Οι κορυφαίες ναυτιλιακές ενώσεις πρότειναν τη δημιουργία μιας παγκόσμιας εισφοράς για τις εκπομπές άνθρακα από τα πλοία για να επιταχυνθούν οι προσπάθειες του κλάδου να γίνει πιο πράσινος.
Με περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου να μεταφέρεται δια θαλάσσης, η παγκόσμια ναυτιλία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 και ο τομέας βρίσκεται υπό αυξανόμενη πίεση για να γίνει πιο «καθαρός».
Για πρώτη φορά, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και η Intercargo πρότειναν από κοινού μια φορολόγηση βάσει υποχρεωτικών εισφορών για κάθε τόνο CO2 που εκπέμπεται από πλοία άνω των 5.000 μικτών τόνων και εμπορεύονται σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν θα διατεθούν σε ένα ταμείο για το κλίμα που θα χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη υποδομών ανεφοδιασμού σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο για την προμήθεια καθαρότερων καυσίμων όπως το υδρογόνο και η αμμωνία, σύμφωνα με την πρόταση.
«Αυτό που χρειάζεται η ναυτιλία είναι ένα πραγματικά παγκόσμιο μέτρο όπως αυτό που θα μειώσει το χάσμα τιμών μεταξύ καυσίμων μηδενικού άνθρακα και συμβατικών καυσίμων», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της ICS, Guy Platten.
Η πρόταση υποβλήθηκε την Παρασκευή στη ναυτιλιακή υπηρεσία του ΟΗΕ, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
Εκπρόσωπος του ΙΜΟ είπε ότι όλες οι προτάσεις ήταν ευπρόσδεκτες και θα συζητηθούν αργότερα φέτος, προσθέτοντας ότι «οι προτάσεις για μέτρα που βασίζονται στην αγορά (ΜΒΜ) είναι σύμφωνες με την αρχική στρατηγική του ΙΜΟ για τα αέρια θερμοκηπίου».
Ο ΙΜΟ θα πραγματοποιήσει μια συνεδρίαση της ομάδας εργασίας προγραμματισμένη για τα τέλη Οκτωβρίου, πριν από τη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος στα τέλη Νοεμβρίου, για την αντιμετώπιση θεμάτων, συμπεριλαμβανομένων των προσπαθειών μείωσης του άνθρακα.
Η Κομισιόν τον Ιούλιο πρότεινε την προσθήκη της ναυτιλίας στην αγορά άνθρακα της Ένωσης, στοχεύοντας σε ένα κλάδο που είχε αποφύγει για περισσότερο από μια δεκαετία το σύστημα των τελών ρύπανσης της ΕΕ.
Ο φόρος άνθρακα που βασίζεται στον ΙΜΟ θα επιτρέψει περισσότερες εισροές της βιομηχανίας σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες για τους νόμους από χωριστές δικαιοδοσίες όπως η ΕΕ.
Το ICS είπε ότι «αποσπασματικές» προσεγγίσεις όπως η πρόταση της ΕΕ θα περιπλέξουν σημαντικά τη «διεξαγωγή θαλάσσιου εμπορίου».
«Το ICS πιστεύει ότι υποχρεωτικά παγκόσμια MBM με βάση την εισφορά είναι ιδιαίτερα προτιμότερα από οποιαδήποτε μονομερή, περιφερειακή εφαρμογή των MBM στη διεθνή ναυτιλία, όπως αυτή που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή», ανέφερε.