Αδιάβροχες, compact, DSLR, Mirrorless, Instant, Film… Κάναμε μια βόλτα στα καταστήματα Public και ανάμεσα στις φωτογραφικές μηχανές μας δημιουργήθηκαν απορίες! Ποια να διαλέξω; Αφού αγοράζω φωτογραφική μηχανή και όχι αυτοκίνητο, γιατί θα πρέπει να με ενδιαφέρει η ταχύτητα; Τι ακριβώς προσφέρει αυτό το ISO στα δικά μου επιτυχημένα ενσταντανέ; Αυτά και πολλά άλλα είναι ερωτήματα που ευλόγως προκύπτουν στους δυνητικούς φωτογράφους που ετοιμάζονται να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην τέχνη των αντικατοπτρισμών.
Την ώρα που το βασικό μέχρι χθες ερώτημα, compact ή D-SLR, φαίνεται να έχει εμπλουτιστεί – με τις mirorless και τις κάμερες των κινητών τηλεφώνων να μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι - πολλές άλλες απορίες παραμένουν. Πόσα megapixel μου εξασφαλίζουν ένα άρτιο αποτέλεσμα; Τι δυνατότητες μου δίνει ένας ευρυγώνιος φακός και τι πλεονεκτήματα έχουν οι σταθεροποιητές που υπάρχουν ενσωματωμένοι στη μηχανή μου, εξακολουθούν να απασχολούν όσους προσπαθούν να μυηθούν στην ξεχωριστή τέχνη της φωτογραφίας.
Για να μην ισχύει λοιπόν το «άλλο βλέπει το μάτι σας, άλλο καταγράφει ο φακός σας και κανένα φίλτρο δεν μπορεί αυτά τα δύο να τα ισορροπήσει» το Insider.gr σας παρουσιάζει το Αλφαβητάρι της φωτογραφικής μηχανής το οποίο θα βοηθήσει όχι μόνο στην επιλογή του κατάλληλου για εσάς εξοπλισμού αλλά και στη σωστή λήψη.
DSLR: Οι D-SLR, δηλαδή οι ψηφιακές μηχανές με σκόπευση μέσω φωτογραφικού φακού και καθρέφτη, ως οι απόγονοι των επαγγελματικών αναλογικών φωτογραφικών μηχανών, έχουν εξαιρετικές δυνατότητες που μας αφήνουν να δημιουργούμε και να παίζουμε με την εστίαση. Το κύριο χαρακτηριστικό που τις κάνει να ξεχωρίζουν σε σχέση με τις άλλες είναι το σκόπευτρο (viewfinder) μέσα από το οποίο ο φωτογράφος μπορεί να δει το θέμα που φωτογραφίζει. Φυσικά όλες οι σύγχρονες DSLR έχουν και μεγάλη LCD οθόνή τους στο πίσω μέρος. Μπορούν να δεχτούν διαφορετικούς φακούς (από ευρυγώνιους μέχρι τηλεφακούς εξαιρετικού ζουμ) και περιλαμβάνουν ποικιλία ρυθμίσεων και δεκάδες αξεσουάρ τα οποία επιλέγουμε ανάλογα με τις δημιουργικές μας απαιτήσεις. Τα δύο βασικά μειονεκτήματα: το υψηλό κόστος, αν και στις μέρες μας υπάρχουν και πιο οικονομικές λύσεις και ο μεγάλος όγκος και βάρος τους.
Στα Public βρήκαμε την Canon EOS 100D Kit η οποία διαθέτει ανάλυση 18 Megapixel που σου επιτρέπουν να εκτυπώνεις αργότερα τις φωτογραφίες σου σε μεγάλο χαρτί σαν αφίσα! Το ζουμ που έχει ο φακός της είναι 18-55mm το οποίο σημαίνει ότι είναι σαν το 3x που έχουν οι Compact μηχανές. Ο φακός που περιλαμβάνει είναι η βελτιωμένη έκδοση του 18-55 της Canon που ενσωματώνει οπτικό σταθεροποιητή εικόνας (IS) ενώ για το video η Canon έχει φροντίσει να έχει Full HD με 1920x1080 ώστε να βιντεοσκοπείς ότι θέλεις και στη συνέχεια να τα βλέπεις καθαρά σε μία Full HD TV.
Compact : Στον αντίποδα, οι compact μηχανές χαρακτηρίζονται από την ευκολία στη χρήση τους ( δεν απαιτούν ιδιαίτερες γνώσεις φωτογραφίας, αφού η πλειονότητα των ενεργειών για να τραβήξουμε μία φωτογραφία γίνεται κι αυτόματα). Οι γνωστές και ως point and shoot cameras (σημαδεύω και φωτογραφίζω σε ελεύθερη μετάφραση) αποτελούν μια οικονομική λύση κι έχουν περισσότερες δυνατότητες από την φωτογραφική ενός κινητού τηλεφώνου. Για παράδειγμα καλύτερο ζουμ, δυνατότητα ελέγχου της έκθεσης, της ισορροπίας του λευκού (white balance), της εστίασης κλπ. Στην ουσία έχουν αρκετές δυνατότητες και αξιόλογα τεχνικά χαρακτηριστικά ενώ την ίδια στιγμή κοστίζουν πολύ λιγότερο και φτάνουν σε πολύ βολικότερη συσκευασία.
Περιπλανώμενοι στους διαδρόμους του Public εντοπίσαμε τη μικρή και στυλάτη Canon IXUS 182 KIT η οποία μας εντυπωσίασε με τα 20MP, τη λειτουργία WiFi , το 10x οπτικό ζουμ αλλά και το HD βίντεο που διαθέτει ενώ έρχεται με δώρο θήκη και κάρτα SD 8GB.
Mirrorless: Με στόχο να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ των δύο προηγούμενων κατηγοριών, τα τελευταία χρόνια εμφανίστηκαν οι Mirrorless Cameras. οι φωτογραφικές μηχανές που έχουν μικρό σώμα που «μοιάζει» με compact αλλά πολύ περισσότερες δυνατότητες. Συγκεκριμένα αυτό που τις διαχωρίζει από τις DSLR είναι η απουσία καθρέφτη, συνεπώς και viewfinder, δηλαδή «ματιού», άρα το καδράρισμα γίνεται απευθείας από την LCD οθόνη τους. Με αυτό τον τρόπο καταφέρνουν να είναι πιο λεπτές και ελαφριές από τις DSLR. Από την άλλη αυτό που τις διαχωρίζει από τις compact είναι πως παρά το μικρό τους μέγεθος δέχονται εναλλάξιμους φακούς. Επιπλέον περιλαμβάνουν περισσότερες χειροκίνητες ρυθμίσεις και σημαντικά μεγαλύτερο αισθητήρα από τις Compact, ο οποίος πολλές φορές φτάνει σε μέγεθος και τον αισθητήρα μιας DSLR.
Στα ράφια του Public την προσοχή μας τράβηξε η mirrorless Sony a5000 η οποία σου δίνει τη δυνατότητα να αλλάξεις φακούς και να αποτυπώσεις τις στιγμές σου με κορυφαία επαγγελματική ποιότητα με 20.1 MP. Πάρε μαζί σου την ισχύ και την ευελιξία της ψηφιακής φωτογράφισης με εναλλάξιμους φακούς όπου κι αν πας, με τη νέα α5000 την πιο ελαφριά μηχανή εναλλάξιμων φακών στον κόσμο!
Αισθητήρας : Βασικό κριτήριο για την επιλογή της μηχανής μας είναι ο αισθητήρας, το εξάρτημα δηλαδή εκείνο πάνω στο οποίο γίνεται η ψηφιακή απεικόνιση της λήψης μας. Ο γενικός κανόνας λέει πως όσο μεγαλύτερος είναι ο αισθητήρας, τόσο το καλύτερο, καθώς επηρεάζει σημαντικά πολλές παραμέτρους της φωτογραφίας.
Megapixel: Τα Megapixel είναι στην ουσία η ανάλυση του αισθητήρα της φωτογραφικής μηχανής. Σκεφτείτε πως η κάθε ψηφιακή φωτογραφία αποτελείται από μικρές «κουκίδες» οι οποίες συνθέτουν το μωσαϊκό της εικόνας που παρουσιάζει. Όσο πυκνότερο το «μωσαϊκό» τόσο καλύτερη και η ποιότητα της φωτογραφίας. Κάθε «κουκίδα» είναι στην πράξη ένα Pixel ενώ 1 Megapixel είναι ένα εκατομμύριο pixels. Κατ' επέκταση όταν λέμε ότι μία φωτογραφική μηχανή έχει αισθητήρα «5 Megapixels» εννοούμε ότι μπορεί να δημιουργήσει μία φωτογραφία η οποία αποτελείται από 5 εκατομμύρια pixels. Από αυτό κατανοούμε πως όσο περισσότερα τα megapixel του αισθητήρα τόσο μεγαλύτερη η ευκρίνεια και τόσο υψηλότερη η ποιότητα της φωτογραφίας.
Βέβαια αξίζει να σκεφτούμε πως εκτός από την περίπτωση που θέλουμε να τυπώσουμε γιγαντοαφίσα τα 10 megapixel είναι υπέρ αρκετά ( ακόμα και τα 8 αρκούν για ένα τύπωμα σε κανονικό μέγεθος). Τα επιπλέον megapixel απευθύνονται σε αυτούς που θέλουν να κάνουν περισσότερο δημιουργική φωτογραφία, η οποία απαιτεί και επιπλέον επεξεργασία στον υπολογιστή.
Ζουμ: Δεν είναι λίγες φορές που στα σταντ των φωτογραφικών μηχανών διαβάζουμε για τα διάφορα ζουμ που διαθέτουν, φτάνοντας ακόμα και τα 20x. Σίγουρα ένας φακός με μεγάλο ζουμ μας λύνει τα χέρια σε πολλές περιπτώσεις, αφού μπορούμε να φέρουμε το θέμα μας όσο κοντά θέλουμε χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθούμε. Είναι σημαντικό, όμως, να διαχωρίσουμε το οπτικό ζουμ από το ψηφιακό.
Κατά την βόλτα μας στα Public ξεχώρισε η Kodak Astro Zoom AZ651 η οποία χαρίζει ατελείωτο οπτικό ζοομ 65x για να εστιάζεις στο θέμα σου σαν να είσαι δίπλα παρόλο που τραβάς από μεγάλη απόσταση.
Οπτικό Ζουμ : Αν θέλαμε να δώσουμε μια περιγραφή του οπτικού ζουμ θα μπορούσαμε να το παραλληλίσουμε με πολλούς μεγεθυντικούς φακούς οι οποίοι μπαίνουν στη σειρά ώστε να φέρουν το αντικείμενο πιο κοντά, χωρίς να υπάρχει αλλοίωση στην ποιότητα και χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθούμε προς αυτό. Οι περισσότερες κάμερες και φωτογραφικές μηχανές μπορούν να επιτρέψουν ζουμ μέχρι 20x πράγμα που σημαίνει ότι φέρνουν το αντικείμενο 20 φορές πιο κοντά μας. Κατά συνέπεια όσο περισσότερο είναι το ζουμ τόσο λιγότερη αλλοίωση υπάρχει στην εικόνα μας. Φυσικά το 20x ζουμ είναι υπέρ-αρκετό.
Ψηφιακό Ζουμ: Σε αντίθεση με το οπτικό, που γίνεται με τη χρήση του φακού και χωρίς τη βοήθεια ηλεκτρονικών κυκλωμάτων εικόνας, το ψηφιακό ζουμ «μεγαλώνει» τα pixel της εικόνας δίνοντας την εντύπωση ότι το αντικείμενο έρχεται πιο κοντά. Στην ουσία δίνει την ψευδαίσθηση ενός κανονικού ζουμ μειώνοντας όμως την ποιότητα της εικόνας. Πρακτικά το ψηφιακό ζουμ είναι απεριόριστο, μάλιστα υπάρχουν μηχανές που διατείνονται πως προσφέρουν ζουμ μέχρι και 1000x. Επί του πρακτέου όμως μία εικόνα μεγεθυμένη ψηφιακά σε τέτοιο βαθμό αλλοιώνεται τόσο που καταντά ένα συνονθύλευμα από pixels.
Φακός: Πρόκειται για τον μηχανισμό εκείνο που αποτυπώνει τον τρισδιάστατο κόσμο που ζούμε σε ένα είδωλο δύο διαστάσεων. H ποιότητα του φακού καθορίζει, σε μεγάλο βαθμό, και την ποιότητα των φωτογραφιών μας. Αρκεί να διευκρινίσουμε ότι ένας πολύ καλός φακός ακόμα και σε μια μέτρια μηχανή, θα βγάλει τεχνικά καλές φωτογραφίες ενώ ένας φακός χαμηλής ποιότητας σε μια καλή μηχανή θα δώσει πάντα χαμηλότερης ποιότητας φωτογραφίες.
Αποσπώμενοι φακοί: Οι περισσότερες ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, κατά κύριο λόγο compact, έχουν «σταθερούς» φακούς. Οι DSLR και οι Mirrorless μηχανές βέβαια επιτρέπουν την εναλλαγή φακών δίνοντάς την δυνατότητα στο χρήστη να έχει όσο ζουμ επιθυμεί. Πρέπει όμως να θυμόμαστε ότι οι αποσπόμενοι φακοί αυξάνουν σημαντικά το κόστος ενώ αποδυναμώνουν το στοιχείο της φορητότητας αφού πολλαπλάζουν τον όγκο και το βάρος που πρέπει να κουβαλάμε κάθε φορά.
Στα Public υπάρχει ποικιλία αποσπώμενων φακών για όλα τα βαλάντια και όλες τις ανάγκες
Κανονικός: Ένας φακός 50mm ο οποίος ονομάζεται κανονικός φακός, μας δίνει την εικόνα που βλέπει περίπου το ανθρώπινο μάτι.
Ευρυγώνιος φακός: Εάν θέλαμε να τον περιγράψουμε με απλά λόγια θα μπορούσαμε να πούμε πως όσο πιο ευρυγώνιος είναι ο φακός τόσο λιγότερο θα χρειαστεί να οπισθοχωρήσουμε ώστε να χωρέσουν όλοι στην φωτογραφία. Στην ουσία ένας ευρυγώνιος φακός μας δίνει την δυνατότητα να συμπεριλάβουμε όλο και περισσότερα αντικείμενα στο κάδρο μας από κοντινή απόσταση.
Τηλεφακός: Είναι μεγαλύτερος των 50mm, και βλέπει το θέμα μεγεθυμένο, με μικρότερο εύρος οπτικού πεδίου.
Φακός zoom: Είναι αυτός ο φακός με τον οποίο μπορούσαμε να κάνουμε zoom in και zoom out στα θέματά μας πριν τα φωτογραφίσουμε. Αυτό που στην ουσία τον χαρακτηρίζει, είναι η δυνατότητα με το πάτημα ενός κουμπιού να μετατρέπεται από ευρυγώνιο σε νορμάλ ή τηλεφακό, να εναλλάσσει δηλαδή την εστιακή του απόσταση, στοιχείο εξαιρετικά βολικό για όποιον δεν θέλει να αγοράσει πολλούς διαφορετικούς φακούς, αλλά σίγουρα χωρίς την ποιότητα και την εξειδίκευση ενός επιμέρους φακού συγκεκριμένων χιλιοστών. Συνήθως αναφέρεται με το εύρος της εστίασης που και μπορεί να κινηθεί π.χ. 70mm – 200mm.
Διάφραγμα: Το διάφραγμα είναι μια οπή μεταβαλλόμενης διαμέτρου η οποία επιτρέπει τη δίοδο φωτός στη φωτογραφική μηχανή. Οι τιμές του διαφράγματος συμβολίζονται με f και ποικίλλουν. Με απλά λόγια όσο μικρότερο το «f» τόσο «φωτεινότερος» είναι ο φακός, τόσο δηλαδή καλύτερα ανταποκρίνεται ο φακός μας σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Αυτό που πρέεπει εσείς να θυμάστε είναι πως όσο το διάφραγμα είναι ανοιχτό, τόσο μικρότερη τιμή παίρνει, και τόσο περισσότερο φώς αφήνει να περάσει. Όσο κλείνει το διάφραγμα ή μεγαλώνει η τιμή του, τόσο λιγότερο φώς αφήνει να περάσει μέσα από το φακό.
Βάθος πεδίου: Υπάρχουν εκείνες οι φωτογραφίες ανθρώπων ή αντικειμένων, που παρουσιάζουν εξαιρετικά ευκρινώς το πρόσωπο ή το λουλούδι που θέλει να προβάλει ο φωτογράφος αφήνοντας τον περιβάλλοντα χώρο θολό. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη σωστή διαχείριση στο λεγόμενο βάθος πεδίου.
Το βάθος πεδίου ελέγχεται από αρκετούς παράγοντες. Ο πρώτος είναι το διάφραγμα του φακού, η οπή μεταβαλλόμενου μεγέθους η οποία επιτρέπει τη δίοδο φωτός στη φωτογραφική μηχανή. Όσο μεγαλύτερη είναι η οπή, τόσο περισσότερο φως εισέρχεται και τόσο μικρότερο είναι το βάθος πεδίου. Από την άλλη όσο μικρότερη είναι η οπή, τόσο λιγότερο φως εισέρχεται και τόσο μεγαλύτερο είναι το βάθος πεδίου. Όσο μεγαλύτερο είναι το βάθος πεδίου τόσα περισσότερα «επίπεδα» εικόνας θα φαίνονται εστιασμένα στο τελικό αποτέλεσμα. Πιο απλά όσο μικρό είναι το βάθος πεδίου, τόσο εστιασμένο το μπροστινό αντικείμενο και τόσο πιο θολά τα πίσω.
Σταθεροποιητές: Στην ουσία πρόκειται για το γυροσκοπικό σύστημα που ενσωματώνεται στον φακό και πρωτοεμφανίστηκε στις βιντεοκάμερες. Οι σταθεροποιητές δηλαδή καταφέρνουν να απορροφήσουν ένα μέρος των κραδασμών του χεριού μας επιτρέποντάς μας να τραβήξουμε φωτογραφίες με πιο αργή ταχύτητα. Ειδικά αν χρησιμοποιούμε το ζουμ το να τραβήξουμε ένα σταθερό κάδρο αποδεικνύεται απείρως δυσκολότερο. Έτσι οι σταθεροποιητές φροντίζουν να «εξαλείφουν» τις μικρές κινήσεις που μπορούν να χαλάσουν το πλάνο μας.
Οι περισσότερες μηχανές έχουν ενσωματωμένους σταθεροποιητές οι οποίοι ποικίλουν σε ποιότητα και αποτελεσματικότητα. Βέβαια, παρόλο που έχουν φτάσει στο σημείο να προσφέρουν εξαιρετικά αποτελέσματα δεν κάνουν «θαύματα». Για ένα πραγματικά μεγάλο ζουμ χωρίς το παραμικρό «τρεμόπαιγμα» αποτελεσματικότερη είναι η χρήση ενός τριπόδου.
Έκθεση: Όπως λέμε με απλά λόγια η ποσότητα του φωτός που καταγράφει ο αισθητήρας. Δηλαδή αν φωτογραφίζετε κατά την διάρκεια ενός καλοκαιρινού μεσημεριού, με την ύπαρξη μεγάλης ποσότητας φωτός, είναι πολύ πιθανό η φωτογραφία σας να βγει «καμένη» (ή υπερφωτισμένη) αν δεν προσέξετε τις ρυθμίσεις του διαφράγματος, του ISO και της ταχύτητας. Τα φίλτρα και τα προστατευτικά για την αγαπημένη σας μηχανή που εντοπίσαμε στα Public θα σας εξασφαλίσουν όση ποσότητα φωτός χρειάζεστε για τέλειες και όχι «καμμένες» φωτογραφίες!
Ταχύτητα: Μέσα στη φωτογραφική μηχανή, μπροστά από τον αισθητήρα, υπάρχει ένα μικρό πτερύγιο που ονομάζεται κλείστρο. Όταν τραβάτε μια φωτογραφία, αυτό ανοίγει και κλείνει για να αφήσει το φως να φτάσει στον αισθητήρα, δημιουργώντας την εικόνα σας. Αναφερόμενοι λοιπόν στην ταχύτητα κλείστρου μιλάμε για το πόσο γρήγορα ή αργά ανοίγει και κλείνει το κλείστρο. Αυτό μας ενδιαφέρει γιατί η μεγαλύτερη ταχύτητα θα «πιάσει» ένα γρήγορο θέμα (μια σταγόνα που πέφτει για παράδειγμα) χωρίς να βγει θολό. Η μικρή ταχύτητα θα χρειαστεί σε συνθήκες ελάχιστου φωτός, για να αποτυπώσουμε τα φώτα της πόλης τη νύχτα για παράδειγμα.
Οι ταχύτητες κλείστρου μετριούνται σε δευτερόλεπτα ή κλάσματα του δευτερολέπτου. Για παράδειγμα, με ταχύτητα κλείστρου 1 / 100 σημαίνει 1/100 του δευτερολέπτου, ή 0,01 δευτερόλεπτα. Αυτό είναι επίσης γνωστό ως «χρόνος έκθεσης», γιατί είναι το χρονικό διάστημα που ο αισθητήρας είναι εκτεθειμένος στο φως. Οι περισσότερες φωτογραφικές μηχανές προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα ταχυτήτων κλείστρου, που αρχίζει σε λίγα μόλις χιλιοστά του δευτερολέπτου και να πηγαίνει μέχρι αρκετά δευτερόλεπτα. Μηχανές DSLR έχουν επίσης «Bulb» mode, όπου μπορείτε να κρατήσετε το κλείστρο ανοιχτό για όσο χρονικό διάστημα θέλετε.
ISO: Στην ουσία πρόκειται για την ευαισθησία της φωτογραφικής μηχανής στο διαθέσιμο φως. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός ISO, τόσο πιο ευαίσθητος είναι ο αισθητήρας στο φως, και αντίστροφα. Η ρύθμισή του ISO χρησιμεύει ανάλογα με τις συνθήκες φωτισμού, καθώς το μεγάλο ISO πιθανότατα θα δημιουργήσει «θόρυβο» και κόκους, αν δεν υπάρχει επαρκής φωτισμός.
Η χρυσή τομή για πιο «επαγγελματικό» αποτέλεσμα είναι να προσπαθείτε κάθε φορά να βγάζετε φωτογραφίες με τις εκάστοτε φωτιστικές συνθήκες και με τον μικρότερο δυνατό αριθμό ISO – χωρίς να αποκλείονται περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα οι αθλητικοί αγώνες, όπου το μεγάλο ISO δίνει καλύτερα αποτελέσματα, εξαιτίας της πιο «γρήγορης απόκρισης» του αισθητήρα.
Οθόνη LCD : Η οθόνη είναι ίσως αυτό που θα χρησιμοποιήσετε περισσότερο πάνω στη μηχανή σας. Αφενός την χρησιμοποιούμε για να καδράρουμε και να τραβήξουμε τη φωτογραφία και αφετέρου για να δούμε τι έχουμε τραβήξει. Επιπλέον, μέσα από την οθόνη γίνονται και όλες οι άλλες ρυθμίσεις της μηχανής. Πρέπει, λοιπόν, να έχει σίγουρα ένα ικανοποιητικό μέγεθος, για να μην μας κουράζει και να έχει και αξιοπρεπή ανάλυση.
Σημαντικό είναι, επίσης, να δούμε πώς αντιδρά η οθόνη της μηχανής σε συνθήκες δυνατού φωτισμού. Μην ξεχνάμε ότι οι μισές τουλάχιστον από τις φωτογραφίες που θα τραβήξουμε θα είναι υπό το φως του ήλιου. Αυτό σημαίνει ότι, όταν θέλουμε να τις δούμε, θα πρέπει να διακρίνονται καθαρά στην οθόνη.
Μιας και κάνουμε λόγο για οθόνες βέβαια πρέπει να αναφέρουμε πως τα τελευταία χρόνια στο παιχνίδι έχουν μπει φωτογραφικές μηχανές με hitech αύρα φιλοδοξώντας να ενσωµατώσουν ένα µέρος της φιλικότητας και λειτουργικότητας των κινητών τηλεφώνων. Υπάρχουν λοιπόν πλέον οθόνες αφής, οι γνωστές touch screen που μας πρωτοσυστήθηκαν μέσα από τα κινητά.
Τέλος οι κατασκευάστριες εταιρείες αποφάσισαν ήδη από το 2013 να μας εισάγουν στην εποχή του «έξυπνου» imaging όταν μας σύστησαν τις φωτογραφικές με ενσωματωμένη συνδεσιμότητα μέσω NFC (ασύρματη επικοινωνία κοντινού πεδίου, ίδια τεχνολογία χρησιμοποιείται και στις ανέπαφες συναλλαγές) ή WiFi για εύκολο διαμοιρασμό των φωτογραφιών σε smartphones, tablets και ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης.
Καλές φωτογραφίες!