Σήμερα σχεδιάζεται να κατατεθεί στη Βουλή από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη η τροπολογία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που διαπιστώθηκαν την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του καλαθιού του νοικοκυριού. Η τροπολογία προβλέπει συγκεκριμένες διαστάσεις στις ετικέτες σήμανσης των προϊόντων του καλαθιού, καθώς και ότι θα πρέπει να είναι έγχρωμες
Επίσης προβλέπει ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα πρέπει να διαθέτουν επαρκείς ποσότητες των προϊόντων που εντάσσουν στο καλάθι τους ώστε να μην παρατηρούνται ελλείψεις και αντικατάσταση των προϊόντων με άλλα ακριβότερα.
Ο υπουργός, που επισκέφθηκε το πρωί κατάστημα της αλυσίδας Μασούτης, δήλωσε ότι εφόσον εξαντληθεί κάποιο προϊόν θα πρέπει να αντικαθίσταται με άλλο στην ίδια τιμή. Εμφανίστηκε ικανοποιημένος για την πορεία εφαρμογής του μέτρου δηλώνοντας ότι η συνολική αξία για το "καλάθι του νοικοκυριού" ανά σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα, είναι μικρότερη.
Όσοι νομίζουν ότι το καλάθι δεν θα λειτουργήσει, κάνουν λάθος είπε ο κ. Γεωργιάδης και συνέχισε λέγοντας πως «σήμερα ήρθα στον «Μασούτη», διότι το σύνολο της αξίας του καλαθιού «Μασούτη» αυτήν την εβδομάδα είναι το μικρότερο. Δεν θέλω να πω ότι οι άλλες αλυσίδες δεν τα κατάφεραν, γιατί όλες οι αλυσίδες έκαναν πολύ μεγάλη προσπάθεια και έχουν παρουσιάσει καλά καλάθια, αλλά θέλω να εντείνουν την προσπάθεια τους. Εγώ θα είμαι κάθε Τετάρτη στην αλυσίδα που θα έχει τις φθηνότερες τιμές. Μόλις βγαίνει ο e-ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ και θα βλέπετε με τα μάτια σας ποια είναι η αλυσίδα με τις χαμηλότερες τιμές, θα πηγαίνετε με την κάμερα εκεί κατευθείαν. Αυτό θα κάνουμε».
Τόνισε ο κ. Γεωργιάδης πως «είμαστε σχεδόν στην 2η εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου. Πολλοί στην αρχή αμφισβήτησαν το μέτρο ότι θα λειτουργήσει και πιστεύαν ότι είναι ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα του Άδωνι, της Κυβέρνησης και τα λοιπά. Σας λέω τα στοιχεία στα ίδια προϊόντα, το τονίζω αυτό και θα εξηγήσω μετά γιατί. Από τα προϊόντα που είχαν μπει στο καλάθι του νοικοκυριού την περασμένη εβδομάδα, 644 έμειναν ακριβώς τα ίδια. Η ίδια συσκευασία, το ίδιο προϊόν, άρα η σύγκριση είναι πολύ εύκολη.
Από αυτά τα 644, δύο προϊόντα ανέβηκαν σε μία αλυσίδα, η οποία όμως είχε μεγάλες μειώσεις σε όλα τα άλλα. 101 προϊόντα έχουν μικρότερη τιμή αυτήν την εβδομάδα απ’ ότι είχαν την προηγούμενη εβδομάδα και 541 έχουν τις ίδιες τιμές με την περασμένη εβδομάδα. Δηλαδή στα 644, δύο μόνο προϊόντα είχαν μία μικρή αύξηση. Όλα τα άλλα προϊόντα είχαν ή μεγάλη μείωση ή παρέμειναν στην ίδια τιμή. Αυτό για όσους πιστεύουν ότι το καλάθι δεν λειτουργεί.
Υπάρχουν περίπου άλλα 150 προϊόντα που είναι διαφορετικά από εβδομάδα σε εβδομάδα και δεν θέλω να αδικήσω τις αλυσίδες και να κάνω σύγκριση, μπορεί να είναι πιο μεγάλη ποσότητα, να είναι άλλη μάρκα και τα λοιπά, η σύγκριση είναι λίγο πιο δύσκολη και εκεί όμως είχαμε πολύ καλές τιμές.
Το σημαντικό είναι ότι στο σύνολο της αξίας του καλαθιού τα περισσότερα καλάθια στις περισσότερες αλυσίδες αν τα αθροίσετε, έχουν μικρότερη τιμή αυτήν την εβδομάδα απ’ ότι είχαν την προηγούμενη».
Υπενθυμίζεται ότι έχουν αναρτηθεί στην ειδική ιστοσελίδα (e-katanalotis) του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, από τα σούπερ μάρκετ, οι νέες λίστες των προϊόντων που μπαίνουν στο καλάθι του νοικοκυριού και ισχύουν μέχρι και την ερχόμενη, Τρίτη 15 Νοεμβρίου. Η λίστα, πλέον, περιλαμβάνει δίπλα από κάθε προϊόν και ένα νέο πεδίο, στο οποίο καταγράφεται η διακύμανση της τιμής από τις 2 Νοεμβρίου έως τις 9 Νοεμβρίου.
Τέλος, όπως έχει πει ο υπουργός, σήμερα το μεσημέρι θα συναντηθεί με εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων: «Θα έχουμε μια συζήτηση, δεν θέλω να κατηγορήσω κανέναν, θέλω μια ανθρώπινη συνεννόηση, η συνεννόηση μπορεί να βοηθήσει και θα οδηγήσει τη βιομηχανία να μπει πιο γερά στα καλάθι, δεν έχω αμφιβολία» τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.
Για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας - Συμβουλές προς τον καταναλωτή
Ο ίδιος είπε πως «εγώ δεν έχω κάτι κατά της ιδιωτικής ετικέτας και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καλά προϊόντα είναι, υψηλής ποιότητας είναι. Αλλά πλην αυτής της αλυσίδας σε όλες τις άλλες αλυσίδες το ποσοστό των επωνύμων προϊόντων είναι άνω του 60%. Άρα, δεν ισχύει αυτό που λέτε.
Σήμερα το μεσημέρι έχουμε με τον Νίκο Παπαθανάση μία συνάντηση με τη βιομηχανία τροφίμων και θέλω να είμαι ειλικρινής, περίμενα κάποιες μέρες να έχω τα στοιχεία για να μπορώ να κάνω και με αυτούς μία θεσμική συνάντηση. Πιστεύω ότι τα σούπερ μάρκετ, αυτές τις πρώτες οχτώ μέρες λειτουργίας του καλαθιού, έχουν βάλει περισσότερη πλάτη από τη βιομηχανία και θέλω να κάνω μία ειλικρινή συζήτηση με τη βιομηχανία για να βάλει κι αυτή λίγο περισσότερη πλάτη στο καλάθι.
Το καλάθι θα τραβήξει όλες τις τιμές των προϊόντων προς τα κάτω και θέλω να καλέσω τους καταναλωτές να είναι, όπως από την πρώτη εβδομάδα, σύμμαχοί μας σε αυτή την προσπάθεια και θα σας πω και το γιατί.
Εάν οι καταναλωτές μαζικά ρωτάνε για το καλάθι και αγοράζουν προϊόντα από το καλάθι, πρώτον και οι επώνυμες βιομηχανίες για να μη χάσουν πελατεία θα μειώσουν τις τιμές τους για να βάλουν προϊόντα στο καλάθι, αλλά και τα προϊόντα που είναι εκτός καλαθιού θα αναγκαστούν να τα κρατήσουν σε χαμηλότερες τιμές για να μην έχουν μεγάλη απώλεια και χάσουν πωλήσεις. Έτσι δουλεύει ο ελεύθερος ανταγωνισμός και πρέπει εμείς οι καταναλωτές να φερθούμε αυτή τη φορά έξυπνα.
Άρα, ο κάθε καταναλωτής την ώρα που μπαίνει στο σούπερ μάρκετ έχει μια μεγάλη δύναμη στο χέρι του. Πρέπει να πηγαίνει να επιλέγει το καλάθι και να ρωτάει για το καλάθι, ώστε να αναγκάσουμε όλη την αλυσίδα της αγοράς να πάει τις τιμές προς τα κάτω. Ο χειμώνας αυτός είναι για όλη την Ευρώπη ένας δύσκολος χειμώνας, αλλά εμείς θα κάνουμε το παν για να γίνει για τους Έλληνες ευκολότερος και γι’ αυτό είμαστε εδώ».