Γεραπετρίτης για Τέμπη: Μόνο υπό απόλυτη ασφάλεια η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου - Τα μέτρα της κυβέρνησης

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γεραπετρίτης για Τέμπη: Μόνο υπό απόλυτη ασφάλεια η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου - Τα μέτρα της κυβέρνησης
Υποχρεωτική η παρουσία δύο σταθμαρχών παντού, ακόμα και με μείωση του μεταφορικού έργου, δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας και Υποδομών & Μεταφορών. Με εντολή Μητσοτάκη προχωρά η τεχνική αναβάθμιση για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου. Πρόθεση για επανεκκίνηση των δρομολογίων ακόμα και μέχρι το τέλος του Μαρτίου.

Τελευταία ενημέρωση: 13:11

Τις δράσεις της κυβέρνησης σχετικά με το μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων περιέγραψε την Τετάρτη ο υπουργός Επικρατείας και υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, μιλώντας στον απόηχο του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη.

«Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί» δήλωσε ο κ. Γεραπετρίτης, ζητώντας συγγνώμη «για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το δυστύχημα».

Μιλώντας για τον αριθμό των θυμάτων από την τραγωδία, ο υπουργός ανέφερε πως υπάρχουν 55 νεκροί και 2 σωροί που δεν έχουν ταυτοποιηθεί Ακόμα, υπάρχουν 7 πολίτες που νοσηλεύονται σε ΜΕΘ.

«Δεν βρίσκομαι εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης ή πολίτης για να κάνω κομματική αντιπαράθεση. δεν θα ακούσετε συμψηφισμούς ή λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης. Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί» σημείωσε ο υπουργός.

Ο ίδιος πρόσθεσε πως «θα υπάρξει πλήρη διαφάνεια, περιλαμβανομένης της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Θα προκαλέσω συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για να συζητήσουμε τις παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων ώστε να βρούμε έναν κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και θα αξιολογεί τα ζητήματα ασφάλειας για το μέλλον».

«Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», πρόσθεσε.

Ο κ. Γεραπετρίτης, εξ αρχής ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβαση αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει η ομάδα τεχνοκρατών που έχει οριστεί για το θέμα. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.

Μιλώντας για τα όσα είδε κατά τη διάρκεια ελέγχων που έκανε για το δυστύχημα, ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως «το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης του σταθμού της Λάρισας λειτουργούσε αδιαλείπτως».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε πως «το κέντρο τοπικής τηλεδιοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά», προσθέτοντας ότι «θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά». Σε αυτό το σημείο, ο υπουργός επικαλέστηκε δύο μεγάλες πυρκαγιές που το είχαν θέσει εκτός λειτουργίας. Όμως, κατέληξε, «πλήρως λειτουργούσε από τον Νοέμβριο του 2022».

Νωρίτερα, ο κ. Γεραπετρίτης είχε σημειώσει ότι σύστημα τηλεειδοποίησης δεν υφίστατο ποτέ και για αυτόν τον λόγο προχωρά η αναβάθμισή του. Ετούτη τη στιγμή έχει αναπτυχθεί το έργο στο 70% -η παράδοση είναι στο 90%- δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο, όπως συμπλήρωσε.

Κάνοντας την ιστορική αναδρομή για το σύστημα τηλεδιοίκησης, έγκαιρης προειδοποίησης κ.λπ., σημείωσε ότι η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, «υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ' αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή».

Ακολούθως, η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου για ευρωπαϊκούς πόρους διαπιστώνει σοβαρά σφάλματα, διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης και «από το 2017 ως το 2019 δεν έχουμε καμία απολύτως παράδοση. Τον Νοέμβριο του 2019 αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου, και από τότε «γίνεται μία προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης».

Ακόμα, είπε πως «υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διοίκηση». Ωστόσο, όπως συμπλήρωσε ο υπουργός, είναι προφανές πως πέρα από το ζήτημα του ανθρωπίνου λάθους, υπάρχει και ζήτημα συστημάτων, που θα μπορούσαν να έχουν αποτρέψει την τραγωδία. «Άσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν είχαμε ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης το πιθανότερο είναι ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί» τόνισε. «Υπάρχει ένα ζήτημα της ολοκλήρωσης της αναβάθμισης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που θα απέτρεπαν την τραγωδία» υπογράμμισε.

Μιλώντας για το θέμα του προσωπικού στον ελληνικό σιδηρόδρομο, ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως την τελευταία 15ετία υπήρξε μείωση των εργαζομένων, χωρίς να υπάρξει σημαντική αναπλήρωση.

Παράλληλα, μίλησε και για τις προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών από την παρούσα κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον ίδιο, προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων. Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων.

Ακόμα, είπε πως τα τελευταία χρόνια υπάρχει υποβάθμιση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα.

Μιλώντας για τις αντιδράσεις και τα αισθήματα της ελληνικής κοινωνίας, τόνισε: «Τελώ σε ένα σοκ, κατανοώ τον συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το συγκεκριμένο δυστύχημα, για τον άδικο χαρακτήρα του, για τη σκέψη ότι σε μια τέτοια εποχή που η τεχνολογία βρίσκεται στο απόγειό της στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση, δυστυχώς να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν με τη σημερινή εποχή. Ο άδικος χαμός των ανθρώπων θα μας συνοδεύει πάντα. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις, είναι πάρα πολύ εύλογες αυτές».

Στη συνέχεια, ο κ. Γεραπετρίτης διαβεβαίωσε τους Έλληνες πολίτες: «Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στη θέση αυτή με ένα καθήκον που αντιλαμβάνομαι ως ιερό. Να έλθουν απολύτως στην επιφάνεια, πλήρως, διαφανώς, με λογοδοσία τακτική, τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή, όποια και αν είναι αυτά. Κάνοντας και τη δική μας κριτική για το τι ενδεχομένως δεν πράξαμε ενόσω οφείλαμε. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους».

Η επόμενη μέρα

Ο κ. Γεραπετρίτης διαβεβαίωσε ότι θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων. Είπε πως για την επόμενη μέρα τίθενται δύο μεγάλα ζητήματα. Αυτό της σύμβασης ηλεκτρονικής αναβάθμισης.

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει δώσει εντολή για την όσο το πιο δυνατό άμεση αναβάθμιση της σύμβασης. «Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον πρόεδρο της Alston Γαλλίας με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης. Έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Υπήρχε κατανόηση από τη μητρική γαλλική εταιρεία. Δεσμεύομαι να είμαι από επάνω ώστε να μην υπάρξει καθυστέρηση στην υλοποίηση» ανέφερε ο υπουργός.

Το δεύτερο ζήτημα αφορά την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. «Είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου, γιατί θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού προς το Μέσο».

Μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας η επανεκκίνηση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Με απαραίτητη την παρουσία δύο σταθμαρχών παντού, ακόμα και εάν αυτό σημαίνει μείωση του όγκου των δρομολογίων, τόνισε ο υπουργός.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως επιθυμία της κυβέρνησης είναι να επανεκκινήσουν τα σιδηροδρομικό δρομολόγια όσο το δυνατό πιο γρήγορα, ακόμα και μέχρι το τέλος του Μαρτίου. «Τις αμέσως επόμενες μέρες θα έχουμε συζητήσεις για το θέμα» συμπλήρωσε ο υπουργός.

Η επανεκκίνηση θα γίνει υπό την πλήρη συνεννόηση όλων των αρμόδιων φορέων.

«Στο πλαίσιο των αλλαγών, πάντα στην πρώτη φάση, θα υπάρξει ένας καλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων, σύμφωνα με τον υπουργό.

«Θα φέρουμε προς ψήφιση στη Βουλή ένα αυστηρότερο πλαίσιο για τις κλοπές και τις φθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, με αποτέλεσμα να υπάρχουν επιπτώσεις στην ασφάλεια του δικτύου» πρόσθεσε ο κ. Γεραπετρίτης.

Ακόμα, υποστήριξε πως αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Όπως σημείωσε, πριν το δυστύχημα στα Τέμπη είχε εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ποσό 185 εκατ. για την αναβάθμιση των δομών.

Επίσης, ο κ. Γεραπετρίτης εξήρε τη στάση των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για την αναβάθμιση των μέτρων ασφαλείας. Υπογράμμισε, ακόμη, το σκέλος της εκπαίδευσης του προσωπικού.

Απαντώντας σε ερώτηση για το εάν θα υπάρξουν αποζημιώσεις στις οικογένειες των θυμάτων του δυστυχήματος, ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως θα υπάρξει ένα συνολικό πλαίσιο για τις οικογένειες των θυμάτων, που θα ανακοινωθεί σύντομα.

Από την πλευρά του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, δήλωσε πως η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει καμία συγκάλυψη για το δυστύχημα.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Χατζηδάκης για Τέμπη: Δεν μπορούν να μείνουν σκιές - Πρέπει να υπάρξει τιμωρία των υπευθύνων

Οικονόμου: Απόδοση ευθυνών σε όλα τα επίπεδα - Καμία συγκάλυψη για τα Τέμπη

gazzetta
gazzetta reader insider insider