Τρικυμία φέρνει η κλιμάκωση του προσφυγικού στην αγορά της κρουαζιέρας στα νησιά του Βορείου Αιγαίου, καθώς ήδη οι λιγότερες προσεγγίσεις των πλοίων στα νησιά αυτά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια είναι γεγονός.
Χίος, Λήμνος, Μυτιλήνη και Πάτμος μετρούν ήδη τις πρώτες απώλειες αφίξεων, ενώ και οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία είναι σε χαμηλότερα επίπεδα από πέρσι.
Με βάση τις αναθεωρημένες προβλέψεις της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και των φορέων της ναυτιλίας, από 42 αφίξεις πέρσι κρουαζιερόπλοιων στην Χίο θα προσεγγίσουν φέτος μόλις 12, στη Λήμνο από 41 το 2015 φέτος ο αριθμός μειώθηκε στο μισό, δηλαδή 20, ενώ στη Μυτιλήνη από 53 πέρσι φέτος το καλοκαίρι μόλις 12 θα είναι οι αφίξεις. Στην Πάτμο από 192 κρουαζιερόπλοια που έδεσαν πέρσι φέτος θα δέσουν μόλις 73.
Συνολικά πάντως οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων με τα μέχρι τώρα στοιχεία θα είναι κατά 265 λιγότερες, με τα Επτάνησα να κερδίζουν έδαφος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Τα νησιά του Βόρειου Ανατολικού Αιγαίου φαίνεται να είναι οι μεγάλοι χαμένοι καθώς εκτός από λιγότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων αντιμετωπίζουν και θέμα με τις κρατήσεις των ξενοδοχείων.
Είναι ενδεικτικό σύμφωνα με παράγοντες του τουρισμού ότι στη Μυτιλήνη η πτώση των κρατήσεων για τη φετινή σεζόν από κάποιες αγορές του εξωτερικού φθάνει έως και 90%. Αντίστοιχα στην Χίο η μείωση φτάνει στο 60% ενώ στην Κω η μέση πτώση των κρατήσεων ανέρχεται σε ποσοστό 35%.
Οι εικόνες νησιών γεμάτων πρόσφυγες λειτουργούν αποτρεπτικά για τους πελάτες της κρουαζιέρας αλλά και τους άλλους τουρίστες. Τόσο νησιά όπως η Κως, η Ρόδος και η Λέσβος όσο και ο Πειραιάς κινδυνεύουν να βρεθούν ανάμεσα στους μεγάλους χαμένους. Μάλιστα την υστέρηση σε νέες κρατήσεις έχουν παραδεχθεί και οι αρμόδιοι του υπουργείου Τουρισμού υπογραμμίζοντας όμως ότι δεν υπάρχουν ακυρώσεις προγραμματισμένων πακέτων διακοπών.
Ωστόσο τον προβληματισμό τους έχουν εκφράσει και οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας για τυχόν επιπτώσεις στη νησιωτική χώρα.
Όπως έχουν επισημάνει το προσφυγικό επιδρά αρνητικά στην τουριστική ανάπτυξη των νησιών κυρίως στη Μυτιλήνη όπου δέχεται και το μεγαλύτερο αριθμό προσφύγων από τα Τουρκικά παράλια, υπογραμμίζοντας ότι τα οικονομικά οφέλη είναι πρόσκαιρα και οι κοινωνικές και οικονομικές ζημιές σοβαρές, μέρος των οποίων θα επωμισθεί και η ακτοπλοΐα.