 

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider