Επιπλέον χρόνος, έως και περίπου το Πάσχα στην παρούσα φάση, θα χρειαστεί για την οριστικοποίηση της Σύμβασης Σύμπραξης στο πλαίσιο της ανάθεσης του έργου με τίτλο «Ανέγερση Κτηριακών Εγκαταστάσεων για τη στέγαση των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας των Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και Διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου», μέσω ΣΔΙΤ εκτιμώμενης αξίας 140 εκατ. ευρώ.
Ενώ είχε ήδη δοθεί μια πρώτη 5μηνη παράταση για την ολοκλήρωση των διαδικασιών έως τις 19-12-2024, μετά από αίτημα που είχε υποβάλει η κοινοπραξία Intrakat (τότε, πλέον AKTOR) – Redex (όμιλος Κοπελούζου), το εν λόγω σχήμα, που έχει κερδίσει τον σχετικό διαγωνισμό, επανήλθε, ζητώντας επιπλέον χρόνο, κατά 4 μήνες, έως τις 16-04-2025, για την οριστικοποίησης της Σύμβασης Σύμπραξης του έργου. Με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να αποδέχεται το εν λόγω αίτημα της AKTOR.
Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι τέτοιου είδους έργα, όπως π.χ. οι ΣΔΙΤ, κατά κανόνα χρειάζονται χρόνο ωρίμανσης για την οριστικοποίηση των εγγραφών, της σύμβασης σύμπραξης κ.α., εξετάζονται όλες οι λεπτομέρειες από τις τράπεζες κ.λπ., οπότε, είναι σύνηθες φαινόμενο να «τραβούν» οι διαδικασίες δίχως ουσιαστική ευθύνη των αναδόχων.
Γιατί ζητήθηκε πρόσθετος χρόνος
Όπως αναφέρεται, «με το από 17-12-2024 αίτημά της, η Προσωρινή Ανάδοχος, Ένωση εταιρειών «Intrakat– Redex AE», αιτήθηκε τη χορήγηση νέας παράτασης της προθεσμίας Οριστικοποίησης Σύμβασης Σύμπραξης του εν θέματι έργου κατά 4 μήνες, ήτοι έως την 16-04-2025, επικαλούμενη ότι η διαδικασία οριστικοποίησης της Σύμβασης Σύμπραξης και των λοιπών συμβατικών εγγράφων, απαιτεί επίπονες και χρονοβόρες ενέργειες αφενός λόγω της εμπλοκής πολυάριθμων μερών κατά τη διεξαγωγή των σχετικών συζητήσεων (Σύμβουλοι, Βασικοί Υπεργολάβοι, Μελετητές, κ.α.) και αφετέρου λόγω των εκτεταμένων διαδικασιών που απαιτούνται για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα».
Η απόφαση του Χρ. Σταϊκούρα αναφέρει ότι «κρίνεται εύλογη, η χορήγηση παράτασης της περιόδου Οριστικοποίησης της Σύμβασης Σύμπραξης καθώς - σύμφωνα και με την από 17-12-2024 αίτηση του Προσωρινού Αναδόχου - απαιτείται σημαντικός χρόνος, λόγω του όγκου, της πολυπλοκότητας και του βαθμού σπουδαιότητας τόσο των Κύριων και Δευτερευουσών Συμβάσεων Χρηματοδότησης όσο και των Συμβάσεων του Έργου σε συνάρτηση με τις χρονοβόρες συζητήσεις και διαπραγματεύσεις με τα εμπλεκόμενα μέρη, προκειμένου να επιτευχθεί η οριστικοποίηση του συνόλου των συμβατικών εγγράφων του εν θέματι έργου, με στόχο να εξασφαλιστεί η μέγιστη αποδοτικότητα στη διεξαγωγή της διαδικασίας οριστικοποίησης αλλά και το πληρέστερο και ακριβέστερο αποτέλεσμα προς όφελος του έργου».
Όπως έχει προκύψει, η εταιρεία Redex φέρονταν να έχει υποβάλει, προς το υπουργείο, αίτημα αποχώρησής της και υποκατάστασής της από το σχήμα, με τον επικεφαλής της AKTOR (πρώην Intrakat), Αλέξανδρο Εξάρχου, να αναφέρει στο περιθώριο της περσινής Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του ομίλου ότι η εισηγμένη είναι πρόθυμη να αναλάβει το σύνολο του έργου, εφόσον χρειαστεί, αφήνοντας να εννοηθεί, τότε, ότι μέσα στο 2025 θα υπογραφεί και η σχετική σύμβαση (όπως και για δύο ακόμα ΣΔΙΤ, τις φοιτητικές εστίες σε Κρήτη και Θεσσαλία).
Υπενθυμίζεται ότι αρχικά στον διαγωνισμό συμμετείχαν και οι Άβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος – Dimand κ.α., ωστόσο, δεν έδωσαν το παρών στην τελική φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών.
Ποια (θα) είναι η νέα «στέγη» της Γενικής Γραμματείας Υποδομών
Το νέο κτήριο θα στεγάσει όλες τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, στο πλαίσιο της μετεγκατάστασης των υπηρεσιών της στο κτήριο της Οδού Πειραιώς 166, όταν σήμερα στεγάζονται σε 13 διάσπαρτα, μισθωμένα κτήρια, συμβάλλοντας σημαντικά και στη μείωση των λειτουργικών εξόδων και στην απαλλαγή εξόδων για μισθώσεις κτιρίων, εξασφαλίζοντας οικονομικό όφελος για το Δημόσιο από τα μισθώματα της τάξεως των 3 εκατ. ευρώ ετησίως, ή αλλιώς των 90 εκατ. ευρώ στα 30 έτη. Η διάρκεια του έργου ορίστηκε σε 360 μήνες (30 χρόνια), εκ των οποίων οι πρώτοι 36 αφορούν την κατασκευαστική περίοδο και οι υπόλοιποι την περίοδο λειτουργίας και συντήρησης.
Το αντικείμενο της Σύμβασης Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, ασφάλιση και συντήρηση ενός λειτουργικού, σύγχρονου κτιριακού συγκροτήματος που θα στεγάσει τις υπηρεσίες της Γ.Γ.Υ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ. και το οποίο θα σχεδιαστεί με βάση τις «αρχές» του βιοκλιματικού σχεδιασμού, στις οποίες συνυπάρχουν το περιβάλλον και η ενέργεια, και θα πρέπει να επιτύχει πιστοποίηση LEED (Silver ή ανώτερο), και 1 πεζογέφυρας επί της οδού Πειραιώς που εξασφαλίζει την πρόσβαση στο κτήριο.
Επιπλέον, περιλαμβάνει την ανάπλαση τού περιβάλλοντος χώρου, τμήμα του οποίου βρίσκεται σε όμορο οικόπεδο ιδιοκτησίας της Ο.Σ.Ε. Α.Ε., που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, το οποίο θα αποτελεί ουσιαστικά την πρόσβαση μεταξύ του υπό ανέγερση κτιριακού συγκροτήματος και του σταθμού «Ρουφ» του Προαστιακού Σιδηροδρόμου.