
Σε σύγκριση με τη δεκαετία της οικονομικής κρίσης, ειδήσεις οικονομικού που έρχονται από τις Βρυξέλλες δεν προκαλούν πλέον αίσθηση. Κατανοητό, μέχρι ενός σημείου όμως.
Την προηγούμενη εβδομάδα πραγματοποιήθηκαν οι συναντήσεις -και μάλιστα σε υψηλότερο του συνηθισμένου επίπεδο- των ευρωπαϊκών θεσμών με την κυβέρνηση και τους παραγωγικούς θεσμικούς φορείς αναφορικά με την πορεία της ελληνικής οικονομίας και κυρίως την πορεία αξιοποίησης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Πρακτικά το μήνυμα προς την Ελλάδα ήταν σαφές: Αναθεωρήστε το πλάνο σας (RRP), δε θέλουμε να προκύψει καμιά… κακοτοπιά στις εκταμιεύσεις γιατί πλέον η Ελλάδα δεν αποτελεί «θέμα» στις Βρυξέλλες.
Αυτό επί της ουσίας είναι έως και ανακουφιστικό. Αρκεί να έχουμε υπ’ όψιν και να αντιμετωπίσουμε τη μεγάλη εικόνα.
Πρώτον: Αυτή τη στιγμή οι συνθήκες που διαμορφώνονται γύρω από την προοπτική και το (βραχυπρόθεσμο) μέλλον της οικονομίας των κρατών-μελών κάθε άλλο παρά ιδανικές είναι. Η ΕΕ αποτελεί παραδοσιακά μία ήπια δύναμη που βασίζεται στη διακίνηση αγαθών και υπηρεσιών και με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνει την ευημερία των πολιτών της.
Δυστυχώς, σήμερα η συγκεκριμένη προσέγγιση δεν αρκεί. Και η μεταβατική περίοδος δε θα είναι καθόλου εύκολη ούτε για τους ισχυρούς ούτε για χώρες όπως η Ελλάδα, στην οποία οι βασικές συνέπειες είναι δευτερογενείς.
Δεύτερον: Η αξιοποίηση του συνόλου των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης είναι επιβεβλημένη όχι μόνο γιατί καλύπτει ένα μέρος του επενδυτικού μας κενού αλλά γιατί η αξιοποίηση των πόρων ενισχύει και μεσοπρόθεσμα την ανθεκτικότητα της οικονομίας μας.
Η αναθεώρηση του εθνικού πλάνου (RRP) τον Απρίλιο
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Έργα (υποδομές) που δεν θα έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους ή project που βασίζονται στη ζήτηση θα πρέπει να περάσουν στο ΕΣΠΑ και να αντικατασταθούν άμεσα μέσω της ενίσχυσης ήδη εγκεκριμένων έργων του πλάνου.
Η είδηση είναι ότι πράγματι στις 11 Απριλίου η Ελλάδα θα καταθέσει την τελευταία και σημαντικότερη αναθεώρηση του πλάνου της. Έργα περίπου 500 εκατ. ευρώ αναμένεται να αντικατασταθούν και να περάσουν στο STEP. Τι σημαίνει να αντικατασταθούν; Υπάρχει ήδη ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα να αναφέρουμε και μάλιστα από το Υπουργείο με τις μεγαλύτερες παθογένειες διαχρονικά, το Μεταφορών.
Η συμπαθής τάξη των ιδιοκτητών ταξί μπορεί να ζητά να παραμένουν στους δρόμους οχήματα δεκαετιών ωστόσο αποδεικνύεται διστακτική στην απορρόφηση κονδυλίων που αφορούν σε κίνητρα αντικατάστασης με νέα ηλεκτρικά. Αντίστοιχα ούτε η ζήτηση για την ανάπτυξη δικτύου φορτιστών φαίνεται να εξασφαλίζει την αξιοποίηση των αντίστοιχων κονδυλίων. Αυτό οδήγησε το Υπουργείο σε ανακατεύθυνση του διαθέσιμου ποσού και στην αγορά επιπλέον 125 νέων λεωφορείων.
Ένα δεύτερο ζητούμενο σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του δανειακού κομματιού του Ταμείου είναι η απορρόφηση των κονδυλίων που αφορούν στην ψηφιακή μετάβαση. Σημαντικό και αυτό -κυρίως για την ίδια την αγορά- αλλά σίγουρα όχι τόσο όσο η αναγκαιότητα της πλήρους αξιοποίησης των επιδοτήσεων (grants).
Η λογική του Ταμείου Ανάκαμψης ήρθε σίγουρα για να μείνει στην ΕΕ. Το ίδιο το Ταμείο ωστόσο όχι. Έχει ημερομηνία λήξης. Τον Αύγουστο του 2026 πρέπει να έχει κατατεθεί το τελευταίο αίτημα εκταμίευσης. Και ειδικά για χώρες με τα χαρακτηριστικά της Ελλάδας, η αξιοποίηση και του τελευταίου ευρώ μετρά σημαντικά.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης ΑΘΗΝΑ-ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.