Nike και Adidas αποτελούν εδώ και πολλά το δίπολο που μονοπωλεί τις επιλογές των ελίτ αθλητών, κλείνοντας εντυπωσιακά ονόματα με πολυετείς συμφωνίες και πολλές αράδες μηδενικά που κόβουν την ανάσα.
Κι όμως τα τελευταία χρόνια είναι πολλοί οι αθλητές που επέλεξαν να απομακρυνθούν από το συγκεκριμένο εμβληματικό δίδυμο της αθλητικής ένδυσης και υπόδησης, επιλέγοντας άλλα λιγότερο καθιερωμένα brands στο χώρο ή ακόμα και εντελώς ανερχόμενα, δίνοντάς τους την δυνατότητα να εξελιχθούν και να αναδείξουν τη δική τους δυναμική. Μπορεί το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας να παραμένει στους δύο κυρίαρχους του χώρου, ωστόσο brandς όπως η Puma και η Under Armour έχουν αυξήσει τα μερίδια τους, δίνοντας την δυνατότητα και σε άλλες μάρκες να χαράξουν την δική τους εμπορική πορεία.
Αυτές είναι ορισμένες από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις κορυφαίων αθλητών που «σνόμπαραν» τις διασημότερες μάρκες της παγκόσμιας αγοράς:
Νεϊμάρ
Ο Βραζιλιάνος αστέρας του ποδοσφαίρου, που θεωρείται ευρέως ως ένας από τους κορυφαίους όλων των εποχών, ήταν αθλητής της Nike από την ηλικία των 13 ετών και την αρχή της καριέρας στην Βραζιλία, ωστόσο, μετά από μία δραματική εξέλιξη, τον Σεπτέμβριο του 2020 επέλεξε να υπογράψει στην Puma, έναντι του απίστευτου ποσού των 25 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
«Μεγάλωσα παρακολουθώντας ταινίες μεγάλων ποδοσφαιρικών εικονιδίων όπως ο Πελέ, ο Κρόιφ, ο Εουσέμπιο και ο Μαραντόνα, που έπαιξαν ο καθένας στην Puma» είχε δηλώσει στα social media.
H Puma είχε ανακοινώσει την υπογραφή με το μότο «Ο βασιλιάς είναι πίσω», αναφερόμενος στο εμβληματικό παπούτσι KING της εταιρείας.
Στεφ Κάρι
Ο Στεφ Κάρι θεωρείται ευρέως ως ένας από τους καλύτερους παίκτες του NBA, ο πιο ξεχωριστός της γενιάς του μαζί με τους Κέβιν Ντουράντ και ΛεΜπρόν Τζέιμς. Ωστόσο θεωρείται κοινώς αποδεκτό πως αποτελεί και ένα από τα μεγαλύτερα λάθη της Nike.
Το 2013 αποχώρησε από τη Nike αφού ένα τυπογραφικό λάθος στο όνομά του θεωρήθηκε ασέβεια, για να υπογράψει στην Under Armour έναντι 4 εκατ. δολαρίων. Έκτοτε συνέδεσε το όνομά του με την εκτίναξη του brand. To 2015 το παπούτσι του Curry One είχε πουλήσει παπούτσια αξίας 153 εκατ. δολαρίων μέσα σε τρεις μήνες.
Τον Μάρτιο του 2023 ο Κάρι υπέγραψε συμβόλαιο ύψους 215 εκατομμυρίων δολαρίων το χρόνο, ενώ απέκτησε και μετοχές στην εταιρεία. Από την αρχή της συνεργασίας τους, ο Κάρι έχει λανσάρει 10 παπούτσια που φέρουν την υπογραφή του, ο μοναδικός αθλητής που το έχει κάνει αυτό στην ιστορία της εταιρείας.
Σιμόν Μπάιλς
Η θρύλος της ενόργανης γυμναστικής θεωρείται κατά πολλούς ως η καλύτερη όλων των εποχών στο άθλημά της. Το 2021 επέλεξε και εκείνη να «λοξοδρομήσει», αφήνοντας μετά από έξι χρόνια την Nike, καθώς γνώρισε πρωτοφανή επιτυχία σε Ολυμπιακούς Αγώνες και Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.
Η Μπάιλς τελικά υπέγραψε συμβόλαιο με τo brand Athleta, δηλώνοντας πως της έδωσε την ευκαιρία να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα της για να δημιουργήσει κοινωνική αλλαγή και να εμπνεύσει τη νέα γενιά.
«Ένιωσα ότι δεν αφορούσε μόνο τα επιτεύγματά μου», επισήμανε τότε η Biles. «Ήταν για αυτό που υποστήριζα. Και για το πώς θα με βοηθήσουν να χρησιμοποιήσω τη φωνή μου και επίσης να γίνω μια έγκυρη φωνή για τις γυναίκες και τα παιδιά».
Νόβακ Τζόκοβιτς
Ο Νόβακ Τζόκοβιτς, ο τενίστας που έμεινε στο Νο.1 της παγκόσμιας κατάταξης για 428 εβδομάδες, φορούσε από την αρχή της καριέρας του, το 2003, ρούχα και παπούτσια της Adidas. Ωστόσο όταν ξεκινήσαν το 2009 οι συζητήσεις για το νέο συμβόλαιο, οι απαιτήσεις του ήταν πολύ μεγάλες με την Adidas να μην τις κάνει αποδεκτές και τον Τζόκοβιτς να καταλήγει στην Sergio Tachinni.
Το 2012 πέρασε στην UNIQLO, ενώ το 2013 επέστρεψε στην Adidas όπου και παρέμεινε μέχρι το 2017. Το τελευταίο συμβόλαιο με ισχύ από το 2017 μέχρι το 2025 είναι στην Lacoste, αν και όσο αφορά τα παπούτσια ο νικητής των 24 Grand Slam έχει υπογράψει από το 2018 με την Asics, με την οποία και συνεχίζει.
Ρότζερ Φέντερερ
Ο Ελβετός τενίστας που κυριάρχησε στο άθλημα μαζί με τους Ράφα Ναδάλ, Νόβακ Τζόκοβιτς και Άντι Μάρεϊ, θεωρείται ευρέως ως ο καλύτερος όλων των εποχών, με εντυπωσιακές επενδύσεις οι οποίες του έχουν αποφέρει εκατομμύρια. Η συνεργασία του με την Nike κράτησε 24 ολόκληρα χρόνια και τερματίστηκε το 2018, όταν άφησε την αμερικανική μάρκα για να υπογράψει ένα 10ετές συμβόλαιο 300 εκατομμυρίων δολαρίων με την UNIQLO.
Από τις βασικές πλέον επενδύσεις του Ελβετού θρύλου του τένις είναι η επιχείρηση αθλητικών ειδών «On», που εδρεύει στην πατρίδα του την Ελβετία.
Η εταιρεία έχει λανσάρει το δικό του παπούτσι με όνομα «Τhe Roger» το 2020 το οποίο κοστίζει περίπου 200 ευρώ, ενώ του ανήκει το 3% των μετοχών της εταιρείας, μια επένδυση που πλέον αξίζει περισσότερα από 330 εκατ. δολάρια!
Λουίς Σουάρες
Ο Ουρουγουανός πρώην αστέρας της Μπαρτσελόνα που έχει σημειώσει 198 γκολ με την ισπανική ομάδα, υπέγραψε με την Puma το 2018, περίπου την εποχή διεξαγωγής του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου στην Ρωσία, αν και προηγουμένως είχε χορηγό την Adidas.
Το κοινό υπέθεσε ότι αυτό έγινε επειδή η Puma ήθελε να ντύσει εκείνη την εθνική ομάδα της Ουρουγουάης, και ο Σουάρες θα γινόταν το πρόσωπο του brand στη χώρα της Νότιας Αμερικής. O Σουάρες παραμένει στην Puma και την τρέχουσα περίοδο στην οποία αγωνίζεται στην Inter Miami μαζί με τον Λιονέλ Μέσι.