Ξεκινά το Κτηματολόγιο στον δήμο Αθηναίων – Ποια προβλήματα θα λύσει το νέο καθεστώς

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ξεκινά το Κτηματολόγιο στον δήμο Αθηναίων – Ποια προβλήματα θα λύσει το νέο καθεστώς
Με λιγότερα προβλήματα αναμένεται ότι θα γίνεται η εξυπηρέτηση των πολιτών για τις πράξεις που αφορούν στα ακίνητά τους με το άνοιγμα των οριστικών κτηματολογικών γραφείων.

Με λιγότερα προβλήματα αναμένεται ότι θα γίνεται η εξυπηρέτηση των πολιτών για τις πράξεις που αφορούν στα ακίνητά τους με το άνοιγμα των οριστικών κτηματολογικών γραφείων. Χθες, Δευτέρα, ανακοινώθηκε η έναρξη του Κτηματολογίου στο δήμο Αθηναίων σηματοδοτώντας το τέλος μιας 15ετίας καθυστερήσεων στην κτηματογράφηση της πρωτεύουσας και την έναρξη μιας νέας περιόδου όπου με παρεμβάσεις ψηφιοποίησης και στελέχωσης προσδοκάται να μειωθεί ο χρόνος καταχώρισης ο οποίος κατά μέσο όρο αυτή τη στιγμή φθάνει τους έξι μήνες. Στόχος είναι οι πράξεις να γίνονται εντός ενός μηνός ή και λιγότερο, με λιγότερη γραφειοκρατία και άγχος για τους πολίτες.

Με τη σύσταση του οριστικού κτηματολογικού γραφείου Αθήνας μπαίνουν σε εφαρμογή ψηφιακές υπηρεσίες και πληρωμές οι οποίες θα καλύπτουν την πλειονότητα των πιστοποιητικών. Με τον τρόπο αυτό θα αποσυμφορηθούν τα ταμεία ενώ ταυτόχρονα θα δοθεί η δυνατότητα ηλεκτρονικής καταχώρησης συμβολαίων σε συμβολαιογράφους και δικηγόρους μειώνοντας τις χρονοβόρες διαδικασίες.

Η λειτουργία και ο εκσυγχρονισμός του Κτηματολογίου θα υποστηριχθούν από το μόνιμο προσωπικό το οποίο αυξάνεται (με νέες προσλήψεις πρόσφατα). Σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, μέσω ΑΣΕΠ, εντός του 2023, το δυναμικό του θα ανέλθει σε 888 και το 2024 θα ανέλθει σε 1.144 άτομα.

Η μετάβαση στο νέο σύστημα των οριστικών κτηματολογικών γραφείων προϋποθέτει την κατάργηση των υποθηκοφυλακείων (τα μισά περίπου ιδιοκτησιακά δικαιώματα της χώρας έχουν ήδη αποσυρθεί από τα υποθηκοφυλακεία). Άλλωστε, όπως έχει γίνει γνωστό, ήδη έχει υπογραφεί η σύμβαση για την ψηφιοποίηση των αρχείων των υποθηκοφυλακείων και εντός του έτους αναμένεται να ξεκινήσει η σάρωση εκατομμυρίων σελίδων που περιλαμβάνουν τα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου της Αθήνας και άλλων υποθηκοφυλακείων της Αττικής.

Σε ποιες περιοχές λειτουργούν οριστικά κτηματολογικά γραφεία και υποκαταστήματα

Εκτός από την Αττική, σε λειτουργία βρίσκονται τα κτηματολογικά γραφεία Δυτικής Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Πελοποννήσου, Στερεάς, Δυτικής Ελλάδας, Βορείου Αιγαίου, Ηπείρου και Πειραιώς & Νήσων. Υποκαταστήματα λειτουργούν στο Περιστέρι, το Χαλάνδρι, την Ηλιούπολη, τη Νέα Ιωνία και την Καλλιθέα ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα, υποκαταστήματα λειτουργούν σε: Γιαννιτσά, Αμαλιάδα, Καρπενήσι, Μεσολόγγι, Χαλκίδα, Τύρναβο, Μαραθώνα, Ηγουμενίτσα, Σαντορίνη (Θήρα), Μήλο, Λήμνο, Ζάκυνθο, Τήνο, Χανιά, Αγ. Νικόλαο, Κάλυμνο, Λέρο, Σάμο, Βέροια, Καρδίτσα, Πολύγυρο, Πρέβεζα, Λευκάδα, Καλαμαριά, Εορδαία, Κόρινθο, Ναύπλιο, Χίο, Πάτμο, Σπάρτη, Έδεσσα, Σέρρες, Αίγιο, Καλαμάτα, Τρίκαλα, Πύργο, Άμφισσα, Λειβαδιά, Γρεβενά, Άρτα και Κυπαρισσία.

Σε πιλοτική λειτουργία η πλατφόρμα για τον ηλεκτρονικό φάκελο ακινήτου

Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες ημέρες δημοσιεύθηκε και η Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά στην Πιλοτική Λειτουργία πλατφόρμας «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου» για την διενέργεια εμπραγμάτων δικαιοπραξιών επί ακινήτων του Ελληνικού Κτηματολγίου. Η πλατφόρμα είναι προσβάσιμη από τους συμβολαιογράφους και τους αγοραστές/πωλητές μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ).

Η απόφαση καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου», με σκοπό την υποστήριξη των συμβολαιογράφων και των συμβαλλομένων μερών στη σύναψη συμβάσεων για τη σύσταση, μετάθεση, αλλοίωση ή κατάργηση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο, μέσω της απλούστευσης και της ψηφιοποίησης της διαδικασίας συλλογής των δικαιολογητικών που απαιτούνται για τη σύνταξη των σχετικών συμβολαιογραφικών εγγράφων.

Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη σύνταξη της συμβολαιογραφικής πράξης κατά περίπτωση είναι ο τίτλος κτήσης, το πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, το αποδεικτικό ενημερότητας, το αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, η βεβαίωση Δήμου περί μη οφειλής ΤΑΠ, το πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/ Διηρημένης Ιδιοκτησίας, τυχόν δήλωση υπαγωγής στον ν. 4178/2013 ή στον ν. 4495/2017 και βεβαίωση εξόφλησης του προστίμου, τα σχέδια (κατόψεις), το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης, το τοπογραφικό διάγραμμα και στοιχεία/σχέδια οικοδομικής άδειας και το απόσπασμα Κτηματολογικού Διαγράμματος.

Η ψηφιοποίηση των διαδικασιών μαζί με την πρόσφατη τροπολογία του υπουργείου Δικαιοσύνης αναφορικά με τη χορήγηση της βεβαίωσης περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας η οποία θα εκδίδεται εντός 5 ημερών με βάση τα στοιχεία που τηρεί ηλεκτρονικά ο δήμος και ισχύει μέχρι το τέλος του έτους έκδοσής της αναμένεται να μειώσουν σημαντικά, σε σχέση με το παρελθόν, τους χρόνους αναμονής και την ταλαιπωρία πολιτών, συμβολαιογράφων και δικηγόρων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Παραιτήθηκε ο γενικός διευθυντής στο Ελληνικό Κτηματολόγιο, Στ. Κοτσώλης

Ποιες διατάξεις για το Κτηματολόγιο περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης

Βουλή: Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του Ελληνικού Κτηματολογίου

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider