Καύσιμα: Η φθηνή βενζίνη προκαλεί μποτιλιάρισμα

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Καύσιμα: Η φθηνή βενζίνη προκαλεί μποτιλιάρισμα
Η φθηνότερη βενζίνη ενθάρρυνε τους Έλληνες οδηγούς να ξεχυθούν στους δρόμους, ένα φαινόμενο που κορυφώνεται αυτές τις ημέρες λόγω των εορτών.

Η φθηνότερη βενζίνη ενθάρρυνε τους Έλληνες οδηγούς να ξεχυθούν στους δρόμους, ένα φαινόμενο που κορυφώνεται αυτές τις ημέρες λόγω των εορτών. Φέτος, καταγράφτηκαν πρωτόγνωρες εικόνες σε μεγάλους δρόμους όπως είναι η Κηφισίας ή η Αττική Οδός με τα ΙΧ να δημιουργούν ουρές χιλιομέτρων ακόμη και εκτός των ωρών αιχμής. Και ενώ η τιμή των καυσίμων δεν αποτελεί το μοναδικό παράγοντα αύξησης της κίνησης στους δρόμους (η αύξηση των πωλήσεων οχημάτων συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην ασφυκτική κατάσταση που δημιουργείται καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους), το γεγονός ότι η αντλία δεν δείχνει να «ταράζεται» από τα διάφορα σοκ της αγοράς και τους γεωπολιτικούς κινδύνους έχει διαμορφώσει ένα σχετικά σταθερό περιβάλλον τιμών τους τελευταίους μήνες.

Η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των κρατών με την ακριβότερη βενζίνη, κυρίως λόγω των φόρων και δασμών που αντιπροσωπεύουν το 55% της τελικής τιμής, αλλά οι τιμές είναι χαμηλότερες συγκριτικά με ό,τι ίσχυε πριν από έξι μήνες ή πριν από έναν ακριβώς χρόνο. Σύμφωνα με το globalpetrolprices.com, η χώρα μας κατατάσσεται στην 13η θέση μεταξύ 169 κρατών με τους Έλληνες πολίτες (παρά το γεγονός ότι μισθολογικά κατατάσσονται στην 3η θέση από το τέλος μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών κρατών) να πληρώνουν πολύ ακριβότερα για να γεμίσουν σε σχέση με άλλους Ευρωπαίους όπως οι Ιταλοί, οι Γάλλοι, οι Πορτογάλοι, οι Αυστριακοί, οι Σουηδοί ή οι Βέλγοι. Ωστόσο, το γεγονός ότι οι τιμές κινούνται σταθερά κοντά στα 1,75 ευρώ το λίτρο για τη βενζίνη και κοντά στα 1,5 για το πετρέλαιο κίνησης αποτελεί κίνητρο για να κινήσουν το αυτοκίνητο οι Έλληνες οδηγοί. Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,786 ευρώ το λίτρο έναντι 1,819 ευρώ πριν από έξι μήνες ενώ του πετρελαίου κίνησης στα 1,568 έναντι 1,651 πριν από ένα εξάμηνο.

Μάλιστα οι τιμές χονδρικής αναμένεται να καταγράψουν πτώση το Σάββατο, κάτι που θα ήταν αναμενόμενο να αποτυπωθεί κατόπιν και στα πρατήρια που θα προχωρήσουν σε παραγγελίες με βάση αυτή την τιμή.

Το κόστος αγοράς καυσίμων στην ελληνική αγορά επηρεάζεται και από τη διεθνή τιμή του Brent, η οποία κατέγραψε πτώση την Παρασκευή αλλά και από την ισοτιμία ευρώ-δολαρίου η οποία ενισχύθηκε καθιστώντας πιο ακριβό το καύσιμο για τις χώρες που εισάγουν όπως είναι η Ελλάδα.

«Χαμηλές πτήσεις» για το Brent – Οι εκτιμήσεις των διεθνών οίκων

Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν την Παρασκευή λόγω του ισχυρού δολαρίου και των ανησυχιών για την αύξηση της ζήτησης το 2025, ειδικά στον κορυφαίο εισαγωγέα αργού, την Κίνα.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού Brent υποχώρησαν στα 72,54 δολάρια το βαρέλι καθώς οι εκτιμήσεις για την πορεία της παγκόσμιας ζήτησης (κυρίως στην Κίνα αλλά και στην Ευρώπη) και το ισχυρότερο δολάριο επιβάρυναν τις προοπτικές της ζήτησης. Ταυτόχρονα, ενώ το δολάριο ΗΠΑ υποχώρησε από το υψηλό δύο ετών την Παρασκευή, οδεύει για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα κερδών, με τα στοιχεία να δείχνουν επιβράδυνση του πληθωρισμού δύο ημέρες μετά τη μείωση των επιτοκίων από την Fed.

Ένα ισχυρότερο δολάριο καθιστά το πετρέλαιο πιο ακριβό για τους κατόχους άλλων νομισμάτων, ενώ ένας βραδύτερος ρυθμός μείωσης των επιτοκίων θα μπορούσε να περιορίσει την οικονομική ανάπτυξη και να περιορίσει τη ζήτηση πετρελαίου.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Fed την Παρασκευή σηματοδότησε την ετοιμότητά τους να κάνουν ένα διάλειμμα από περαιτέρω μειώσεις στο κόστος δανεισμού το επόμενο έτος, καθώς κάνουν απολογισμό της προόδου για τη μείωση του πληθωρισμού. Τα υψηλότερα επιτόκια αυξάνουν το κόστος δανεισμού, γεγονός που μπορεί να επιβραδύνει την οικoνομική ανάπτυξη και κατ’ επέκταση να πλήξει τη ζήτηση.

Ο ΟΠΕΚ+ μείωσε πρόσφατα την πρόβλεψή του για την ανάπτυξη για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου το 2024 για πέμπτο συνεχόμενο μήνα. Η JPMorgan βλέπει την αγορά πετρελαίου να κινείται πλεόνασμα 1,2 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα το 2025, καθώς η προσφορά εκτός ΟΠΕΚ+ θα αυξηθεί κατά 1,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2025 και η παραγωγή του ΟΠΕΚ θα παραμείνει στα τρέχοντα επίπεδα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καύσιμα: Μικρή πτώση στις τιμές βλέπει η αγορά – Πιέσεις και στο πετρέλαιο

Καύσιμα: Σταθερές οι τιμές στην ελληνική αγορά – Η ασθενής παγκόσμια ζήτηση βάζει «ταβάνι» στις τιμές

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider