Τη σταδιακή επαναφορά των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης φέρνει η επικείμενη ισχύς του προγράμματος «Γέφυρα 2» για την κρατική επιδότηση επιχειρηματικών δανείων μικρών/μεσαίων επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του insider.gr, το «ξεπάγωμα» της διαδικασίας των πλειστηριασμών συνδέεται άρρηκτα από τους Θεσμούς με το «πράσινο φως» για την ψήφιση του «Γέφυρα 2». Στο πλαίσιο αυτό και με ορίζοντα την 1η Απριλίου, οπότε έχει οριοθετηθεί η έναρξη της 2ης Γέφυρας, οι αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να φέρουν το σχετικό νομοσχέδιο προς ψήφιση στη Βουλή, καθώς και να ξεμπλοκάρουν τις διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης, αφού πλέον θα έχει προβλεφθεί κάθε δυνατή προστασία για όσους την έχουν ανάγκη.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η 1η Απριλίου θα απελευθερώσει τους «μη ευαίσθητους» πλειστηριασμούς, δηλαδή αυτούς που δεν αφορούν σε οφειλέτες που έχουν πληγεί από την πανδημική κρίση ή ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες και οι οποίοι θα συνεχίσουν να εξαιρούνται από πλειστηριασμούς. Στην ουσία, η άρση απαγορευτικού θα αφορά πλειστηριασμούς για μεγάλα ακίνητα και μεγάλα χρέη που χρονολογούνται προ κορωνοϊού, οφειλετών που οι τράπεζες έχουν κατατάξει στην κατηγορία των στρατηγικών κακοπληρωτών.
Το «προκαταρκτικό» και στοχευμένο άνοιγμα των πλειστηριασμών την 1η Απριλίου θα ακολουθηθεί από δύο φάσεις
Η πρώτη θα ξεκινήσει την 1η Μαΐου με την επανεκκίνηση διαδικαστικών πράξεων για τη διενέργεια πλειστηριασμών. Πρόκειται για πράξεις όπως η σύνταξη και κοινοποίηση αναγγελιών σε πλειστηριασμούς καθώς και πράξεις κατάθεσης, η σύνταξη πινάκων κατάταξης σε πλειστηριασμούς για τους οποίους έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες αναγγελίας, η εντολή από τους συμβολαιογράφους προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για την είσπραξη απαιτήσεων από εκπλειστηριάσματα, η σύνταξη και μεταγραφή κατακυρωτικών πράξεων, η επιβολή κατασχέσεων και η επίδοση επιταγών προς εκτέλεση, οι οποίες έχουν «παγώσει» εδώ και 5 μήνες, χωρίς ουσιαστικά να εμπίπτουν στην ασπίδα προστασίας – Covid για την κατοικία. Οι πράξεις αυτές δεν διαχωρίστηκαν από την αναστολή της διενέργειας πλειστηριασμών, αν και στο μέτρο που είναι προπαρασκευαστικές των πλειστηριασμών δεν οδηγούν σε πλειστηριασμούς παρά μετά από 7 – 8 μήνες το νωρίτερο, ενώ εάν έπονται των πλειστηριασμών ωφελούν και δεν βλάπτουν τους εμπλεκόμενους (ακόμη και ο οφειλέτης έχει συμφέρον οι δανειστές να πληρώνονται από το εκπλειστηρίασμα το συντομότερο δυνατόν μετά τον πλειστηριασμό, ώστε ο ίδιος να μην συνεχίζει να επιβαρύνεται περαιτέρω με τόκους υπερημερίας).
Η δεύτερη φάση ανοίγματος των πλειστηριασμών θα επέλθει την 1η Ιουνίου και θα αφορά όλους ανεξαιρέτως τους οφειλέτες, οι οποίοι δεν θα έχουν ρυθμίσει τα δάνειά τους με τις τράπεζες ή τις εταιρείες διαχείρισης και άρα η άσκηση των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης θα είναι η μόνη οδός.
Η ολοκληρωτική επαναφορά των πλειστηριασμών την 1η Ιουνίου θα συμπέσει με την εφαρμογή, και για τα φυσικά πρόσωπα, του νέου Κώδικα για τη ρύθμιση οφειλών με παροχή 2ης ευκαιρίας. Καθώς το πλαίσιο του νόμου προβλέπει την αυτοματοποιημένη ρύθμιση των οφειλών με δυνατότητα «κουρέματος», αλλά και κρατική στήριξη στους οφειλέτες τόσο για την ομαλή εξυπηρέτηση των δανείων τους ώστε να παραμείνουν βιώσιμοι, όσο και στην περίπτωση που πτωχεύσουν, με προστασία του δικαιώματος στέγασης και επιδότηση ενοικίου, θα παύσουν αυτοδικαίως να ισχύουν τα μέτρα ειδικής φύσεως που υιοθέτησε η κυβέρνηση για την προστασία της πρώτης κατοικίας λόγω της πανδημικής κρίσης. Έτσι, από την 1η Ιουνίου οι πλειστηριασμοί θα επανέλθουν χωρίς αστερίσκους, στο πλαίσιο της αναγκαστικής εκτέλεσης και ως απόρροια της μη εκπλήρωσης των όρων συμβάσεων του ιδιωτικού δικαίου.
Σημειώνεται ότι η «Γέφυρα 2» θα θωρακίσει την προστασία από πλειστηριασμούς μέχρι τα τέλη του 2021, αφού η κρατική επιδότηση θα έχει διάρκεια 8 μηνών και θα φτάνει να καλύπτει μέχρι το 90% της μηνιαίας δόσης για εξυπηρετούμενα δάνεια, μέχρι 80% για δάνεια μη εξυπηρετούμενα που εμφανίζουν καθυστέρηση άνω των 90 ημερών και μέχρι 50% για δάνεια σε «βαθύ κόκκινο» που έχουν καταγγελθεί.
Όπως έχουν τονίσει οι Θεσμοί στην κυβέρνηση, με πλήρη ομπρέλα προστασίας για όσους ανυπαίτια θα βρίσκονται σε αδυναμία να εξυπηρετήσουν τις οφειλές τους, η επάνοδος των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης σε κανονικότητα επιβάλλεται ώστε να διαφυλαχθεί η Οικονομία από πισωγύρισμα στην κουλτούρα πληρωμών.
Σημειώνεται ότι τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης έχουν δηλώσει επανειλημμένα και με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι οι πλειστηριασμοί και γενικά η προσφυγή σε αναγκαστική εκτέλεση δεν αποτελεί ούτε πρόθεση, ούτε επιλογή τους, καθώς πρόκειται για λύση κοστοβόρα και χρονοβόρα. Το ζητούμενό τους είναι λύσεις αμοιβαία αποδεκτές και βιώσιμες για να αναβιώσουν και να πληρωθούν τελικά τα δάνεια στο βαθμό που μπορεί να ανταποκριθεί ο οφειλέτης.
Ωστόσο, η απουσία των πλειστηριασμών ως έσχατο μέσο καταφυγής σε βάρος των στρατηγικών κακοπληρωτών, έχει σοβαρές παρενέργειες, καθώς συντηρεί την ασυνέπεια των κατά σύστημα ασυνεπών, ενώ οι συνεπείς βλέπουν ότι οι καταχρηστικές συμπεριφορές γίνονται ανεκτές.
Ήδη, όπως αναφέρουν, το παρατεταμένο πάγωμα των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης έχει πλήξει σοβαρά τον ρυθμό με τον οποίο επιτυγχάνονται ρυθμίσεις και συναινετικές διευθετήσεις οφειλών.