Ειδικό υποπρόγραμμα για τις περιοχές με υψηλή ρύπανση θα περιλαμβάνει το νέο «Εξοικονομώ» μέσω του οποίου θα επιδοτείται υψηλότερα η εγκατάσταση αντλίας θερμότητας, εφόσον υπάρχει ταυτόχρονη απόσυρση λέβητα βιομάζας. Την ανακοίνωση έκανε- μιλώντας διαδικτυακά- ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης σε εκδήλωση που διοργανώνεται από τη Μακεδονία Ενημέρωση ΑΕ (εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής» και το ενημερωτικό portal makthes.gr). Απαντώντας σε ερώτηση για τις υπερβάσεις στην αέρια ρύπανση που διαπιστώνεται στη Θεσσαλονίκη, τόνισε ότι υπάρχει σχέδιο με σκοπό να υλοποιηθεί, με μεγάλη ταχύτητα και με κλειδί την υποκατάσταση της βιομάζας και του πετρελαίου που είναι οι 2 βασικοί ρυπαντές.
«Στη Θεσσαλονίκη ειδικά η βιομάζα δημιουργεί πολλά προβλήματα με λέβητες που καίνε βιομάζα και γι΄αυτό και πρόθεση του υπουργείου είναι η αντικατάστασή τους με αντλίες θερμότητας» σημείωσε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον Υπουργό, το άλλο εργαλείο που θα βοηθήσει στην πτώση της ρύπανσης στην πόλη, είναι η λειτουργία του μετρό καθώς θα επιτευχθεί μεγάλη παρέμβαση με την υποκατάσταση πολλών μετακινήσεων με ρυπογόνα μέσα. Για τη συνεχιζόμενη δυσοσμία στη δυτική Θεσσαλονίκη, είπε πώς από τις διαδοχικές μετρήσεις, δεν προκύπτει ρύπανση αλλά υπάρχει μια πραγματικότητα που περιγράφεται και είναι ένα θέμα που πρέπει να συζητηθεί ξανά με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Όσον αφορά το στόχο της απανθρακοποίησης, ξεκαθάρισε ότι οι ανάγκες της χώρας σε φυσικό αέριο λίγο πολύ καλύπτονται.
«Η χώρα βάζει πολύ ταχύτερα ΑΠΕ απ΄ότι ήταν προγραμματισμένο με αποτέλεσμα να έχουμε υπέρβαση στόχων από πλευράς μείωσης εκπομπών, δηλαδή είμαστε πιο φιλικοί στο κλίμα απ΄ότι οι ευρωπαϊκοί μας στόχοι». Για την ανακύκλωση δήλωσε ότι έχει αναληφθεί σειρά πρωτοβουλιών που θα παρουσιαστούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, τονίζοντας ότι υπάρχει ανάγκη για πιο κεντρικοποιημένα συστήματα ανακύκλωσης . Μιλώντας στην ημερίδα, ο υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος σημείωσε ότι δεν είναι εύκολο να μιλήσουμε στη Θεσσαλονίκη για βιώσιμη κινητικότητα αν δεν προχωρήσουν τα έργα του Fly Over και του μετρό κάνοντας και ιδιαίτερη αναφορά στις επεκτάσεις του.
«Οι επιμήκεις διαδρομές της Θεσσαλονίκης, δεν είναι εύκολο να εξυπηρετηθούν από ένα μέσο δημοσίων συγκοινωνιών, άρα αναγκαστικά, με το Fly Over θα δώσουμε χώρο στο αυτοκίνητο για τις κινήσεις, περιμετρικά της πόλης. Εκεί που δεν πρέπει να δώσουμε χώρο στο αυτοκίνητο, είναι εντός της πόλης» είπε.
Δυσοίωνο για την αέρια ρύπανση το 2024
Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κεντρικής Μακεδονίας Κώστα Γιουτίκα, ξεπερνάει για ακόμη μια χρονιά το όριο των αέριων ρύπων στη Θεσσαλονίκη καθώς ήδη, τις πρώτες 15 ημέρες του Ιανουαρίου, καταγράφονται τιμές πολύ πιο υψηλές από τις υπερβάσεις του θεσμοθετημένου ορίου για τα αιωρούμενα σωματίδια που καταγραφόταν το προηγούμενο διάστημα. «Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (σταθμός Αγ. Σοφίας) , αλλά πλέον και στο Κορδελιό και στη Σταυρούπολη. Ειδικά για την Καλαμαριά, παρόλο που οι υπερβάσεις των ορίων στα αιωρούμενα σωματίδια είναι οι λιγότερες από ό, τι σε άλλα σημεία της πόλης, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου 2024 είναι περισσότερες από αυτές που καταγράφονταν τα προηγούμενα χρόνια» δήλωσε.
Στα προβλήματα του δήμου Καλαμαριάς αναφέρθηκε η δήμαρχος Χρύσα Αράπογλου κάνοντας μνεία, μεταξύ άλλων, στην πλαζ Αρετσούς, τη μαρίνα, το νοσοκομείο «Παναγία», το Κυβερνείο και το στρατόπεδο Κόδρα ενώ ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας στον δήμο Θεσσαλονίκης Πρόδρομος Νικηφορίδης μίλησε για την προτεραιότητα του δήμου να φυτευτούν, την επόμενη πενταετία, έως και 100.000 δέντρα με προϋπολογισμό 5 εκατομμύρια ευρώ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ