Η «μάχη» της Κρήτης
Τελικά, όπως φάνηκε χτες, η «μάχη» της Κρήτης για την κατάκτηση του «επάθλου» της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, είχε νικητή τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ανεξάρτητα αν οι προσφορές των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Mytiineos (με συμμετοχή και της Intrakat αν επικρατούσαν) και ΑΒΑΞ – Egis – Meridiam ήταν (σχετικά) κοντά ή πιο μακριά, η ουσία είναι ότι ο όμιλος Περιστέρη βάζει, εκτός απροόπτου, άλλη μια σύμβαση παραχώρησης στο χαρτοφυλάκιό του. Η προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που κατέβηκε σε έναν ακόμα διαγωνισμό αυτόνομα, (δίχως εταίρο) «δείχνει» το χαμηλότερο ποσό χρηματοδότησης από το δημόσιο και το μικρότερο ποσοστό επιδότησης διοδίων έναντι των άλλων δύο ανταγωνιστικών προσφορών. Αν θα υπάρξουν ενστάσεις, θα φανεί, θεωρητικά ήδη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξετάζουν τα σχετικά πρακτικά και τους φακέλους, οπότε μάλλον από βδομάδα θα έχουμε νεότερα.
Σε ακρόαση καλεί τη «Φυσικό Αέριο» η ΡΑΑΕΥ
Νόθευση του ανταγωνισμού καταλογίζει στη «Φυσικό Αέριο» η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), υποστηρίζοντας ότι με την καταστρατήγηση του Κώδικα Προμήθειας, η εταιρεία απέκτησε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των υπόλοιπων προμηθευτών ρεύματος. Μάλιστα, το πιο πιθανό είναι η διαδικασία αυτή να οδηγήσει σε επιβολή κυρώσεων.
Το επίδικο είναι το σταθερό τιμολόγιο διάρκειας 8 μηνών της «Φυσικό Αέριο», το οποίο αυτή τη στιγμή αποτελεί το μοναδικό ανάλογο προϊόν για λιγότερο από 1 έτος. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, οι υπόλοιποι προμηθευτές έχουν κινηθεί στη βάση όσων προβλέπει ο Κώδικας και επομένως δεν έχουν διαθέσει σταθερά προϊόντα διάρκειας μικρότερης από 12 μήνες. Επομένως, όπως υποστηρίζει η Ρυθμιστική Αρχή, εκ των πραγμάτων η εταιρεία βρέθηκε σε πλεονεκτική θέση, ώστε να προσφέρει μικρότερη χρέωση. Πάντως, όπως έγραψε χθες το Insider.gr, το ΥΠΕΝ προετοιμάζει παρέμβαση ώστε να ξεκαθαρίσει το «τοπίο» και εφεξής να μπορούν να διατεθούν από 6μηνα συμβόλαια σταθερής τιμής.
H Minoan θέλει να πηγαίνει Κρήτη μέσω… Μήλου
Αίτημα για την τροποποίηση των εγκεκριμένων δρομολογίων των πλοίων Knossos Palace και Festos Palace στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο – Πειραιάς, ώστε να προσεγγίζουν στο λιμάνι της Μήλου καθημερινά ξεκινώντας από την 1η Φεβρουαρίου 2024, κατέθεσε στο υπουργείο Ναυτιλίας η Minoan Lines του ομίλου Γκριμάλντι. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς η τροποποίηση των δρομολογίων θα έχει και ως αποτέλεσμα την μη επιβολή επίναυλου στα εισιτήρια ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του συστήματος εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕU ETS) στην ακτοπλοΐα. Και αυτό γιατί όλοι οι νησιωτικοί προορισμοί με πληθυσμό κάτω των 200.000 κατοίκων (στην πράξη όλα τα νησιά πλην Κρήτης) βρίσκονται εκτός της υποχρέωσης αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών ρύπου μέχρι το 2030. Αναμένεται η απόφαση του υπουργείου και αν βεβαίως θα υπάρξει παρέμβαση της Ευρ. Επιτροπής.
Τα «πακέτα» των Παραχωρήσεων
Με αφορμή την σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, στην αγορά θυμήθηκαν τα παλιά σενάρια για το πως θα μπορούσαν οι κατασκευαστές να «αξιοποιήσουν» καλύτερα τους φορείς Παραχωρήσεων που έχουν ή «χτίσουν». Προς αποφυγήν παρεξήγησης, το σχόλιο δεν αφορά στη ΓΕΚ και τη θυγατρική ΓΕΚ Παραχωρήσεις, αλλά γενικά. Παλιά, κάποιοι στον κλάδο αναρωτιόντουσαν αν θα μπορούσαν να προσελκύσουν στρατηγικό επενδυτή στους φορείς αυτούς, να τους βάλουν στο ΧΑ, ακόμα και να συνδυάσουν τις δύο αυτές κινήσεις, ήτοι παραχώρηση ποσοστού σε εταίρο αλλά και IPO στο Χρηματιστήριο. Βλέπετε, αυτές οι συμβάσεις έχουν μεγάλη διάρκεια και, θεωρητικά, εγγυώνται μακροχρόνια έσοδα, ροές, μερίσματα και ισχυρά EBITDA. Προφανώς βέβαια, δεν έχουν και πολλοί τέτοιες εταιρείες, 4-5 είναι όλοι κι όλοι και μάλιστα δίχως να έχουν το ίδιο αποτύπωμα ώστε να ορέγονται εξελίξεις. Οπότε, μιλάμε απλώς και μόνο για σενάρια.
Μέρισμα πότε;
Στον πιστωτικό τομέα επικεντρώθηκε το ενδιαφέρον στη Νέα Υόρκη όπου οι επενδυτές δεν έχασαν την ευκαιρία να ρωτήσουν αυτό που τους καίει περισσότερο: Πότε θα έχουν το οριστικό οκ οι τράπεζες για τη διανομή μερισμάτων από τον επόπτη τους. Ε σας λέω πως κάτι τέτοιο θα το δούμε τέλος Μαρτίου με αρχές Απριλίου. Μέχρι τότε θα μείνουμε στο κλείσιμο του ματιού.
Aλλαγή σκυτάλης
Ο Eugenio Tornaghi είναι ο νέος CEO της Nexi. Εμείς πάντως θα αναμένουμε και τα επόμενα βήματα του Διονύση Γρηγοράτου- εξαιρετικά ικανού στελέχους της αγοράς-
Οι μεγάλες εκδόσεις και το ΧΑ
Οι μεγάλες εκδόσεις θα πιέσουν την αγορά. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να θεωρείται περίπου σίγουρο. Και αυτήν την χρονιά θα έχουμε όπως και να το κάνουμε εκδόσεις πραγματικά μεγάλες τόσο στον τραπεζικό χώρο όσο και αλλού. Η έναρξη της ΕΛΒΕΛ αποτελεί την πρώτη σοβαρή ένδειξη προς αυτήν την κατεύθυνση.
«Χέρι – χέρι» ΠΛΑΘ και ΦΡΛΚ
Θυμάστε που πριν καμιά 10αριά μέρες, ίσως και λιγότερο, σας λέγαμε ότι συμπωματικά οι μετοχές των Fourlis και Πλαστικά Θράκης υποχωρούσαν «χέρι – χέρι», γράφοντας κάμποσες μαζεμένες πτωτικές συνεδριάσεις και μάλιστα σερί; Ε, η πτώση τότε συνεχίστηκε για 1-2 συνεδριάσεις ακόμα και στις δύο, αλλά αμφότερες άρχισαν να αντιδρούν θετικά σχεδόν ταυτόχρονα. Στις τρεις τελευταίες συνεδριάσεις πάλι «χέρι – χέρι» κινούνται ανοδικά. Όχι ότι έγινε κάποιος «ντόρος», αλλά τέτοια πράγματα τα τσεκάρουν οι traders.
Ράλι στα «Κοκκαλόχαρτα»
Εντάξει, δεν σας λέμε και κάτι καινούργιο, ούτε ανακαλύπτουμε τον τροχό. Αλλά όπως και να το κάνουμε, σε μια μέρα όπως η χτεσινή στην οποία αρκετοί traders έσπευσαν να αναζητήσουν ρευστότητα (για όποιον λόγο το έκαναν) οι μετοχές των Intracom και Intralot συνέχισαν τα δικά τους, δηλαδή την ανοδική τους κίνηση. Ούτε και ξέρω σε πόσων μηνών υψηλά έχουν φτάσει, τι μηνών, μάλλον κάμποσων ετών η κάθε μία. Ας τα βρούνε οι αναλυτές αυτές. Για την Intrakat δεν λέμε, όχι γιατί χτες δεν ανέβηκε, αλλά επειδή εκεί ο όμιλος έχει μικρή συμμετοχή, αλλά όχι και ευκαταφρόνητη. Αλλά η τελευταία «προσπαθεί» πλέον για τα 5 ευρώ με κεφαλαιοποίηση στα 800 εκατ. ευρώ, όχι και λίγο. «Να τα χιλιάσει», της εύχονται κάποιοι brokers, που μάλλον θα εννοούν να πιάσει το 1 δις ευρώ στην αποτίμηση. Λέτε να εννοούν και τίποτα για τον FTSE 25 καθώς έχει μεγαλώσει αρκετά για Mid Cap; Εμείς τι να πούμε, όταν πέρυσι τέτοια εποχή ήταν στο 1,5 ευρώ…
Ο νομικός σύμβουλος και η Ολυμπία Οδός
Ακόμα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «παλεύουν» με την Ολυμπία Οδό για εκείνο το θέμα με την αποκόλληση βραχόμαζας στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνας-Κορίνθου. Δεν λέμε ότι είναι ασήμαντο, κάθε άλλο. Αλλά ακόμα είναι στη διαδικασία της ανάθεσης νομικών υπηρεσιών σε σχετικό σύμβουλο «στο πλαίσιο επικείμενης Διαιτησίας που άπτεται επί της διαφωνίας και συναφούς διαφοράς μεταξύ του Δημοσίου και του Παραχωρησιούχου» για τις κατολισθήσεις στην Κακιά Σκάλα στις αρχές Δεκεμβρίου 2022. Με την κοινοπραξία όμως να αντικρούει ότι ήταν δική της ευθύνη, αν και νομίζουμε ότι είχε πληρώσει το πρόστιμο. Πάντως, ο παραχωρησιούχος και το υπουργείο είχαν και άλλα ανοιχτά θέματα που απαιτούσαν διαιτησία, καθώς τα κόστη των υλικών έχουν εκτιναχθεί τα τελευταία χρόνια και το «Πάτρα – Πύργος» λογικό ήταν να «ξεφύγει» σε κόστος. Να τα λέμε και αυτά.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.