«Η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος μέλος της Ένωσης που επιθεωρήθηκε από τον ICAO το 2023 και από έλεγχο έχει προκύψει ότι αύξησε το επίπεδο εφαρμογής των διεθνών προτύπων ασφαλείας. Ήδη έχει φτάσει στο 75,68%, όταν παγκοσμίως ο μέσος όρος είναι 69,3%», είπε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, απαντώντας νωρίτερα στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση της προέδρου της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωής Κωνσταντοπούλου.
«Δεν πρέπει και δεν θέλουμε να έχουμε τα Τέμπη του αέρα», είπε η Ζωή Κωνσταντοπούλου. «Πρέπει να είμαστε όλοι προσεκτικοί σε αυτό που λέμε. Συγχαρητήριες επιστολές λάβαμε τόσο από τον ICAO όσο και από την EASA και Ευρωπαϊκή Επιτροπή», ανέφερε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου αναφέρθηκε στις καταγγελίες που έχουν διατυπωθεί από την Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας και την Ένωση Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας Πολιτικής Αεροπορίας, ότι η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στη χώρα υπολείπεται σε σύγχρονα και αξιόπιστα συστήματα, σε εξοπλισμό, σε ανθρώπινο δυναμικό και λοιπές εγγυήσεις ασφαλείας.
«Υπάρχουν πολύ σοβαρές καταγγελίες από τους εργαζόμενους στο χώρο των αερομεταφορών, για πλήρη ανασφάλεια στις αερομεταφορές στη χώρα, για απαρχαιωμένα συστήματα επικοινωνίας και ασφαλείας, για απαρχαιωμένα ραντάρ, για συνθήκες γενικής διακινδύνευσης, υπό τις οποίες γίνονται οι αερομεταφορές και για πλήρη αδιαφορία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε σχέση με τις καταγγελίες των εργαζομένων», είπε η Ζωή Κωνσταντοπούλου και πρόσθεσε ότι ανήμερα της συμπλήρωσης ενός έτους από την τραγωδία των Τεμπών, οι εργαζόμενοι στην εναέρια κυκλοφορία είχαν προκηρύξει απεργία, και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρενέβη προκειμένου να κριθεί παράνομη και καταχρηστική η απεργία, μολονότι οι ελλείψεις είναι εγκληματικές και μολονότι η απεργία είναι μέσο πίεσης και μέσο δημοσιοποίησης του προβλήματος.
«Όταν σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι στα Τέμπη και τραυματίστηκαν 180 και καταστράφηκαν εκατοντάδες οικογένειες, ο κόσμος δεν είχε ιδέα για τους κινδύνους που διέτρεχε, όποιος έμπαινε στα τρένα», είπε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας και υπογράμμισε ότι «δεν πρέπει να έχουμε Τέμπη του αέρα». Η Ζωή Κωνσταντοπούλου ανέφερε ότι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας λένε ότι εδώ και δεκαετίες, πέρα από κάποιες αναβαθμίσεις, δεν έχει γίνει αντικατάσταση κανενός από τα κρίσιμα συστήματος και ότι ελεγκτές εργάζονται με γερασμένο και ξεπερασμένο τεχνολογικά εξοπλισμό, ο οποίος δεν έχει τον απαιτούμενο βαθμό διαθεσιμότητας. «Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην Ελλάδα, εγκατεστημένα περισσότερα από τέσσερα διαφορετικά συστήματα επικοινωνιών, από τα οποία το νεότερο είναι 23 ετών. Γνωρίζετε ότι για το έγκλημα των Τεμπών, μείζον ζήτημα είναι τα συστήματα επικοινωνίας που δεν υπήρχαν, δεν λειτουργούσαν, η τηλεδιοίκηση που δεν λειτουργούσε», είπε η κ. Κωνσταντοπούλου και πρόσθεσε ότι τα υφιστάμενα συστήματα ραντάρ είναι εξίσου παρωχημένα, χωρίς μάλιστα να υπάρχει δυνατότητα εύρεσης ανταλλακτικών. «Ήδη έχουν καταγραφεί δύο ολικές απώλειες απεικόνισης ραντάρ σε διάστημα μερικών ετών, δηλαδή αεροπλάνα που πήγαιναν στα τυφλά. Το ξέρουν οι επιβάτες αυτό;», είπε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας.
Η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου απάντησε ότι το υπουργείο εργάζεται μεθοδικά, σε συνεργασία με την ΥΠΑ, για τη συνεχή αναβάθμιση της ασφάλειας και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών αεροναυτιλίας, της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και συμμόρφωσης με τα διεθνή πρότυπα. Η Διεύθυνση Δ6 της ΥΠΑ, σε εφαρμογή του στρατηγικού πλάνου 2022-2026 προβαίνει στις απαιτούμενες ενέργειες, για την προμήθεια και αντικατάσταση εξοπλισμού, με σκοπό τον ενίσχυση των παρεχόμενων υπηρεσιών, είπε η κ. Αλεξοπούλου και πρόσθεσε ότι έχει ήδη εγκριθεί προϋπολογισμός 170 εκατ. ευρώ, για την εγκατάσταση συστημάτων επικοινωνιών πλοήγησης και επιτήρησης της αεροναυτιλίας. Μεταξύ αυτών είναι:
-τα συστήματα επικοινωνιών και καταγραφής φωνής, για τις ανάγκες Κέντρων Ελέγχου, περιοχής Αθηνών, Μακεδονίας και Διεθνών Περιφερειακών Αερολιμένων
-το σύστημα για την παροχή υπηρεσιών ζεύξης δεομένων αεροναυτιλίας
-το σύστημα πλοήγησης σε αεροδρόμια και θέσεις οριοθέτησης αεροδιαδρόμων
-το σύστημα πομπού-δέκτη
-το σύστημα επιτήρησης
-ο εκσυγχρονισμός του συστήματος διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας της ΥΠΑ, που περιλαμβάνει αναβάθμιση του συστήματος επεξεργασίας των σχεδίων πτήσεων και δεδομένων επιτήρησης σε νέα έκδοσης και ενσωμάτωση των δεδομένων των δέκα ραντάρ, στο υφιστάμενο και στο νέο σύστημα
-το σύστημα αεροναυτιλίας, με σκοπό την μετεγκατάσταση προσέγγισης Αθηνών, από κέντρων ελέγχων, περιοχής Αθηνών Μακεδονίας, σε νέους χώρους του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών
-το σύστημα υπηρεσίας αυτόματης εκπομπής πληροφοριών τερματικής περιοχής αεοδρομίου.
Η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε πως όλες οι παραπάνω ενέργειες παρακολουθούνται, υποστηρίζονται και εξελίσσονται και είτε έχουν είτε επίκειται η συμβασιοποίησή τους, είτε βρίσκονται σε στάδιο αξιολόγησης διαγωνισμών, είτε στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για προσυμβατικό έλεγχο, είτε στο στάδιο έγκρισης πρακτικού αποσφράγισης και αξιολόγησης, για την αποδοχή των προσφορών. Σημείωσε επίσης ότι με βάση το Ενιαίο Πρόγραμμα Δημοσίων Συμβάσεων του έτους 2024 της ΥΠΑ, έχει προϋπολογιστεί προκήρυξη στο άμεσο μέλλον, για τις εξής προμήθειες εξοπλισμού επικοινωνιών και πλοήγησης:
-σύστημα απεικόνισης πληροφοριών
-πομποδέκτες πολυδίαυλοι τελευταίας εφεδρίας, ασυρμάτων επικοινωνίας
-εκσυγχρονισμός αναμεταβιβαστικών σταθμών και κέντρων εκπομπής λήψης ΥΠΑ
-εξοπλισμός ραδιοζεύξης και πολυπλεξίας των Κέντρων Ελέγχου, περιοχής Αθηνών, Μακεδονίας, αερολιμένες και σταθμούς συστημάτων επικοινωνίας, πλοήγησης, επιτήρησης αεροναυτιλίας
-αντικατάσταση συστήματος πολυπλεξίας και μετάδοσης δεδομένων, μέσω του δικτύου οπτικών ινών, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
-αναβάθμιση τηλεπικοινωνιακών διασυνδέσεων των κέντρων ελέγχουν περιοχής Αθηνών, Μακεδονίας, με τους τηλεπικοινωνιακούς σταθμούς της ΥΠΑ
-προμήθεια πομποδεκτών οχημάτων
-υλοποίηση ανεξάρτητου δικτύου ευρείας περιοχής αεροναυτιλίας
-εξοπλισμό πλοήγησης για αντικατάσταση υφιστάμενων λόγω παλαιότητας.
Παράλληλα, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας πραγματοποιεί σειρά επιθεωρήσεων, παρακολουθεί τη διαθεσιμότητα και την απόδοση των συστημάτων, βάσει της εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας και των απαιτούμενων κριτηρίων του ICAO και EASA και υποδεικνύει τα ευρήματα στην ΥΠΑ, για την αντιμετώπισή τους, με έμφαση στην αποτελεσματικότητα του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας.
Τα στοιχεία για τον προγραμματισμό εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης, στα οποία αναφέρθηκε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, κρίθηκαν ανεπαρκή για την σημερινή κατάσταση ασφάλειας των αερομεταφορών, από την πρόεδρο της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου. «Υπάρχει πολύ μεγάλη ανησυχία. Να μην έχουμε Τέμπη του αέρα, όπως προειδοποίησε και κατέθεσε στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη, ο σημερινός πρόεδρος της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, που "έτυχε" να είναι προηγουμένως πρόεδρος του ΟΣΕ. Μίλησε από τον Δεκέμβριο για Τέμπη του αέρα. Και εσείς μου απαντάτε ότι έχετε κάνει κάποιους σχεδιασμούς που δεν είναι ακόμη συμβάσεις που θα κάνετε, θα, θα, θα….», είπε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας και πρόσθεσε: «Δεν θέλω να γίνουν Τέμπη του αέρα. Εσείς που γνωρίζετε ότι αυτή τη στιγμή έχουμε πλείστα αεροπλάνα που πηγαίνουν στα τυφλά, πύργους ελέγχου, που οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι σε όλα σχεδόν τα περιφερειακά αεροδρόμια χρήζουν αναβάθμισης, ότι έχουμε συνολικά συστήματα επικοινωνίας που δεν λειτουργούν, έρχεστε και μου λέτε, θα κάνουμε, και κάποια έχουν συμβασιοποιηθεί, και κάποια δεν έχουν συμβασιοποιηθεί; Για τον κίνδυνο που διατρέχουν οι επιβάτες σήμερα, για τον κίνδυνο που διατρέχουν οι εργαζόμενοι σήμερα, για το γεγονός ότι όλα πηγαίνουν στα τυφλά και στα κουτουρού, θα πείτε; Το μέλημά σας είναι πώς θα διανείμετε χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης, αφού η κυβέρνησή σας έχει περάσει από το "πάμε κι όπου βγει", στο "πάμε κι όσα φάμε"».
Η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών ωστόσο επέμεινε ότι η κυβέρνηση από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων της, ο εκσυγχρονισμός του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας και ο εξοπλισμός αεροναυτιλίας της ΥΠΑ, έχει τεθεί σε προτεραιότητα, ώστε το υφιστάμενο σύστημα, σε συνεργασία με την ΥΠΑ, με την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, να αναβαθμιστεί σε σύστημα τελευταίας τεχνολογίας, που θα ικανοποιεί πλήρως τις επιχειρησιακές ανάγκες.
Σημείωσε επίσης, ότι μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο, υποβλήθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης πρόταση ένταξης και χρηματοδότησης και εφόσον εγκριθεί, ποσό 87 εκατ. ευρώ θα δαπανηθεί για τη δημιουργία υποδομής απομακρυσμένων ψηφιακών πύργων. Από τα χρήματα αυτά, τα 17 εκατ. θα είναι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ταυτόχρονα προχωρά ο διορισμός 35 ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και βρίσκεται σε εξέλιξη και νέος διαγωνισμός για πρόσληψη προσωπικού επιτελικών, επιχειρησιακών δυνατοτήτων και διενεργούνται και μετατάξεις.
«Πρόσφατα, τον Δεκέμβρη του 2023, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας επιθεωρήθηκε από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας τον ICAO. Αντικείμενο του ελέγχου ήταν η αξιολόγηση της ΑΠΑ σε αποτελεσματική εποπτεία, με στόχο την πρόληψη και έγκαιρη αντιμετώπιση κενών ασφαλείας. Η ΑΠΑ τοποθετήθηκε πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, για χώρες που υποβάλλονται, για πρώτη φορά σε επιθεώρηση, πλήρους κλίμακας», είπε η Χριστίνα Αλεξοπούλου και πρόσθεσε ότι η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος μέλος της Ένωσης που επιθεωρήθηκε από τον ICAO το 2023. «Η Ελλάδα λοιπόν αύξησε το επίπεδο εφαρμογής των διεθνών προτύπων ασφαλείας, από το 69,1 % που ήταν στο 74,9%, και ήδη έχει φτάσει στο 75,68%, όταν παγκοσμίως ο μέσος όρος είναι 69,3%», είπε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε: «Πρέπει να είμαστε όλοι προσεκτικοί σε αυτό που λέμε. Συγχαρητήριες επιστολές λάβαμε τόσο από τον ICAO όσο και από την EASA και Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ