Tip of the Day

Πώς θα αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί

19-01-2023 | 11:33
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς θα αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί

Σε επτά βασικές ερωτήσεις απαντά το υπουργείο Παιδείας σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, διαδικασία που θα εκκινήσει την ερχόμενη εβδομάδα, όπως ανακοινώθηκε, σήμερα, Πέμπτη.

Ακολουθούν οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις τους, όπως δόθηκαν από το υπουργείο.

1. Σε τι και πώς αξιολογείται ο εκπαιδευτικός;

Η αξιολόγηση εστιάζει σε δύο πεδία:

* α) το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, που εξειδικεύεται σε α1) γενική και ειδική διδακτική, α2) παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης και

* β) την υπηρεσιακή του συνέπεια και επάρκεια. Η αξιολόγηση διενεργείται βάσει τετράβαθμης περιγραφικής κλίμακας («εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό», «μη ικανοποιητικό» έργο).

2. Ποιοι αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς;

Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται από 3 στελέχη εκπαίδευσης:

* τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (π.χ. Σύμβουλος Φυσικής αξιολογεί τους Φυσικούς),

* τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης του Σχολείου και

* τον Διευθυντή του σχολείου.

3. Ποια είναι η διαδικασία της αξιολόγησης;

Η αξιολόγηση εκκινεί με μια πρώτη συνάντηση μεταξύ αξιολογητή και αξιολογούμενου προκειμένου να αναλυθεί η διαδικασία και οι παράμετροι της αξιολόγησης. Στη συνέχεια, σε συμφωνημένη ώρα/ημέρα, ο αξιολογητής παρακολουθεί τον αξιολογούμενο σε δύο διδασκαλίες. Η παρατήρηση των διδασκαλιών, σε συνδυασμό με την έκθεση αυτοαξιολόγησης του αξιολογούμενου, τα σχετικά τεκμήρια που προσκομίζει, καθώς και τη διαδικασία αναστοχασμού που ακολουθεί μετά από κάθε διδασκαλία, συνιστούν τη βάση για την αξιολογική κρίση του αξιολογητή.

Για τους σκοπούς της αξιολόγησης, έχει δημιουργηθεί ειδική ψηφιακή εφαρμογή, προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Στην εφαρμογή αυτή τηρούνται όλοι οι σχετικοί ηλεκτρονικοί φάκελοι των στελεχών εκπαίδευσης, εκπαιδευτικών, μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), μαζί με όλα τα σχετικά τεκμήρια για την αξιολόγηση (π.χ. ατομικός φάκελος/portfolio, εκθέσεις αυτοαξιολόγησης, αξιολογικές εκθέσεις των αξιολογητών κλπ). Επιπλέον, μέσω της εφαρμογής αυτής θα μπορούν να υποβληθούν και αντιρρήσεις ή ενστάσεις. Η συμμετοχή στη διαδικασία αξιολόγησης και στις σχετικές με αυτή διαδικασίες αποτελεί υπηρεσιακό καθήκον των εκπαιδευτικών.

4. Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών;

Στο πεδίο α1, το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, στο πλαίσιο της γενικής και ειδικής διδακτικής του γνωστικού αντικειμένου, αξιολογείται τεκμηριωμένα από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (ειδικότητας), με βάση τα εξής κριτήρια:

α) Προετοιμασία διδασκαλίας, β) Ετοιμότητα ως προς το γνωστικό́ αντικείμενο, γ) Διδακτική́ μεθοδολογία και πρακτικές, δ) Παιδαγωγικό́ κλίμα και διαχείριση της τάξης, ε) Αναστοχασμός της διδασκαλίας - Αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού́.

Στο πεδίο α2, αξιολογείται τεκμηριωμένα από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας η συμβολή́ του εκπαιδευτικού́ στη δημιουργία κλίματος μάθησης μέσα στην τάξη, στην προώθηση πνεύματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού́ μεταξύ́ του ιδίου και των μαθητών στην εμπλοκή́ τους στη μαθησιακή́ διαδικασία, στην πρόληψη προβλημάτων πειθαρχίας, στην επίλυση διαφορών και στη διαχείριση συγκρούσεων και στην αποδοχή́ της διαφορετικότητας. Αξιολογείται επίσης, η ικανότητα αναστοχασμού του εκπαιδευτικού́, ως προς τη διαχείριση του παιδαγωγικού́ κλίματος της τάξης, την κριτική επανεξέταση των πρακτικών του, τον εντοπισμό́ των προβληματικών σημείων στη διαχείριση του κλίματος και την υιοθέτηση σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων για την αντιμετώπισή́ τους.

Στο πεδίο β, η υπηρεσιακή́ συνέπεια και η επάρκεια του εκπαιδευτικού αξιολογούνται τεκμηριωμένα από́ τον Διευθυντή́ ή Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας και τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, με βάση τα εξής κριτήρια: α) Συνέπεια και ενδιαφέρον κατά́ την εκτέλεση των υπαλληλικών υποχρεώσεών του, β) Ενεργός συμμετοχή́ στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της, γ) Συνεργασία με τους συναδέλφους, δ) Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς. Για την αξιολόγηση του πεδίου β, υποβάλλεται μία έκθεση από κοινού και από τους δύο αξιολογητές.

Τέλος, το αξιολογικό πλαίσιο προσαρμόζεται κατάλληλα για τις περιπτώσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) και εκπαιδευτικών που είναι αποσπασμένοι σε συγκεκριμένες θέσεις.

5. Ποιες είναι οι συνέπειες της θετικής ή μη ικανοποιητικής αξιολόγησης;

Η θετική αξιολόγηση συμβάλλει στην ευρύτερη αναγνώριση και επιβράβευση του έργου του εκπαιδευτικού. Σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να αξιοποιήσει την αξιολόγησή του ως μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή του σε θέση ευθύνης (π.χ. για να αναλάβει θέση Διευθυντή Σχολείου, Διευθυντή Εκπαίδευσης, Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης) που συνεπάγεται και υψηλότερες αποδοχές. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού ή του μέλους ΕΕΠ ή ΕΒΠ δύναται να λαμβάνεται επίσης υπόψη σε διαδικασίες επιλογής για την ανάθεση επιμορφωτικού ή άλλου επιστημονικού-εκπαιδευτικού έργου.

Σε περίπτωση μη ικανοποιητικής αξιολόγησης, δεδομένου ότι ο στόχος της αξιολόγησης είναι κυρίως διαμορφωτικός και όχι τιμωρητικός, ο αξιολογηθείς υποψήφιος θα πρέπει να παρακολουθήσει υποχρεωτική επιμόρφωση, βάσει υλικού που εκπονεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

6. Πώς διασφαλίζεται περαιτέρω η διαδικασία αξιολόγησης;

Ενδεικτικά:

* Είναι τρεις οι αξιολογητές κάθε εκπαιδευτικού.

* Η αξιολογική έκθεση όλων των αξιολογητών είναι υποχρεωτικά τεκμηριωμένη και, αφού καταχωριστεί στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή, γνωστοποιείται στον αξιολογούμενο που αφορά.

* Προβλέπεται ειδική διαδικασία ένστασης.

7. Τι ισχύει ανά την Ευρώπη αναφορικά με την αξιολόγηση;

Η συντριπτική πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ειδικότερα εφαρμόζει αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Πληθώρα εκθέσεων από Ευρωπαϊκούς φορείς υπογραμμίζουν την αξία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ως μια διαδικασία η οποία συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, ενισχύοντας παράλληλα και τα επίπεδα εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

16:27

Δημοσκόπηση Reuters/Ipsos : Μέτρια η βαθμολογία των πολιτών για τον πρόεδρο Τραμπ

16:02

Ανδρουλάκης: Χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση

15:54

Θεσσαλονίκη: Χτύπησε με όχημα τροχονόμο επειδή του έκοψε κλήση

15:44

Ερντογάν κατά των Τούρκων βιομηχάνων - «Είστε βαρόνοι του χάους»

15:27

Ελβετία: Η αστυνομία συνέλαβε έναν Αυστραλό για την επίθεση με μαχαίρι στη Ζυρίχη

15:14

Λαβρόφ: Μεταβαίνει στην Τουρκία για να συζητήσει τον ρόλο της Αγκυρας στην ειρηνευτική διαδικασία στην Ουκρανία

15:07

Δημιουργείται εθνικό δίκτυο μονοπατιών και διαδρομών πεζοπορίας

14:40

Κρεμλίνο: Η Ρωσία «δεν θα πουλήσει ποτέ» τα ουκρανικά εδάφη που κατέχει - Πολλά υποσχόμενος ο διάλογος Πούτιν-Τραμπ

14:33

Εφραίμογλου: Η πρόσβαση στη χρηματοδότηση από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες επιχειρηματίες

14:23

Δυτική Οχθη: Ο ισραηλινός στρατός εκκένωσε τρεις παλαιστινιακούς προσφυγικούς καταυλισμούς

14:17

Yachting: Ο θησαυρός των ελληνικών θαλασσών και του θαλάσσιου τουρισμού

14:03

Εισαγγελική έρευνα για αναρτήσεις προτροπής σε βιαιοπραγίες στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη

13:55

Independent Spirit Awards 2025: Στην ταινία «Anora» τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερου Σκηνοθέτη και Καλύτερης Ηθοποιού

13:46

Κοντογεώργης: Η νησιωτικότητα στο επίκεντρο του περιφερειακού σχεδιασμού της κυβέρνησης

13:34

Ισραηλινές επιδρομές στον νότιο Λίβανο

13:28

Αυστηρότεροι κανόνες στην διάλυση και ανακύκλωση πλοίων - Τι συνεπάγονται για τη ναυτιλιακή αγορά

13:21

Χιλή: Παιδιά που υιοθετήθηκαν παράνομα στο εξωτερικό επιστρέφουν στη χώρα

13:15

Μυτιλήνη: Νεκρή μετανάστρια μέσα σε βάρκα που πέρασε στη Λέσβο από τις τουρκικές ακτές

13:10

Στόχος εμπρηστών πρατήριο υγρών καυσίμων στην Αργυρούπολη

13:00

Η ακτινογραφία της αγοράς βραχυχρόνιων μισθώσεων

12:50

Γάζα: Η Χαμάς καταδικάζει την αθέτηση των όρων της συμφωνίας από το Ισραήλ

12:45

Βατικανό: Για τον πάπα Φραγκίσκο προσεύχονται οι πιστοί στην πλατεία του Αγίου Πέτρου

12:36

Πούτιν: Αμετάβλητη η θέληση για την ενίσχυση του ρωσικού στρατού σε έναν κόσμο γρήγορων αλλαγών

12:25

ΗΠΑ: Ανακοίνωσαν πως σκότωσαν (ακόμη έναν) τζιχαντιστή ηγέτη στη Συρία

12:18

ΕΥΔΑΠ: Επενδυτικό έργο, ύψους 2,1 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης της Αττικής

12:08

Στο μικροσκόπιο της επιστημονικής κοινότητας βρίσκεται το ζήτημα των κατολισθήσεων στη Σαντορίνη

11:50

Γερμανία: Οι πρόωρες εκλογές θα οδηγήσουν σε επανεκκίνηση της οικονομίας;

11:37

Με το «δεξί» η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας - Πώς καταγράφεται η κίνηση στα 39 αεροδρόμια

11:19

Μητσοτάκης: Δημιουργούμε δημοσιονομικό χώρο, αυξάνουμε τις θέσεις απασχόλησης

11:07

Χρηματιστήριο: Μερίσματα της τάξης των 5 δισ. ευρώ διανέμουν εφέτος οι εισηγμένες