Με ένα διαφορετικό branding για τα μικρά ελληνικά νησιά ξεκινά η νέα τουριστική σεζόν στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας. H στρατηγική GR -eco Islands στοχεύει στην προώθηση μιας ολοκληρωμένης πράσινης μετατροπής μικρών νησιών (έως 5.000 κατοίκους), δημιουργεί σταδιακά ένα αφήγημα το οποίο θα κάνει το γύρο του κόσμου και θα αποτελέσει ένα νέας κοπής εργαλείο marketing το οποίο προωθεί το εγχώριο τουριστικό προϊόν αλλά και τις επενδύσεις.
Κατά την τελευταία τετραετία η ΕΕ έχει εντείνει τις προσπάθειές της για την αειφόρο ανάπτυξη στα νησιά. Με αφορμή την πρωτοβουλία για πράσινη ενέργεια στα νησιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Clean Energy for EU Islands Initiative» που ξεκίνησε το Μάιο του 2017, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποφασίσει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να γίνουν πράσινα 1.000 νησιά της Ε.Ε.
.
Στο πλαίσιο αυτό δρομολογούνται δράσεις σε 40 μικρά ελληνικά νησιά, τα οποία μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνουν τη Σύμη, το Αγαθονήσι, τη Μεγίστη, την Κάσο, την Ψέριμο, το Γυαλί, τους Λειψούς, τη Νίσυρο, την Τήλο, το Μεγαλονήσι, τις Οινούσσες, τα Ψαρά, τους Φούρνους, την Αμοργό, την Ανάφη, τη Δονούσα, την Ηρακλειά, την Αντίπαρο, τη Σχοινούσα, την Ίο, τη Σίκινο, το Κουφονήσι τη Φολέγανδρο, τη Θηρασιά, την Κύθνο, την Κίμωλο, τη Σέριφο, τη Σίφνο, την Κέα κλπ.
Το προηγούμενο καλοκαίρι, η Χάλκη έγινε το πρώτο GR-eco island, ένα project για το οποίο ένωσαν τις δυνάμεις τους η ελληνική κυβέρνηση και ελληνικές και γαλλικές εταιρείες. Η δράση στο νησί της Χάλκης περιλαμβάνει την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων για την παραγωγή καθαρής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του νησιού, την παροχή αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών επαναφόρτισης με ταυτόχρονη ενσωμάτωση «έξυπνων» συστημάτων δημόσιου φωτισμού. Το έργο προβλέπει επίσης την ανάπτυξη καινοτόμων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και τεχνολογικών εφαρμογών, με αιχμή του δόρατος την ανάπτυξη υποδομών 5G και ευρυζωνικών δικτύων και την εφαρμογή «έξυπνων» λύσεων στα δίκτυα ενέργειας και μεταφορών του νησιού.
Φυσικά, για το «πρασίνισμα» των νησιών ενώνουν τις δυνάμεις τους ιδιωτικοί και δημόσιοι φορείς ενώ συχνά υπερτερεί η ιδιωτική πρωτοβουλία αλλά και ο ρόλος των μη κερδοσκοπικών οργανώσεων.
Ο υβριδικός σταθμός της Τήλου, που υλοποίησε και λειτουργεί ο Όμιλος Eunice αποτελεί τον πρώτο υβριδικό σταθμό στην Ελλάδα ο οποίος συνδέθηκε στο δίκτυο και υπέγραψε σύμβαση προμήθειας ενέργειας στην Ευρώπη.
Η Αστυπάλαια επίσης εντάχθηκε πρόσφατα στα Smart & Sustainable Islands. Το νησί των 1.334 κατοίκων το οποίο υποδέχεται ετησίως 72.250 τουρίστες θα καταστεί ενεργειακά αυτόνομο και θα παράγει ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ σε συνδυασμό με σύστημα αποθήκευσης. Τα συμβατικά οχήματα που κυκλοφορούν στο νησί αντικαθίστανται με ηλεκτρικά που φορτίζουν αποκλειστικά από ενέργεια που παράγεται από ΑΠΕ. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται υψηλές επιδοτήσεις, μέσω του προγράμματος e-Astypalea, για αγορά/μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος από μόνιμους κατοίκους, επιχειρήσεις και ταξί με προϋπολογισμό 9 εκατ. ευρώ έως τις 31/12/2023.
Το περασμένο καλοκαίρι εφαρμόστηκε στην Κίμωλο το πιλοτικό εγχείρημα Whywasteme το οποίο είχε ως στόχο τη συλλογή και ανακύκλωση πλαστικών φιαλών νερού/ αναψυκτικών. Το έργο έτρεξε για διάστημα 28 ημερών με τη συμμετοχή των επιχειρήσεων HORECA, των ντόπιων και των τουριστών καθώς και τη στήριξη των τοπικών αρχών και αφορούσε στην τοποθέτηση ειδικών κάδων (με το γαλάζιο σήμα “Whywasteme”) σε διάφορα σημεία της Κιμώλου. Η ιδιαιτερότητα του εγχειρήματος έγκειται στο γεγονός ότι οι κάδοι τοποθετήθηκαν σε hotspot σημεία και υποδέχονταν μόνο τις άδειες διάφανες φιάλες νερού και αναψυκτικών, οι οποίες θα έπρεπε να είναι πεπιεσμένες και χωρίς υπολείμματα υγρών.
Πρόκειται για μία προσπάθεια η οποία φιλοδοξούσε να μεγιστοποιήσει τη χωριστή συλλογή των πλαστικών φιαλών, τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από τους επισκέπτες και κατοίκους του νησιού.
Επιδίωξη του προγράμματος ήταν να διευκολύνει τις επιχειρήσεις από τον κλάδο του τουρισμού και της εστίασης (εστιατόρια, καφέ, beach bars, ξενοδοχεία και μονάδες φιλοξενίας) να συλλέγουν ξεχωριστά τις άδειες πλαστικές φιάλες νερού και αναψυκτικών. Ταυτόχρονα, ειδικοί κάδοι συλλογής άδειων φιαλών για το κοινό, είχαν τοποθετηθεί σε σημεία με μεγάλη κίνηση, στη Χώρα του νησιού, το λιμάνι και τις πιο δημοφιλείς παραλίες. Παράλληλα με το συγκεκριμένο εγχείρημα έτρεξε και καμπάνια ενημέρωσης των κατοίκων και των επισκεπτών με αποτέλεσμα η προσπάθεια να στεφθεί με επιτυχία και σε μικρό χρονικό διάστημα να συλλεχθούν 51.242 φιάλες PET, οι οποίες ποσοστιαία αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 50% των φιαλών που καταναλώθηκαν το συγκεκριμένο διάστημα στο νησί.